Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

inge jakobsson skrev:Jag har både kört och ägt bilar med automatlåda och du kan inte komma å påstå att du kan komma t ex mot en korsning på treans växel, släppa på gasen och motorbromsa för att sedan fortsätta på TREANS växel.
Nej, i 'D'-läge kommer antagligen vara frikopplad (inte motorbroms) vid släpp av gas och sedan när du gasar ur korsningen igen beror det ju helt på vilken hastighet du har, men växeln kommer troligen inte vara låst initialt, såvida du inte har ett för låsningen optimalt varvtal.

Kör man i lägre hastighet med en låst, lägre växel blir det lätt lite ryckig gång, eftersom det blir en lätt motorbroms när man släpper gasen. Ligger man och fis-kör i 40km/h där man småduttar med gasen för att hålla jämnhastighet, skulle nog många komfortälskare och glidartyper föredra att ett lätt gaspådrag ger slir på högre växel och ett lägre varvtal.
av llesrof
inge jakobsson skrev:
llesrof skrev:
inge jakobsson skrev:Måste bara få inflika mina åsikter om manuell kontra automat.
När jag skulle byta bil så försökte den lokala volvohandlaren övertala mig om att automat "is da shit", sagt å gjort så fick jag låna en automat växlad bensinare. Glad i hågen drog jag och frun iväg på samhället, och JÄKLAR vad han växlade, fram å tillbaka hela tiden. Tog man bort foten från gasen för en sekund för att sedan smyga tillbaka den så kan du ge dig fan på att han växlade ner och blåvarvade. Bilhandlaren fick naturligtvis tillbaka åbäket dagen efter med orden - aldrig automat. Har nu varit nöjd ägare av en MANUELL XC90 D5 i drygt tre år och är helt nöjd, den är så stark att man utan vidare kör omkring med 3:an, 4:an och ibland 5:an i stan (man behöver inte växla ner direkt man tittar på gasen (D) ).
Det är uppenbart för mig och alla andra som kör automatväxlat att du inte kan hantera en automatlåda om den håller på så där när du kör. Jag har samma motor och låda i min XC70 och känner inte igen det du beskriver men jag har kört automatväxlat i rätt många år nu. Det du skriver saknar enligt mig relevans för huruvida man skall välja manuell låda eller automatväxlad då du inte kan hantera fordonet på ett korrekt sätt.
Rent skitsnack och personligt påhopp. Jag har både kört och ägt bilar med automatlåda och du kan inte komma å påstå att du kan komma t ex mot en korsning på treans växel, släppa på gasen och motorbromsa för att sedan fortsätta på TREANS växel. Kan du med detta konststycke så vill jag gärna följa med dig på en åktur :D..

Nog om personliga påhopp, som jag skrev så är detta MIN högst personliga åsikt, och jag kan inte riktigt förstå avskyn mot manuella bilar (vet ni inte hur man växlar :wink:)
JAG är helnöjd :-)-) både med bränsleförbrukningen och komforten, sedan så är både skatten och (rätta mig om jag har fel) försäkringen billigare på en manuell bil.
Om du tycker att mitt inlägg var så stötande så föreslår jag att du anmäler det till en moderator. Jag påstår ingenting om huruvida man kan köra in i en korsning på trean, släppa gasen och motorbromsa för att sedan fortsätta på trean. Var får du det ifrån att jag kommer och påstår det? Skall du ha åsikter om vad jag skriver så kan du ju hålla dig till det jag faktiskt skriver och inte hitta på saker. Vill du jiddra mer om saken så ta det via PM. För övrigt så avstår jag gärna från att åka med dig.
Din pappskalle.

Varför drar du in andra personer i dina åsikter:
llesrof skrev: Det är uppenbart för mig och alla andra som kör automatväxlat att du inte kan hantera en automatlåda om den håller på så där när du kör.
Jag kör också automatväxlat och jag:

1. vill inte bli ihopkopplad med ditt beteende, så vänligen håll dig ifrån uttryck som
llesrof skrev: ...och alla andra som kör automatväxlat...
i fortsättningen.
2. kan dessutom förstå hur inge jakobsson menar.

Vill du jiddra mer så ta det i forumet så kan alla se ditt beteende.

Vänligen
av Lövet
Att ha en annan åsikt innebär inte att man "inte kan hantera fordonet".
Inga fler sådana inlägg, tack.
Användarvisningsbild
av Erico
Bara en tanke:
Om man tar en lånebil för en eftermiddag kan man anta att adaptionen är inställd efter förra ägaren och då beter sig helt efter hur denna hanterade gaspedalen. Som sagt bara en tanke
av llesrof
Det var inte min mening att förarga någon. Bilkörning och konsten att framföra ett motorfordon är ett känsligt ämne och jag ber om ursäkt för min olyckliga formulering och det var dumt av mig att utgå från att andra har samma tolerans som jag har mot denna typ av kritik. Jag borde utvecklat resonemanget. En Volvo 2,5t AWD med automatlåda blåvarvar inte om man kör normalt. Jag kör en sådan dagligen och känner inte igen det påstådda beteendet och det är ju trist om någon tror stt den faktiskt beter sig så. Antingen har jag och herr Jakobsson olika, väldigt olika, uppfattning om "blåvarvande" eller så kör han.... öh... annorlunda. Behandlar man, lite tillspetsat, gaspedalen som en strömbrytare, alltså allt eller inget, så kan man uppleva ett sånt beteende men då kan man enligt min åsikt inte köra automatväxlat. Det kräver en viss tillvänjning och det kan vara lätt att gasa för mycket innan man är van. Så var det för mig i alla fall. Gasar man hårt med en automatväxlad bil växlar lådan ner och det är meningen att den skall göra det. Det gör ju inte en manuell låda och då ligger den självklart kvar på ilagd växel och segar istället, om man nu tycker att det är bättre. Det är olika körteknik helt enklet. Var lite försiktig med gaspedalen så blåvarvar den inte. Detta vet "alla" som är vana vid att köra automatväxlat. I alla fall de jag känner.

Varför farbror "-94 9000 2,3T cse" upprördes så till den milda grad att han absolut inte vill bli förknippad med mig och det jag skrev, får stå för honom (eller om det är en hon). Att han/hon kallar mig pappskalle betraktar jag bara som en brist i argumentstionsteknik.
av llesrof
Erico skrev:Bara en tanke:
Om man tar en lånebil för en eftermiddag kan man anta att adaptionen är inställd efter förra ägaren och då beter sig helt efter hur denna hanterade gaspedalen. Som sagt bara en tanke
Nja, lådan anpassar sig hela tiden. Det är vad de sagt till mig på volvoverkstaden i alla fall. Det skall tydligen inte ta många mil innan den lärt sig körstilen.
Användarvisningsbild
av Erico
llesrof skrev:
Erico skrev:Bara en tanke:
Nja, lådan anpassar sig hela tiden. Det är vad de sagt till mig på volvoverkstaden i alla fall. Det skall tydligen inte ta många mil innan den lärt sig körstilen.
Skulle det stämma fanns det ingen anledning att nolla adaptionen. Har hört att det tar ganska lång tid, små beteendeförändringar över längre tid.
av rd350
Det tar en bra stund innan innan den "ställer om sig" därför nollar man alltid adaptionerna när man bytat låda eller styrenhet. Att det skulle vara svårare att sälja en manuell bil tror jag inte tvärt om ju äldre bilen blir desto stötte risk att råka ut för dyra reparationer på automaten. Titta bara på priserna på s80 t6 av de första årsmodellerna där får man en kanonbil för inga pengar alls....

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]