Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte att man skulle göra en liten uppföljning av detta....

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men jag drog sönder ett fälgkors och en förlängare när jag försökte få loss hjulbultarna på min v70 efter att verkstaden varit på den.

Det slutade med att jag köpte 3/4"-1/2" kraft adapter och 17mm krafthylsa och lånade farsans 1m momentnyckel som han har haft att dra centrummuttrar med.... Då lossade det fint.

Nu till det väsentliga:

Jag drog skruvarna med 140Nm efter att ha valt ett av era råd :lol: Med liite olja på. Vid efterdragning fann jag att skruvarna satt tämligen löst, det kändes precis som de satt...

Hade bort hjulen vid ett senare tillfälle och valde då en annan metod, dra på känn. 0,5m skaft och vanlig hylsa så drog jag till man känner att det suger emot, knakar lite (inget smörj alls på skruvarna). Blev perfekt, vid efterdragning satt alla skruvarna, och behövde således inte, och nu hade jag bort hjulen för några veckor sedan och de släppte med samma skaft och lite lätt gungning.

Kontenta? 140Nm är för lite. Jag rekommenderar att dra på känn, dra tills man känner att det sitter helt enkelt.
Senast redigerad av 1 bensinskalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av JRS
Det finns en gammal " tumregel" ,, du drar ett kilo mindre än mm bult, dvs. m12 11 "kg",, m 14 13 "kg"
smörj gängorna men INTE konan,,,dra absolut inte 14 kg på m 12,,,,,,,,,,,
Användarvisningsbild
av Vojje
Bra metod BS :D . Dra tills svetten pärlar sig i pannan med 0.5m skaft.
Skippa "liite" olja och annat kladd på konan så skiten verkligen sitter.
Herregud, man måste ju kunna lita på att däcken verkligen sitter fast utan ett evigt efterdragande.
Ett fälgkors ta tag i "mitt emellan" hyllsan och centrum och dra till det du orkar (om du är en välbyggd biker/raggare "nästan" dito) så sitter det och sen så när du skall lossa så är det tillåtet att flytta ut händerna/dasslocken ut till hylsorna, då får du kraft nog att lossa.
Mao det sitter och det lossnar.
Erfarna mekaniker vet att KONAN skall vara väl rengjort medan gängorna skall smörjas.
Just bultar till nav/bromsar bör inte smörjas med avdunstande smörj medel. Detta för att typ oljan,fett INTE ska delas i andra beståndsdelar av värme. Den kan hamna på bromsskivorna och orsaka glid!

Således.
Rengör bultarna noga.
Smörj bara gängan med ex.v. kopparpasta.

Och basta ;)

I övrigt tar brickor hand om bulthuvudets rörelse så att den INTE släpper. I vårat fall är det kona som har denna uppgift. Utöver detta centrerar den fälgen.
Användarvisningsbild
av Funk
Fantastiskt ! Alla dessa konstruktörer och ingenjörer har haft fel hela tiden...vem kund ana att man inte behövde mäta åtdragningsmoment över huvud taget... :roll:

/Thomas
Det ÄR inte så djävla svårt ex en PU-Nyckel är konstruerad så att du inte skall kunna dra sönder en gänga om du använder den rätt. Längden på PU:n ger per automatik "rätt" moment om du använder "rimligt" våld då du drar åt, och då har du rätt moment innom rimliga tolleranser.
Iofs så är ex ett fälgkors symetriskt tillskillnad från en PU men innom rimliga gränser.

Jag har 4 olika momentnycklar men använder de där de behövs.

Rådet var till det stora flertalet som inte har tillgång till dessa verktyg.
Funk skrev:Fantastiskt ! Alla dessa konstruktörer och ingenjörer har haft fel hela tiden...vem kund ana att man inte behövde mäta åtdragningsmoment över huvud taget... :roll:

/Thomas

F.Y.I I det allra flesta fall så använder man inte dessa, i vart fall inte då man skiftar hjul.
Skrämmande va...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]