Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
Nu vet jag inte vad du har för bil.
Det är en vanlig missuppfattning att man måste ha long life olja, det går bra med andra oljor bara man byter vid rätt intervall.

Själv är jag skeptisk till longlife och byter vid 1500 mil, jag har inte så stort val då jag kör så lite om jag följde intervallet 3000 mil så skulle jag få byta var 3:dje år och då är tiden en faktor.
av Rellac
StringerBell skrev:
Rellac skrev:
StringerBell skrev:
Så sant, så sant.
:-)-)
Rost? Tvättar ni inte era bilar?
Det rostar av all luftfuktighet över ökenklimat. Hur skall du undvika rost?
Haha, vad hette han sa du?
Du inser att våra bilar inte är plåtrena?
Jag har en Volvo från 1970 som är rostfri och aldrig rostlagad så visst fasen går det att undvika rostangrepp.
av Rellac
andy78 skrev:Nu vet jag inte vad du har för bil.
Det är en vanlig missuppfattning att man måste ha long life olja, det går bra med andra oljor bara man byter vid rätt intervall.

Själv är jag skeptisk till longlife och byter vid 1500 mil, jag har inte så stort val då jag kör så lite om jag följde intervallet 3000 mil så skulle jag få byta var 3:dje år och då är tiden en faktor.
Longlife är jävulens påfund för att "få ner servicekostnaderna". Jag skulle aldrig köra 3000mil på samma olja, eller samma oljefilter.. 1000mila regeln gäller hos mig.
av andy78
Jag har haft denna diskussion med en motorutvecklare, han tror att jag tror att alla motorutvecklare är dumma i huvet bara för att jag inte tror på 3000 mil.

Det förekommer olika utryck som oilsludge och allt vad det är, lite märkligt att dessa problem har ökat sen long life kom.

Har kört mycket gamla bilar som gått långt och har aldrig hört talas om problemet, men å andra sidan kör jag inte long life.

Evighetsolja har de kommit med nu också, man behöver tex inte byta olja i mauella lådan eller i bakaxeln.
Jaguar har tex ingen avtappningsplugg på klumpen eftersom "oljan behöver inte bytas"

Jag byter alltid detta på mina gamla bilar när jag köper dem, och nästa byte hade jag gjort vid 10k mil och så länge brukar jag inte äga bilarna.

Många biltilverkare kör med evighetsoljan ett par år sen hux flux så är det bytes intevalligen när de släppt en ny modell , märkligt det där :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]