Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör också torkaren på intervall om man kör där det är blött på vägen. Tycker det är självklart att man ska använda den, det är inte trafinsäkert att ha taskig sikt. De som inte använder de funktioner som finns för att hålla sikten fri borde inte äga en kombi. Nästan lika irriterande som de som inte borstar av snön på bilen innan de ska iväg.

När det gäller skrapljud vet jag inte vad du snackar om.. jag kan glömma torkaren på när det slutat stänka utan att höra den.
VolvoB20 skrev:
PMW skrev:
apersson850 skrev:Jag tycker den är ful, den där hyllan över rutan.

Vi är så olika.
Då är vi två som är olika
Kul att ni är överens om att ni är olika! :)
VolvoB20 skrev: Jag har toppat min XC70 i 215 km/h flera ggr utan spoler men aldrig känt några tendeser att bilen skulle lätta utan spoilern.
Själv har jag vinge på bilen, då den ingick i R-Designpaketet, och jag måste säga att den ger bilen snygga linjer från vissa vinklar. Särskilt från sidan blir silhouetten lite mer proprotionerlig.
Jag har aldrig varit i närheten av topphastigheten, även om jag vid enstaka tillfällen kört +170 km/h, och jag kan med säkerhet säga att vingen inte bidrar nämnvärt till min bils uppförande - den ökar nog förbrukningen något och gör bakrutan svårtvättad, men inte mer. Tyvärr gör inte heller lågt sportchassie eller 18" hjul V70 II till någon racer. Bilen är helt enkelt inte särskilt mycket racer från början.
Men det är snyggt, det kan jag nog tycka.

Gällande intervalltorkare påbakrutan, så tycker jag att det fungerar utmärkt. Lite spolarvätska då och då, och så måste man hålla koll så att det blåser dit tillräckligt med vägvatten eller regn, för att inte bli torrt. Men V70 II är så finurligt utformad att det mesta av allt vägvatten som finns söder om dalälven styrs dit, tack vare den unikt räta bakluckan - fast det kanske var det som var problemet från början?!? :???:

Brukar alla kombibilar har intervalltorkarfunktion, förresten - finns det på Passat, A6, 5-serien etc också? Inga av mina hatchbacks har haft det.
joel80 skrev:Jag kör också torkaren på intervall om man kör där det är blött på vägen. Tycker det är självklart att man ska använda den, det är inte trafinsäkert att ha taskig sikt. De som inte använder de funktioner som finns för att hålla sikten fri borde inte äga en kombi. Nästan lika irriterande som de som inte borstar av snön på bilen innan de ska iväg.

När det gäller skrapljud vet jag inte vad du snackar om.. jag kan glömma torkaren på när det slutat stänka utan att höra den.
Bara för att du brukar använda torkaren bak betyder ju inte att alla som inte vill göra det är potentiella trafikfaror.

Jag använder i princip aldrig baktorkaren, kollar i sidospeglarna om bakrutan blir igenbeckad, tycker att det är fult med en liten halvren glugg i bakrutan, är bilen jämnskitig så syns det inte lika väl.

jag har inte heller testat topfart men varit uppe i ca240 vid någon längre omkörning och den känns stabil fastän den är "originalhög" och utan vinge.
Men att skylla på att man inte använder den för att man inte tål ljudet av torkarna är nästan lika dumt som att inte bromsa för att bromsarna börjat gnissla.

Tycker det rätt ofta är väldigt dålig koll bakåt i trafiken hos folk, vilket kanske inte bara beror på skitiga och igensnöade bakrutor utan såklart också på föraren. Men nog ser man sämre bakåt om man bara kollar sidospeglarna istället för att även använda vanliga backspegeln.
Om man inte kan hålla koll och köra säkert med sidospeglarna är det något allvarligt fel.

Som jag sade innan, prova att köra motorcyckel, bud/hantverkarskåpbil, bil med släp/husvagn, lastbil, timmerbil, buss osv osv osv.... ingen av dessa har någon innerspegel du kan se något i utan du får använda sidospeglarna,

Det första körläraren/examinatorn gör att blockera innerspegel när i lastbilen du kör/kör upp för att du ska visa att du klarar att framföra ditt fordon på ett säkert och uppmärksamt sätt med hjälp av sidospeglarna.

Att man då inte skulle klara framför sin personbil säkert för att bakrutan skitat igen känns mycket avlägset för mig när man grejjar det i 24 meters timmerbil-

Om däremot mina sidospeglar har immat/smutsat igen, då känns det definitivt inte som man har koll.
Tycker man bör använda de hjälpmedel man har i bilen för att köra så säkert som möjligt. Det innefattar då även bakrutan när den inte är blockad av t.ex husvagn eller släp. När det gäller husvagn så har man i allafall extra speglar för att få bättre sikt bakåt.

Man kan ha bra koll med enbart sidospeglar såklart och i vissa bilar har man ingen bakruta. Det gör det ändå inte försvarbart att inte använda bakrutan när det är möjligt enbart med ursäkten att du har för känsliga öron.

Jag kritiserar inte dig som förare och förutsätter inte att du kör dåligt p.g.a det.. du har säkert bättre koll än många om du är yrkesförare. Men nog kör man väl på ett annat sätt när man sitter i en personbil än nr man kör typ lastbil. Det går snabbare och med fler filbyten i personbil. Sen har jag större förståelse och uppmärksamhet när jag kör om en lastbil för att han kan ha svårt att se mig än när jag kör om en personbil.
joel80 skrev:Tycker man bör använda de hjälpmedel man har i bilen för att köra så säkert som möjligt. Det innefattar då även bakrutan när den inte är blockad av t.ex husvagn eller släp. När det gäller husvagn så har man i allafall extra speglar för att få bättre sikt bakåt.

Man kan ha bra koll med enbart sidospeglar såklart och i vissa bilar har man ingen bakruta. Det gör det ändå inte försvarbart att inte använda bakrutan när det är möjligt enbart med ursäkten att du har för känsliga öron.

Jag kritiserar inte dig som förare och förutsätter inte att du kör dåligt p.g.a det.. du har säkert bättre koll än många om du är yrkesförare. Men nog kör man väl på ett annat sätt när man sitter i en personbil än nr man kör typ lastbil. Det går snabbare och med fler filbyten i personbil. Sen har jag större förståelse och uppmärksamhet när jag kör om en lastbil för att han kan ha svårt att se mig än när jag kör om en personbil.

:-)-) +1
Håller med joel80. Att inte titta ut genom bakrutan, när den finns där, är närapå lika dumt som att se framåt genom att hänga ut genom sidorutan. Bakrutetorkaren sitter där av en anledning. Jag kör också rätt ofta med sikten bakåt blockerad av last, kapell, skåp och vad det kan vara, men det hindrar inte att jag låter torkaren bak röja upp det den kan, när det behövs.
Nu har iofs tunga fordon AVSEVÄRT mycket bättre speglar än vad personbilar har. Det är nästan som att jämföra att titta genom en brevlåda mot att titta i ett skyltfönster, nästan iaf... Men att påstå att det skulle vara trafikfarligt att inte kunna se ut genom bakrutan är nog lite att ta i. Man ser skapligt i backspeglarna, det är väl isf vid parkering det skulle vara någon större skillnad. Att se vad som finns rakt bakom under färd är ju bra, men inte lika viktigt som att faktiskt hålla koll snett bakåt - om så än mha sidospeglarna. Man önskar att fler uppmärksammade att deras bilar har både blinkers och speglar...

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?