Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
ett tips det hjullagret från biltema som är till 98-00 följer det inte med torx e14 som sitter orginal utan är e15 om de finns men funkar med e16 men e 14 passar inte
av v70Hjälp
hej alla.

nu är högerhjul lager byt å ljudet har försvunnit. skönt är det...
TACK alla för tipsen å allt.

köpte det i finland på biltema å det var inga problem, passade perfekt!

ha de
av MickeK
Fortsätter på samma tråd. Har en V70 -98, snart 24000 mil. ABS knarr hörs ibland från höger fram i samband med vänstersväng och ett vinande ljud som om däcket skulle gå emot innerskärmen vid vänstersväng (misstänker hjulllager). Har läst på olika trådar, om att det kan vara kuggkransen på drivnuten som är spruken, alt ABS givare, alt hjullagret som orsakar detta. Har inte drabbats av att någn ABS/tracks lampa har tänts ännu, men förstår att det kommer ske inom snar framtid. Tänkte då de närmast dagarn ta tag i detta och hade då tänkt att byta lager oavsett för det kommer ändå behövas inom det närmast åren, men i Haynes instruktionsbok står inget om hjullagret....Förstår att den sitter i drivknuten/ihop med den på nått sätt. Kollade på biltema.se och som information står det att hjullagret är fast limmat i drivknuten och kan vara svår att få loss och att de rekommenderar att hela drivknuten byts iställe. Ska jag tolka detta som att hjulllagret ingår i köpet av en komplett drivknut? Eller måste jag köpa både drivknut och lager separat? En annan fråga, sitter kuggkrannsen till ABS fast på drivknuten eller är den en lös del man köper om den nu skulle vara sprucken?
av MickeK
En liten rättelse. På Mekonomens hemsida står det att hjullager och drivknut är ihop limmade från fabrik och därför kan vara svåra att separera och de rekommenderar byte av hjullager och drivknut samtidigt (de vill tjäna pengar?). Ni som bytt hjullager (antar att det var hela hjulnavet ni bytte), är det svårt att separera navet från drivknuten som Mekonomen påstår?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag använde en avdragare för att få ur drivknuten från lagret, men det var på en 850 -96.
Och ABS-krans kan du köpa lös, men den sitter på drivknuten redan om du köper en ny sådan. Har för övrigt både nav och knutar från biltema på min bil, har funkat bra i drygt 4000 mil nu.
av MickeK
Tack taxi.
Jag funderar då kanske att ändå byta lager och driknut samtidigt, kostar tillsammans bara 1250kr på biltema, billigare än var hjullagret kostar på Mekonomen. Tycker nog det kan vara värt det på min 10.000kr gamla pundarhäck till volvo eftersom jag haft den sen nästan ny och tänker behålla den minst 5 år till.
av virtq
MickeK skrev:En liten rättelse. På Mekonomens hemsida står det att hjullager och drivknut är ihop limmade från fabrik och därför kan vara svåra att separera och de rekommenderar byte av hjullager och drivknut samtidigt (de vill tjäna pengar?). Ni som bytt hjullager (antar att det var hela hjulnavet ni bytte), är det svårt att separera navet från drivknuten som Mekonomen påstår?
Ja inte är det lätt att separera direkt. Men jag använde en gasolbrännare och eldade på axeln för att mjuka upp det hela. Sen efter några rejäla slag så släppte skiten. Vet att en avdragare passar bättre att använda, men jag hade inte tillgång till det då. Sen är det bara att köra på litumfett istället för att limma så blir det enklare att byta nästa gång.

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = La[…]