Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag har mailat Volvo om mitt AUX-problem och mitt generella missnöje med ljudkvaliteten på stereon. De ska återkomma. Rapporterar när jag hört mer!

Det verkar för övrigt som att högtalarna behöver köras rätt hårt för att "spelas in" och tappa lite av hårdheten i ljudet. Jag upplever en viss förbättring med tiden, även om det fortfarande inte når upp till HP i XC90n.

/ Jacob
Ska bli intressant att se hur det låter i MY12 C70 med Premium Sound. Nuvarande C70 MY09 med Premium Sound låter grymt bra. Även min väldigt sena MY10 XC60 med Premium Sound (och sub givetvis) låter grymt bra!

Jag har Eagles album Hell Freezes Over som referens. Löjligt bra skiva.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
XC90_Executive,

Båda dina bilar har Dynaudio-systemet. Jag har hört det i en V70II MY10 och det lät helt sjukt bra. Även i baksätet... Min bil är rena skämtet i jämförelse. Finns absolut ingen likhet. XC60 Premium Sound låter mer som Performance-system med en burkighet och vasshet i mellanregistret.

En sak som du kan få kolla... Kan du stänga av all processning av ljudet på din XC60, dvs att den kör rent stereo-läge utan surround och center (dvs ej Dolby Pro Logic eller 3CH)?

/ Jacob
av Biltoken
Allvvarligt Jacob! Jag tar alla chanser jag får att gå ut och lyssna på musik i bilen. Det låter kanon om mitt HP-system (XC60 My11B). Marillion, Mesh, Depeche Mode, Tears for fears allt låter gudomligt.

Det måste vara något fel på ditt PS-system om det inte åter bra! Du kan glömma att det skulle låta bättre efter "inspelning av högtalarna". Däremot kanske dina öron har vant sig vid ljudet. :D
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Biltoken skrev:Du kan glömma att det skulle låta bättre efter "inspelning av högtalarna".
Det där stämmer iofs inte. Jag har upplevt att högtalare blir bättre när de spelats 30-50 timmar. Särskilt när det låter lite hårt och skränigt.

Även elektronik behöver inspelning innan de når full potential.

/ Jacob
av XCThord
XC90_Executive skrev:Ska bli intressant att se hur det låter i MY12 C70 med Premium Sound. Nuvarande C70 MY09 med Premium Sound låter grymt bra. Även min väldigt sena MY10 XC60 med Premium Sound (och sub givetvis) låter grymt bra!

Jag har Eagles album Hell Freezes Over som referens. Löjligt bra skiva.
Rapportera gärna dina erfarenheter från MY11b/MY12 - känns som om du kört och/eller åkt de flesta Volvomodeller :)

Som sagt verkar Volvo tyvärr ha försämrat PS rejält (men behållit det höga priset...) och Edmunds skrev ju angående S60:n att C70:n med Premium Sound var helt sjukt bra, medan den nya utan Dynaudio bara fick C- i betyg på ljudet och allmänt katastrofalt omdöme. Frågade faktiskt min säljare för någon dag sen och han sa att han personligen aldrig hade köpt till PS. Lät ju lovande... :???:
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Har nu jämfört PS och High Performance på XC60 MY11b/MY12...

High Performance på XC60 är klart sämre än samma system på min XC90. Det har många karaktärsdrag som påminner om Premium Sound, dvs på tok för mycket bas och aggressiv diskant. Dock låter HP klart bättre än PS med standardinställningarna och man behöver inte stänga av bakhögtalarna för att få ett tight ljud. Varför? Jo, avsaknaden av avancerad processning av ljudet. Dock måste jag säga att om man deaktiverar i princip halva PS-systemet och behåller enbart fronthögtalarna aktiva (3ch-center på minsta möjliga och fader hela vägen upp) så har PS en större potential till välljud än HP. Klart mer djup i basen och mer punch i midbasen. Mellanregistret däremot är onödigt påträngande på PS, men det har blivit bättre de senaste dagarna när jag spelat högtalarna hårt. Det hörs att PS har mer effekt och det går att spela klart högre. Men med standardinställningarna är det mer Cirkus Scott och berg-o-dalbana än musik.

Slutsats? ?:-/

Jag föredrar den konfiguration av ljudet som jag nu har i min XC60 med Premium Sound framför det bästa jag kunde få till på HP i motsvarande bil. Dock kräver det att man använder cirka 30% av den utrustning man köpt medans man i HP kan använda samtliga högtalare med acceptabelt resultat. Om du har en massa pengar över och tycker att det är kul att fintrimma ljudanläggningen och sällan har baksätespassagerare kan PS vara ett alternativ till HP. Det finns lite mer potential, särskilt om man gillar att ösa. Men värt 14000 mer? Inte en chans.

/ j
av engrogg
Gäller samma med PS i V60 tro?
Får min i morgon & hoppas jag inte behöver bli besviken :???:
Min första Volvo btw, så nu hoppar jag av de SAAB forum jag läst frekvent :)
S60 MY11 med PS tycker jag låter bra, även S60 MY11 med HP låter bra om man pillar lite med inställningarna.

Men ljudet i min XC60 MY10 med Premium Sound låter bättre. Det är galet bra ljud i den!
Användarvisningsbild
av olindh
Alla ljudanläggningar behöver spelas in. Kom inte och klaga efter första dagen. Det behövs säkert 100 timmars inspelning, efter det kan du starta en tråd och klaga om du fortfarande tycker det låter illa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]