Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kom hem efter jobbet (kört 3mil), lät bilen stå avstängd ca 1 timme.
Lossade kablaget från tempgivare på blocket som sitter längst in närmast torpedväggen ( under 3:ans insug ungefär). Mäter Ohm på denna mellan de två stiften i givaren, får inget utslag alls på min biltema multimeter, visar 1 på displayen.
Mäter jag den andra tempgivaren som sitter närmast kylaren (under 1:ans insug) visar denna 440 Ohm och stiger medan bilen blir svalare, slutade på 480 Ohm efter ca 10min..

Provade även att tjuvkoppla elfläktens relä (sitter mot vänster framlykta framför batteriet), enligt denna:

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=64238

Vred om nyckeln till läge 2, drog en kabel mellan - (jord) på batteriet till ingångarna IN 1 respektiva IN 2, och fläkten började snurra på hel- respektiva halvfart.

Måste vara tempgivaren som är boven till att bilen blir varm, dock visar aldrig tempmätaren på instrumentpanelen mer än rakt upp, alltså vanlig arbetstemperatur.

Har jag bilen på tomgång från kallstart, tempen på instrumentpanelen går upp efter en stund ca 10min och ställer sig rakt upp, men sen stannar den där. Både undre och övre kylarslangen blir varma, kylaren blir stekhet. Elfläkten startar inte någon gång. förutom när jag sätter igång ECC/AC då startar fläkten direkt. Jag har inga fler tempgivare i kylare/ slangar runt kylare.

För 3 veckor sedan blåstes pluggen ut som sitter i kylaren (högra gaveln på kylaren, högt upp, plastplugg med gummipackning), tömde hela kylsystemet, kylarslangarna blir riktigt hårda (hårda som omogna bananer).

Har förstått att det ska vara tryck i kylarsystemet, för att kylarvätskan ska få högre kokpunkt, men det pyser från mitt lock på expansionskärlet varje dag när jag stänger av bilen, locket är ett grått och ska släppa ut tryck vid 1.5kPa/1.5bar.
Bromsrör höger fram

Kopparrören är mjukare att böja &au[…]

Är det någon som vet om XC60 år[…]

Om du skruvar bort själva givaren kan du se p[…]

En kollega med manuell D2:a kan typ använda s[…]