Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pxu
Hmm denna vandrande tomgång lider jag också av på en 945-96. Den beter sig som trådstartarens. Men jag kan rycka säkringen, och då går den bra i början - och gradvis sämre under några veckors körande tills den pendlar så mycket att den kan stanna ibland. Då rycker jag den igen och så upprepas det hela, konsistent. Detta har pågått under ett par år - är bara en extrabil det inte är så noga med.

Har kollat supernoga efetr tjuvluft - tömt en burk startgas utan effekt. Utfört alla tänkbara knipövningar. Även klämt stora luftslangen mellan turbo o laddkylare så motor stannat/nästan stannat, och lyssnat efter tjuvluft samtidigt men nejdå helt tätt. Och lambdasonden pendlar sina småvolt som den ska. Haft isär och rengjort spjällhus och justerat in kontakten.
Bränsletryck är ok, har en justerbar och provat lite upp och ner max 0.5 bar det gör ingen större skillnad för tomgångspendlingen iallafall.

Lossar jag sladden till flowsensorn när den går illa så går den plötsligt bra på tomgång! Haha flowsensorn e paj tänkte jag, då provat några olika beg. (alla med rätt nr) varav en bevisligen går bra på en annan bil men tji fick jag. Felkoder säger alltid lambdareglering för fet eller mager nånting - och det är ju rimligt med felaktig input från flowsensorn. Vid nåt tillfälle har den gått bra i flera månader för att sen få återfall. Jag har hattat under så lång tid med detta att jag nästan börjar glömma vad jag gjort. :???: Börjar tro att det är nåt glapp i kablaget till sensorn nu...
Användarvisningsbild
av akevolvo
NilsO skrev:
akevolvo skrev:
emwtur skrev:gör en ny koll med startgas så du inte har tjuvluft någonstans
förutom alla slangar anslutna till insuget så kolla vid spridarna och nere vid insugspackningen .
Har du den "veckade" slangen från spjället till lmm så kolla även att den är hel
lossa slangen - dra lite i den och titta "inifrån" att du inte ser dagsljus i vecken !
jag ska åka och köpa packning idag till insuget det måste vara en läcka där som jag inte kan hitta.för nu har jag kollat allt vad jag kan tänka mig.startgas har jag provat men märker ingen skillnad.den veckade slangen till spjället har jag bytt köpte en ny eftersom den såg inge bra ut så den är tät nu......
Förutom själva insugspackningen finns en packning mellan spjällhus och insug. Kanske läge att passa på att byta den också, om du inte redan gjort det när du hade av spjällhuset.
packningen blev ny när jag bytte spjällhus!!
Användarvisningsbild
av akevolvo
nu har jag bytt alla packningar mellan motor och insug.jag har även gjort iordning ett spjällhus som jag har glasblästrat och justerat tallriken för att det sitter så den tätat ordenligt.sen justerade jag ställskruven så att jag låg emot gasreglaget och skruvade in skruven ett kvars varv enligt reparationsboken..sedan har jag satt på slangklämmor på alla slangar så det inte tar tjuvluft nånstans..insugspackningen såg inget vidare ut när jag bytte den.men det blev ingen skillnad på bilen däremot så blev det skillnad när jag bytte spjällhuset bilen slutade att bluddra bilen går nu bra men tomgången får jag inte ner..gasar man till motorn så går den ner till 1200 varv därefter kommer den smygande upp till 1700 varv där den fastnar. ett fel blir det när den får gå så på tomgång ett tag tänds motorlampan igen och man får nolla den igen detta har dock hänt en gång.jag har inte haft möjlighet att ta felkod nu eftersom den inte tänds vid färd.frågan är varför jag inte får ner tomgången jag har bytt allt men den jäklas fortfarande :cry: så frågan är vad gör man nu (I)
av sicnarf
Låter konstigt att det blev skillnad efter spjällhusbyte. För du skrev redan i början när du startade tråden att du renoverat och rengjört spjällhuset och installerat och justerat rätt. Jätte förvirrande.
av NilsO
Irriterande när det dummar sig sådär!

Vad händer när du blockerar slangen till tomgångsmotorn nu, då? Om den inte går ner en bit under normalt tomgångsvarv finns det ju fortfarande en läcka.

Spridarna tätas mot insuget med vanliga o-ringar (har jag för mig i alla fall). Kanske kan det dras in luft där?
Användarvisningsbild
av akevolvo
sicnarf skrev:Låter konstigt att det blev skillnad efter spjällhusbyte. För du skrev redan i början när du startade tråden att du renoverat och rengjört spjällhuset och installerat och justerat rätt. Jätte förvirrande.
jag känner mig fövirrad själv...jag tror den jag satte dit läckte i spjällaxlarna det kändes glapp mot den jag satte dit enda skillnaden jag gjorde det var att lossa spjälltallriken och justerade den så den verkligen tätade och sedan justerade skruven.därefter gick motorn klart bättre :???:
Användarvisningsbild
av akevolvo
NilsO skrev:Irriterande när det dummar sig sådär!

Vad händer när du blockerar slangen till tomgångsmotorn nu, då? Om den inte går ner en bit under normalt tomgångsvarv finns det ju fortfarande en läcka.

Spridarna tätas mot insuget med vanliga o-ringar (har jag för mig i alla fall). Kanske kan det dras in luft där?
jag ska åka ut till garaget imorgon och göra en läcktest igen med startgas och plugga slangar.. men det borde inte läcka med nya spridare och tätningar men man vet inte..ska kolla om motorlampan tänds om den får stå ett tag på tomgång och se om jag får ut några felkoder..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan låta som en konstig fråga men sjunker tomgången och håller sig lägre när AC:n går?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av akevolvo
gnestakalle skrev:Kan låta som en konstig fråga men sjunker tomgången och håller sig lägre när AC:n går?

Mvh GK
det blir ingen skillnad samma varvtal den sjunker inget när jag slår på ac...
av putte62
Jag har ibland också tomgång som pendlar mellan 800-1800 (5-10 sekunders period), men då jag med avslagen tändning kopplar ur säkring 1 vrider till tändläge 2 och tillbaka samt återställer säkringen, så kan bilen vara ok i flera dagar.
Detta måste tyda på något tillfälligt mekaniskt eller elektriskt glapp som ställer till med något som fastnar i något minne som kräver "återställning".
Mitt tips är därför att varje åtgärd kräver återställning enligt ovan, sen får tiden utvisa om åtgärden va rätt. Vet själv inte vad jag skall börja...

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]