Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjam
Hej. Fick du till din bil? Blev den bättre på vägen?

Jag har samma problem med min bil en V70n T5-01 med 17" ej sport chassi.

Tycker att den svajar på vägen, spec 70 vägen där det är lite spårigt.
Jag har precis bytt byssningarna fram på länkararmarn till flexi eller vad dom nu heter. Det blev en klar skillnad. Kan kännas ibland att man måste svänga mer än vad kurvan går åt för håll. Bilen går rakt och fint även vid bromsning.

Kollade bussningarna bak och dom verkar hela men otroligt mjuka.
Även fast hjulet står på backan kan jag rubba bussningen ~5mm åt sidan.
Men jag antar att det ska vara så?

Funderar på en framvagns inställning igen, är det värt pengarna?
Helst skulle jag gärna byta ut något innan detta sker.

4hjuls mätningen gjorden innan bussningarna byttes och där ändrade dom mest på bakvagnen.

Hoppas på lite sommar hjälp.

//Jimjam
av Avarage
henka35 skrev:Kolla dämparna bak. V70N har problem med dessa. Dock märker man missljud från dem. Men i och med att din bil har gått 16500 så kan det vara läge för ett par nya. De är mycket lätta att byta själv med hjälp av en billyft (gå till OKQ8:s GDS.) Orginal kostar ca 1500 kr/st.

/Henrik
Är dämparna verkligen SÅ mycket sämre på V70 än på 740??? Mina var slut efter ca. 23000 mil och byttes efter 25000 mil. Då var bilen fortfarande körbar fast hade relativt taskig väghållning när man forcerade den en aning. Bilen vi pratar om är en 740 Turbo -90, som för övrigt nu är till salu med 29000 mil på mätaren!

Mvh!
// Niklas
Användarvisningsbild
av henka35
Jepp, jag fick byta alla fyra vid 4500 mil....

/Henrik
Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Byte av multirem på en xc-70, 2008

Säker är jag inte, trodde mest det v[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]