Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men det är ett känt problem för volvo sedan kanske 2 år. Tidigare sprejade dom silicon runt gallret, men senare en gummislang.
Bytte ruta och efter några dagar trycker man dit slangen. Bara be en kunnig söka i databasen.
kim1138 skrev:Har bokat tid på Bilia Jägersro, Malmö för att kolla detta nu. Teknikern säger att han aldrig hört talas om detta och menar på att montera ner o kolla tar 2 dagar och skulle kosta 10.000:- :shock: :shock: :shock:

Stämmer detta? Någon som har koll? Börjar fan bli desperat nu.

/Kim
10000 kr?, åk eller ring runt till en annan volvo firma och fråga om dom känner till problemmet och kan hjälpa dig.
Snackade med Bilia Lund igår, samma där, det är ett 2dagars jobb att montera ner hela instrumentpanelen. Han var dock mycket trevligt och förslog bla att jag själva kunde plocka ut instrumentboxen (ska visst vara enkelt, någon som vet hur) och kolla det hållet om man kunde känna/se något.

/Kim
kim1138 skrev:Snackade med Bilia Lund igår, samma där, det är ett 2dagars jobb att montera ner hela instrumentpanelen. Han var dock mycket trevligt och förslog bla att jag själva kunde plocka ut instrumentboxen (ska visst vara enkelt, någon som vet hur) och kolla det hållet om man kunde känna/se något.

/Kim
Fick själv denna länk från Camel häromdagen. Enkelt jobb gjort på några minuter.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_d54201270939P3755.jpg

Här ser du hur du tar bort och sätter tillbaka dekorpanelen med utblåsen så kommer du åt att se mer mitt under brädan.
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Finns guide för att ta ned handsfacket någonstans oxå på deras hemsida.
Schysst! Många tack!

Hittade dock inget på handskfack eller glove compartment (kan helt enkelt inte söka på den sidan, fattar inte "sökmönstret".

Någon som vet om det är lönt att plocka ner handskfacket, ser/kommer man åt upp mot rutan därifrån?

/Kim
Hej
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter angående vibrationer i instrumentpanelen.
Jag köpte min V70 –08 i maj 2011 och då hade jag inga problem. Problemen började efter det att bilen hade varit inne på Volvo för att byta remspännare samt rem (säkerhetsåterkallning).
Efter någon vecka uppfattade jag ett missljud som lät som om något låg löst och skramlade, som jag uppfattade någonstans vid stereon alternativt vid ventilations hålen ovanför stereon alternativt upp mot framrutan. Ljudet kan även beskrivas så som tex. någon plastbit som började vibrera under körning. På dålig asfalt fanns ljudet där garanterat. Jag lämnade därför in bilen till en bilstereofirma som demonterade och felsökte i det aktuella området. Man hittade inget som var löst och problemet har kvar.
Jag såg då på detta forum att man ev. kunde åtgärda vibrationerna genom att sätta dit en slag mellan framrutan och instrumentpanelen. Jag åkte då till Rejmes (Örebro) och fick hjälp med detta. Mekaniker sade dock det inte var säkert att missljudet skulle försvinna. Mekanikern påpekade dock att ramen till stereon eller larmlampan på instrumentpanelen kunde vara orsaken till missljudet. Efter att ha åkte från Rejmes kunde jag konstatera att missljudet var kvar. Jag tog därför hjälp från en annan mekaniker och tog bort ramen kring stereon som jag tejpade med filttejp på baksidan därefter petade jag upp larmlampan och lindade den med några varv tejp allt för att den skulle sitta tajtare mot instrumentpanelen. Trots detta var missljudet kvar.
När jag sedan en sen kväll åkte hem från jobbet så kom det förb…. ljudet igen. Jag satte då mig som en mäla över ratten/ instrumentpanelen och sökte var ludet kom ifrån. Jag var helt övertygad om att ljudet kom från ventilationshålen över stereon i mitten av instrumentpanelen.
Jag började då att klämma/trycka på det mesta som jag nådde från förarplatsen och döm av min förvåning när jag i ren ilska klämde åt innerbackspegeln och ljudet försvann!!.

Nästa dag tog jag hjälp av hustrun och tillsammans klämde vi ihop innebackspegel och snodde några var runt med el tejp. Detta var för ca 2 veckor sedan och sedan dess är missljudet borta. Nu har jag varit till skroten och köpt en beg innebackspel som jag skall försöka byta.
Nu vet jag inte om du (Kim) har samma problem men när jag har läst denna tråd så tycker jag i alla fall att beskrivningarna av missjudet överensstämmer med mitt missljud. Även jag var inne på att lämna in bilen för att demontera instrumentpanelen.
Hoppas att mitt tips kan hjälpa någon.
Min bror hade samma problem.Volvo S60 2011 Det var jätte svårt att uppfatta var ljudet kom ifrån. Det känndes som att det kom från olika håll men av en slump klämde vi åt innebackspegeln och ljudet försvan.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]