- tis 14 feb 2012, 06:55
Som jag har förstått det, så kostar det en hel del att omvandla en std XC70 eller V70 till en polisbil med ryck-spec.
Kostnaden för detta ligger främst i själva arbetstiden med att dra om all el och utföra nödvändiga modifieringar. Men jag kan tänka mig att det kostar en hel del även att ta fram och testa ut modellspecifik förstärkt fjädring, extra hasplåtar, samt ovan sagda kablage, likväl som att planera layouten på alla extra gizmos kring förarplatsen.
Det skulle betyda att den första bilen i en ny serie skulle bli ganska dyr, och att den sista blir relativt billig, i jämförelse. Dessutom skulle de första bilarna lida av en massa barnsjukdomar, som att radion sitter på hel höjd eller att reglaget för blåljusen hamnar lite fel.
Jag tror att polisen, när de väl har en fungerande modell, inte gärna byter ut den, då initialkostnaderna blir så stora.
De senaste åren har polisen använt sig av volvo- och saabkombi, anpassade av resp företags specialbilsavdelningar. När nu saab har gått ur tiden (rest in peace), så har man tydligen testat ut VW Passat som ersättare och konkurrent.
Ett antal försök har gjorts med ryck-utrustade bilar från andra märken, jag har själv sett Opel Omega och liknande, men har förstått att deras anpassning har bekostats av Opel själva för att försöka slå sig in på marknaden, och utprovats av mindre distrikt. Tydligen inte med särskilt goda resultat, eftersom vi inte ser så många...
Att anpassa XC60, en lite storstadstrendig små-SUV, till ryck-spec skulle nog kosta mer än det smakar - särskilt när röster skulle höjas för att polisen isf kör "bränsletörstiga SUV", som det skulle heta från vänster. Att XC70 antagligen drar lika mycket bränsle är det ingen från tunnelbanekramarna som förstår, då de stirrat sig blinda på SUV:ar och turbo, vilket de verkar anse är den stora kapitalismens påhitt för att förstöra världen lite snabbare...
Men fortfarande kvarstår att polisen nog gärna väljer en modell, provar ut den, hittar ett bra sätt att utrusta den, väger pris mot funktion (hur mycket av originaldelar lever upp till kraven - hur mycket måste bytas ut) och sedan kör på den modellen så länge den finns på marknaden. När sedan volvo ska lansera en ny XC70, så bjuds säkerligen polisen in att titta på den långt i förväg, så att när den kommer ut, finns redan hasplåtar, förstärkta fjädringar, extra kraftiga alu-fälgar och kablage redan klart för att börja testa. Men nu gissar jag bara.
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08