Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick ett samtal från Volvo idag där de påstår sig ha hittat en luftficka som motsvarar en halvliter kylarvätska...
Frågade hur detta hänger ihop med att kylarvätskan försvinner men det fick jag inget svar på. Så nu får jag tillbaka bilen
utan en bra förklaring igen. Jag får konstant fylla på kylarvätska och får bara till svars att det är luftfickor...

Inte lätt när man inte vet vad man ska säga.
lämnat bilen till volvo idag dom har monterat ditt ett rör (avluftning) eller vad du kallad det så nu får vi se om det räckar hoppas det
Användarvisningsbild
av len
gooose skrev:När vattnet blir varmt ökar volymen och nivån stiger! Hur menar du att det är tvärtom?? Och ett kylarsystem som "svettas", det var nytt...
När vattnet blir varmt i ett icke slutet system så ökar nivån helt riktigt.. och vid 100 grader kommer det att koka till och med kanske koka över
Men i en bils kylsystem så kommer detta leda till ett övertryck och nivån sjunker pga av det ökade trycket i systemet
Om du skulle lossa på locket till expansionskärlet så kommer nivån att öka igen till där den var innan ev kan detta leda till att vatten rinner över/sprutar ut så skall man lossa locket så får man vara aktsam för kylarvätskan är trotts allt runt 100 grader
//Gooose[/quote]

Nä, volymen ökar med ökad temperatur, och minskar vid sjunkande.. Och det kokar inte vid 100 grader då temperaturen är ca 105 grader och det kokar inte därför att trycket ökar, precis som en tryckkokare... När man lossar locket så rinner vattnet över, men detta pga tryckfallet vilket gör att vattnet kokar (och ökar i volym!), då det är över 100 grader. Och det tar en stund innan temperaturen sjunker.
I en gammal motor utan expansionskärl är skillnaden ca 0,5-1 liter (full kylare trycker ut den mängden varför kall motor aldrig har fylld kylare)
När man läser detta så kan man nästan tro att det är min bil det skrivs om, en 2011 D3 som gått som leasing bil, trycket gör att nivån sjunker i kärlet och varnar. Enigt pappren så har den vart in flera ggr på Volvo men inget hjälpt, vart det nån lösning åt någon i detta fall, även fungerar det att sätta ett "rör"flr att få bort trycket?
pirro skrev: tis 13 mar 2012, 23:47 ..där de påstår sig ha hittat en luftficka som motsvarar en halvliter kylarvätska...
Jag får konstant fylla på kylarvätska och får bara till svars att det är luftfickor...
Sannolikt så trycks kylvätska ut genom en läcka när motorn är varmkörd och trycket ökar i kylsystemet. Sen när den svalnar kommer det att i stället bli undertryck så att motsvarande mängd luft sugs in.. alltså fylls luftfickan på i samma takt som du förlorar kylvätska. Det är inte rocket science :-)

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]