Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
andreas_lofgren skrev:Varför väger katalysatorn mer på D5 AWD än på D5? :S

Sen tänker jag på att vikt kanske inte bara påverkar energiåtgången. Blir det inte ytterligare "tröghet" i att vrida runt 2 hjul till genom vinkelväxlar och grejer?

Tröghetsmomentet i hjulen kommer du aldrig ifrån. I en AWD appliceras moment på hjulet via navet, i 2wd står marken för kraftappliceringen av bakhjulen, men det är ändå samma acceleration de ska utsättas för, bara olika sätt att applicera krafterna.
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:
andreas_lofgren skrev:Varför väger katalysatorn mer på D5 AWD än på D5? :S

Sen tänker jag på att vikt kanske inte bara påverkar energiåtgången. Blir det inte ytterligare "tröghet" i att vrida runt 2 hjul till genom vinkelväxlar och grejer?

Tröghetsmomentet i hjulen kommer du aldrig ifrån. I en AWD appliceras moment på hjulet via navet, i 2wd står marken för kraftappliceringen av bakhjulen, men det är ändå samma acceleration de ska utsättas för, bara olika sätt att applicera krafterna.
Fast det är ju lättare att dra runt ett hjul utan en drivaxel än ett hjul med.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, men det beror ju på rotationströghetsmoment i fler snurrande komponenter, samt friktion i fler lagringar och kuggingrepp.

För själva fordonet gäller att rullmotståndet är direkt proportionellt mot massan som däcken bär upp. Men vid acceleration ska en större rörelseenergi byggas upp inte bara i fordonet i sig (större massa), utan även i alla delar i fordonet som inte rör sig med samma hastighet som resten av bilen gör. Alla roterande delar ingår där, exempelvis.

När jag valde bil ville jag ha fyrhjulsdrift, för framkomlighetens skull. Jag kör fast, eller inser att det aldrig kommer och gå och tar till hjullastare från början, alldeles för ofta med tvåhjulsdrift. Har haft både fram- och bakhjulsdrivna, men inget är tillräckligt.
När jag då ändå bestämt mig för fyrhjulsdrift, och trodde att jag ville ha en Volvo, tyckte jag att jag lika gärna kunde köpa en XC70 AWD, och då få även lite högre markfrigång, än en V70 AWD. Som bonus får man Hill Descent Control, något som jag före köpet trodde bara var en gimmick som jag ytterst sällan skulle ha någon nytta av, men som det visat sig jag använder nästan jämt när det ska joxas men något släpfordon. Mycket bra finess.
Dessutom hade jag först tänkt köpa en några år gammal, och då finns det betydligt fler XC70 än V70 med AWD att välja på. Sen bestämde jag mig för nytt, och då kändes XC90 gammalmodig och XC60 liten.

För två veckor sedan arrangerade vi ett motionslopp i Åsljunga. Banan gick bland annat runt sjön. Jag var nere vid sjön och hämtade en del grejor efter tävlingen. Ganska mjuk mark, så både bil och släpkärra sjönk till fälgkanten ungefär, och sen brant uppförsbacke därifrån. Jag tittade på färddatorn när jag klättrade uppför backen. Då tog dieseln sju liter per mil, så även om det var låg växel kan man ju förstå att det gick tungt. Såvitt jag har förstått är det alltså fler XC70 än man kanske kunde tro som används så här, och då relativt sett fler än de XC60 och XC90 som finns ute. Kanske beroende på att fler som väljer en "terrängbil" för utseendets skull, de väljer XC60 eller XC90, eftersom de ser häftigare ut, men de som verkligen vill ha terrängegenskaperna tycker oftare som jag, dvs att den extra höjden ovanför hjulen inte är till mycket nytta.

Men de som inte ger sig på mer avancerad terrängkörning än över de vita linjerna på parkeringsplatsen, men däremot gillar det lite högre insteget, för dem är förstås en framhjulsdriven vettigare.
av Koshigoshi
Hej!
Förutom högre frigång och utseendet slipper man väl
Bekymret med att byta alla däck vid punktering eller en jättestor kostnad
När om fyrhjuls driften havererar.
För normalt användande hur oftast används 4hjuls driften om man inte dagligen åker skogsvägar, där man kan fastna.

Den stora fördelen med awd är vinterkörning tycker jag fast det har ju gått bra tidigare med framhjulsdrift,
Tycker nog Fwd är rätt bra.

//Christian
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
AWD är överlägset på dem Gotländska saltfria vägarna, med släp är det ännu bättre med Awd, visst tar det lika lång tid att stanna. Om man inte lägger i R & gasar för allt var dubbarna håller för (I)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]