- ons 05 jan 2011, 15:28
Man vill kanske inte fullgasrepa när motorn inte är ruiktigt varm. Kanske en längre och jämnare gaspådrag då kanske.
Moderator: Moderatorer
dieselmagnus skrev:Man vill kanske inte fullgasrepa när motorn inte är ruiktigt varm. Kanske en längre och jämnare gaspådrag då kanske.Beror väl på hur långt man har till motorvägspåfarten :D jag har så långt att min är varm nog för det :D
Dieselsmurfe skrev:Jag har kört med trasig dieselvärmare i ca 2-3 år och bilen går utan problem. Jag brukar ligga på 4an på större vägar och då får den upp tempen hyffsat snabbt. Men om man stannar vid rödljus eller eller står på tomgång så sjönker tempen nåt så kollosalt snabbt.Låter ganska oekonomiskt att köra på fyran.
Tartryffel skrev:Låter ganska oekonomiskt att köra på fyran.Mer ekonomiskt att bränna diesel vid sidan om i en brännare?
StringerBell skrev:Ja. "Större vägar" kan vi väl anta är t.ex. en 90-väg. Drar bilen 0.75 l/mil där så förbrukar man 9 x 0.75 = 6,75 liter bränsle på en timme i 90 km/h. Med brännaren igång hela tiden så ökar förbrukningen med runt 0.5 liter på en timme, alltså 7.25 liter för samma sträcka och tid eller 0.81 l/mil.Tartryffel skrev:Låter ganska oekonomiskt att köra på fyran.Mer ekonomiskt att bränna diesel vid sidan om i en brännare?
Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]
hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]