Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Filmade en kortis på min kassa dörrtrim höger fram idag också. Ska ju bytas ut, men det lär väl dröja...

Mellan 60-75hz är det riktigt, riktigt dåligt. I videon körde jag på 64hz.
hållundan skrev:
JimmyK skrev:
mrbister skrev:Hämtade ut min V60 Drive (MY12) från lokala handlaren. Har snokat runt i detta forum sedan nybilsplanerna infann sig. Tänkte angående ovanstående (o)-ljud; "hur illa kan det va'?". Hade inte mycket mer än rullat iväg och det knirkade, knakade, knäppte så att även om stereon var på halv volym så hördes detta oljud hur tydligt som helst. Smäller nästan så att det känns i foten... Hade jag köpt en Dacia för 70KKr så hade jag väl kunnat bita ihop, men inte för något i närheten av 300KKr... Är det så att man nu kan hävda (med en dåres envishet) att det finns nytt relä och "justering" för att få ner ljudet? Annars så får nog Volvo byta till Premium Sound så att det överröstar oljudet på min bil ;-)
Min bil är nu tyst. De har borrat ett hål i fjädern och tryckt in beständigt fett. Detta verkar fungera än så länge är den tyst. Hämtade bilen i fredags efter denna åtgärden. Detta ljudet förstör hela nybills känslan, är inte premium. Men för stunden är jag nöjd med en tyst och fungerande koppling.

Jag upplevde också att det även kändes i kopplingen samtidigt som ljudet fanns där.
Vet du om denna borr-/fettaktion var den (delar av den) nya serviceinstruktionen som gått ut, eller om det var "vi löser felsymptomen på eget bevåg" av din verkstad?
Tror inte det då de gjorde denna operatinen på min förra Xc60 My10 i maj i år utan att det hjälpte på den bilen då det var ett annat missljud i den kopplingen. Men i min nya bil där ljudet är enligt tidigare ljudklipp så försvann alla missljud både det smällande och gnällandet. Ska finnas en serviceåtgärd på detta enligt min mekaniker.
Jag har en T3 lånebil just nu med manuell låda och den har samma jävla klickande som trådstartaren stör sig på, Jag blev irriterad första gången Jag trampade ner kopplingen :) . Provade även en D2 som gått 25 mil å den klickade och knäppte ännu värre.

Alla dessa jädra oljud som verkstäderna alltid förklarar som "egenskaper" får mig snart å bli vansinnig, min V70 e inne för 8e besöket pga sånnadär egenskaper som Jag klagar på men ingen gör något åt.
grålle1 skrev:Jag kommer att bli tokig på klickandet i kopplingspedalen.... har bett verkstaden kolla på det två gånger, men det är "as designed", inget fel konstateras. Så otroligt opremium!! :-(O)

Torkarbladet bak...... ja detta har ju diskutterats flitigt som sagt. Jag fick nytt förra månaden och det funkade kanon..... i en vecka :shock:

Annars är jag nöjd efter att de justerat passningen på bagageluckan och motorhuven, justerat huvstängningsmekaniken så att huven går att stänga utan våld, sommardäcken balanserats om, luftriktaren i grillen monterats rätt, lyktrengöringstäcklocken tryckts på plats, bagagerumsbelysningen lagats, en klamma till drivaxeln färdigmonterats, insugsslangen bytts till en som visslar mindre, bulan i motorhuven rättats ut...

Jag skall bara in och få min nya fönsterlist monterad (en som inte är böjd) och så hoppas jag att de kan fixa start/stop funktionen som inte fungerar pga "batteriet laddas" vilket det gjort nu några veckor......

Trots allt detta gillar jag min bil.... synd bara att allt slarv drar ner betyget rejält!

Opremium ja, Volvo är INTE premium helt enkelt, det är bara dumheter som volvo vill lura i kunderna som säljsnack. Att bygga bilar kring fordkomponenter och elände och sedan sminka upp med tuffa detaljer och bygga bilar som är mer kosmetiska än praktiska till priser som är i klass med både audi å MB å tro att man byggt en premiumbil är bara dumt.
Jag provkörde Skoda i helgen, materialkänslan är bättre än i volvo men priset är inte i närheten av vare sig volvo eller riktiga premiumbilar. Att kalla Skoda för premium skulle nog ingen göra men de går bra att kalla kinesiska volvo för dito.
uffeg skrev:Har oxo filmat mitt kopplingsljud.....

Hoppas ni kan höra här:
http://s185.photobucket.com/albums/x264 ... -26-26.mp4
Provkörde en V60 D2 i somras hos Volvo Bil i Torslanda och den hade också detta kopplingsljud, det lät till och med ännu värre än på din film.
Påpekade detta för killen i kundtjänsten och han sa att de visste om problemet och att den skulle åtgärdas snart av verkstaden.
Vet inte om den har blivit fixad, men det hade varit ett fullkomligt oacceptabelt att ha detta oljud på sin egen bil!
uffeg skrev:Har oxo filmat mitt kopplingsljud.....

Hoppas ni kan höra här:
http://s185.photobucket.com/albums/x264 ... -26-26.mp4
Det där var rejält det ljudet! Vad har du fått för respons hos verkstaden?
För er som är känsliga av klickandet så kan jag berätta att när jag var hos min lokala Volvohandlare för att kolla in nya V40, så kunde jag konstatera ett likartat klickande (som ni beskriver) när man trycker på kopplingspedalen. Svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån, men den hörs tydligt i kupén. Observera att detta var inne i utställningshallen och motorn var givetvis inte på, så mitt tips är att man provkör och testar dessa funktioner innan man slår till. Verkar som att klickandet inte kommer att försvinna på ett bra tag.
Kan meddela att jag nu haft bilen inlämnad på Bilia Eskilstuna.
Den är numera HELT ljudlös efter ett byte av fjäderfästet.

Bort med gamla, limma fast nya. Sammanlagd tid = 15 minuter, då inkluderat tiden att gå in, få bilen inkörd. Fixad , samt åka ut igen !!

Kostnaden för denna detaljen måste va några enstaka ören !! OTROLIGT....

Hur som helst, bilen är TYST
S40 2004

Till S40 fanns det två olika CD-växlare[…]

230fk går snålt

Något lite bättre men efter man vä[…]

Strålkastartorkare S60-03

Sannolikt en ptc-automatsäkring. Nåt i […]

Tätningsmassa ventilkåpa

Vad tror ni om den här https://www.jula.se/ca[…]