Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Camel skrev:
DrY skrev:Bilresor kortare än 5 km ÄR löjliga
Instämmer i stort sett. Men för mig är en flygresa på 2000 mil tur och retur med en bränsleåtgång på 641 liter (per person) för att åka till badstranden en företeelse som jag inte hittar lämpligt ord för i Svenska Akademiens ordlista....
Glöm inte det viktigaste för pöbeln - billig sprit och sedan skryta på Facebook om att man vart i Thailand och lärt sig aaaaaaaaallt om deras fantastiska kultur, matlagning och syn på livet :mrgreen:

Du skriver och formulerar dig väl, Camel. :D
av llesrof
DrY skrev: Tillverkningen av en ny bil släpper ut ca 6 ton CO2 (Estudillo et al, 2005) - dvs motsvarande 2.200 l bensin eller 1.900 l diesel.
(..)
Det är med bilar som med t.ex. kylskåp och tvättmaskiner - de nya är så mycket bättre än de gamla att de sanningar vi lärde oss av våra föräldrar - laga och lappa så länge det går - inte gäller för dessa.
Är det bara utsläppen under tillverkningen eller tar man även hänsyn till utsläppen i samband med att man skaffar råvaror och transporterar dessa? Den där studien du hänvisar till... var finner man den?

Jag köpte ny tvättmaskin och torktumlare för knappt ett år sedan och skillnaden i min elkonsumtion är försumbar. Nu har jag bytt även kyl och frys och det skall bli mycket intressant att se om det blir någon skillnade. Fan tro´t.
av LarsBd
http://illvet.se/teknik/it-robotar/internet-i-siffror
illustrerad vetenskap skrev:2 procent av världens koldioxidutsläpp orsakas av Internet. Det är framför allt dess mer än välvuxna servrar som slukar så mycket energi att det motsvarar produktionen i 14 stora kraftverk. Utsläppen är ungefär lika stora som flygtrafikens. (Källa: Siemens – Pictures of the Future, fall 2008, p. 9, New Scientist 2.5.09)
Detta inlägg är alltså medskyldigt till 2% av hela världens koldioxidutsläpp och dessutom fullständigt onödigt. Jagrullar borde kanske köpa en co² utsläppsrätt som forumsanvändarna får betala?
av matzen10
LarsBd skrev:Detta inlägg är alltså medskyldigt till 2% av hela världens koldioxidutsläpp och dessutom fullständigt onödigt. Jagrullar borde kanske köpa en co² utsläppsrätt som forumsanvändarna får betala?
Nja, forumet får köpa utsläppsrätten och sedan bjuda oss användare på den! :mrgreen: :-)-)
Användarvisningsbild
av Camel
LarsBd skrev:http://illvet.se/teknik/it-robotar/internet-i-siffror
illustrerad vetenskap skrev:2 procent av världens koldioxidutsläpp orsakas av Internet. Det är framför allt dess mer än välvuxna servrar som slukar så mycket energi att det motsvarar produktionen i 14 stora kraftverk. Utsläppen är ungefär lika stora som flygtrafikens. (Källa: Siemens – Pictures of the Future, fall 2008, p. 9, New Scientist 2.5.09)
Detta inlägg är alltså medskyldigt till 2% av hela världens koldioxidutsläpp och dessutom fullständigt onödigt. Jagrullar borde kanske köpa en co² utsläppsrätt som forumsanvändarna får betala?
Ja, som jag skrivit tidigare har i stort sett allt vi gör en miljöpåverkan. Internet är inget undantag med energibehov för servrar, kylanläggningar för serverrum, små servrar i stort antal utspridda hos alla användare samt ej att förglömma alla datorer, modem och terminaler för åtkomst som hos vissa användare är på dygnet runt. Elenergin som åtgår för att driva Internet är dock sannolikt redan miljöbeskattad (till skillnad från flygbränsle) så någon särskild utsläppsrätt för CO2 utöver det för Jagrullar eller Internet vore ren särbehandling. Men varför inte: allt ska ju tydligen beskattas utom flygbränsle! Det skulle inte förvåna mig om någon vill beskatta det idiella arbetet som totalt utförs på Jagrullar. Bara inte flygbränslet berörs. Jag börjar ibland fundera på om inte det finns en stor marknad för små märken med texten "Rör inte min Thailandsresa". :idea:

Totalt sett överutnyttjar människan naturen (om än ojämt fördelat i världen) och vi måste förr eller senare förändra vårt beteende. Det kan handla om olika saker för oss alla. För min egen del kan jag stå ut med badstranden hemma i Sverige än att åka till Thailand.
Det kan till och med innebära att vi kan behålla Internet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Camel skrev:För min egen del kan jag stå ut med badstranden hemma i Sverige än att åka till Thailand.
Om du åker i januari är thaibadet inte ett alternativ utan ett komplement till det svenska. Januari här hemma är mörkt, snö och kallt - en meningslös transportsträcka mot ljusare delar av året. Jag rekommenderar alla att ta sig till varmare breddgrader den tiden av året. Det gör gott för både kropp och själ.

Thailand är ett utmärkt val. Det är ett u-land, väldigt fattigt och de blir bara glada när det kommer turister som sätter sprätt på sina pengar.

Man ska inte ha dåligt samvete för att man utnyttjar naturen, det är det den är till för. Olja ska inte ligga i marken till ingen nytta.
av llesrof
torbjorn_75 skrev: Man ska inte ha dåligt samvete för att man utnyttjar naturen, det är det den är till för. Olja ska inte ligga i marken till ingen nytta.
När du säger det så... det är ju exakt samma sak med vapen. De har ju tillverkats för ett syfte och gör ju ingen som helst nytta om de inte används i det syftet!!! Tänk bara på alla finfina kärnvapen som bara står och dammar! Det har kostat ungefär hur mycket pengar som helst att rusta upp och bygga vapen, ja, för att inte tala om all energi som gått åt till att tillverka dem. Det är ju direkt oansvarigt att inte använda dem då.
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev:Om du åker i januari är thaibadet inte ett alternativ utan ett komplement till det svenska. Januari här hemma är mörkt, snö och kallt - en meningslös transportsträcka mot ljusare delar av året. Jag rekommenderar alla att ta sig till varmare breddgrader den tiden av året. Det gör gott för både kropp och själ.
Alla har vi olika uppfattningar.... Jag är inte så säker på att det på sikt gör gott i kropp och själ när konsekvenserna av vårt miljöbelastande beteende gjort ordentligt avtryck.

torbjorn_75 skrev:Thailand är ett utmärkt val. Det är ett u-land, väldigt fattigt och de blir bara glada när det kommer turister som sätter sprätt på sina pengar.
Jag är inte övertygad om att man genom att resa till Thailand på ett starkt resurs- och miljöpåverkande sätt och "sätta sprätt på pengarna" på plats hjälper vare sig invånarna i Thailand eller oss själva i det långa loppet. Om du verkligen känner äkta omsorg för invånarna i Thailand står det ju dig fritt att transferera motsvarande belopp med mindre miljöpåverkan. Men då uteblir ju omsorgen om dig själv...

torbjorn_75 skrev:Man ska inte ha dåligt samvete för att man utnyttjar naturen, det är det den är till för.
Instämmer helt. Vi måste helt klart utnyttja naturen, vad ska vi annars leva av? Men att överutnyttja naturen är inte smart. Vi har ju ingen möjlighet att "stå vid sidan av" och titta på när naturen urholkas på resurser och miljön påverkas eftersom vi själva är en del av naturen. Vi är nog lika goda kålsupare allihop. Vi kommer alla att tvingas till starka beteendeförändringar vare sig vi vill eller inte. Jag tror inte man skapar dessa förändringar på bästa sätt med tvång, politik eller vinklad statistik. Jag tror man måste inse att hållbart miljöarbete måste komma från alla som är berörda. Eftersom vi människor har ett starkt behov av att bli "rättvist" behandlade så måste pedagogik vara ett starkt inslag i ett lyckat miljöarbetet jämte utbildning, kunskap och neutral statistik. Politik blir ofrånkomligt i den delen att viss beteendestyrning uppnås endast med t.ex. beskattning men dagens politiker gör i vissa fall miljön till en ideologisk fråga. Det är ett stort misstag och ett totalt ansvarlöst beteende av dessa politiker. Det är fullkomligt perspektivlöst av vissa politiker som anser sig "äga" en så viktig fråga som miljö. Det skapar bara låsningar i miljöarbetet eftersom människor alltid kommer att ha olika politiskta uppfattningar. Man får ju då helt enkelt inte tillräckligt många med sig vilket är nödvändigt för ett hållbart miljöarbete. Men vad kan man förvänta sig... Det som triggade mig att skapa tråden var att visa typexempel på opedagogisk miljöpolitik som enbart skapar diskussion (t.ex. denna tråd) istället för handling. Detta fördröjer det viktiga miljöarbetet. Nöjesresor med flyg är befriade från miljöskatt medans nyttotransporter med fordon på marken belastas med miljöskatter och andra skatter. Man kan inte begära t.ex. att de i glesbygden som man faktiskt rimligen kan anse vara beroende av bil ska tycka det är rimligt att bränslebeskattningen ska öka ytterligare. I alla fall inte så länge vissa ser tröskeln så låg att en badsemseter i Thailand ska vara fri från bränslebeskattning. Det rimliga isf är ju i detta fall att även Thailandsresan beskattas.

torbjorn_75 skrev:Olja ska inte ligga i marken till ingen nytta.
Olja är ett exempel på en ändlig resurs. Vid förbränning skapas dessutom utsläpp av CO2 som ger en miljöpåverkan. Effekterna av denna miljöpåverkan för klimatet är inte alla helt överens om. Jag har noterat din uppfattning.
av DrY
llesrof skrev:Är det bara utsläppen under tillverkningen eller tar man även hänsyn till utsläppen i samband med att man skaffar råvaror och transporterar dessa? Den där studien du hänvisar till... var finner man den?

Jag köpte ny tvättmaskin och torktumlare för knappt ett år sedan och skillnaden i min elkonsumtion är försumbar. Nu har jag bytt även kyl och frys och det skall bli mycket intressant att se om det blir någon skillnade. Fan tro´t.
Även råvarorna och brytningen av metaller mm. Däremot har man inte kollat om gruvarbetarna var köttätare eller vegetarianer... :lol: Jag har bara ett utdrag på papper, men fråga nån engagerad bibliotekarie. Det finns en tidigare studie från Norge också - som kom till ungefär samma siffra. Återkommer om jag hittar den.

Vi köpte nya tvättmaskiner i min bostadsrättförening - 20 % minskning av elförbrukningen!
Användarvisningsbild
av vetten
Gud vad trött jag blir på alla dessa miljötalibaner :-(O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]

Högt oljud ej från motor

Dålig hjullager brukar ge ifrån sig ha[…]