- ons 22 feb 2006, 10:36
#31302
Och att samtala med bekanta intill ett övergångsställe, eller mitt på trottoaren är inte direkt praktiskt, då det skapar problem för både bilister och gående på trottoaren.
Hela zebralagen är ett fiasko i mitt tycke.
Och nu tar kommunerna bort allt fler övergångsställen för att minska incidenter vid dessa p.g.a lagen.
Var det meningen med lagen, eller är lagen ett förhastat prestigebeslut?
Sedan kan inte låta bli att undra över begåvningen hos de som märker ut övergångsställen.
Hemma placerade de för ca, 2 år sedan ett övergångsställe med tillhörande nybyggd refug mitt i en skarp kurva på en länsväg.
Och det tog inte lång tid förrän det stod en ambulans där som tog hand om en mopedist som blivit påkörd/kört på en bil på övergångsstället.
Belysningen som också krävdes kostade ca, 100000 kronor per stolpe enligt elfirman som monterade dessa.
Idag är övergångsstället borta, men refugen är kvar.
Plogbilsförarnas glädje över refugen behöver nog inte nämnas...
I någon stad i norr ( Kiruna? ) placerades ett övergångsställe precis i slutet av en lång och relativt brant backe.
Det krävdes om jag minns rätt en gymnasieelevs skarpsynta blick för att inse att det var ett direkt olämpligt ställe att ha ett övergångsställe på, speciellt vintertid.
En allmän fråga kring övergångsställen, är det bara jag som gärna hade sett ett par lägre satta "Herrgårman" skyltar vid övergångsställen?
De som sitter där är ofta satta så högt upp så att man lätt ser under dem då man närmar sig ett övergångsställe, och därmed lätt men högst ofrivilligt kanske missar väjningsplikten för eventuella gående.
Teemu skrev:tycker själv att det är viktigt att försöka få ögonkontakt med den/dom vid övergångsstället för att se om dom överhuvudtaget uppmärksammat att det kommer en bil även om jag har skyldighet att släppa över gående. Något som jag anser irriterande är folk som träffar på någon bekant vid övergångsstället och så står dom där och pratar och när man kommer tror man att dom skall över. När man väl sedan stannat så börjar dom vinka fram en. Skulle inte skada att kliva några meter bort ifrån övergångsstället. Och barn är inte alltid så uppmärksamma i trafik vare sig dom går eller cyklar - dom brukar jag alltid släppa över vid övergångsställen.Precis, det är viktigt att se och förstå vad personen på trottoaren avser göra.
Och att samtala med bekanta intill ett övergångsställe, eller mitt på trottoaren är inte direkt praktiskt, då det skapar problem för både bilister och gående på trottoaren.
Hela zebralagen är ett fiasko i mitt tycke.
Och nu tar kommunerna bort allt fler övergångsställen för att minska incidenter vid dessa p.g.a lagen.
Var det meningen med lagen, eller är lagen ett förhastat prestigebeslut?
Sedan kan inte låta bli att undra över begåvningen hos de som märker ut övergångsställen.
Hemma placerade de för ca, 2 år sedan ett övergångsställe med tillhörande nybyggd refug mitt i en skarp kurva på en länsväg.
Och det tog inte lång tid förrän det stod en ambulans där som tog hand om en mopedist som blivit påkörd/kört på en bil på övergångsstället.
Belysningen som också krävdes kostade ca, 100000 kronor per stolpe enligt elfirman som monterade dessa.
Idag är övergångsstället borta, men refugen är kvar.
Plogbilsförarnas glädje över refugen behöver nog inte nämnas...
I någon stad i norr ( Kiruna? ) placerades ett övergångsställe precis i slutet av en lång och relativt brant backe.
Det krävdes om jag minns rätt en gymnasieelevs skarpsynta blick för att inse att det var ett direkt olämpligt ställe att ha ett övergångsställe på, speciellt vintertid.
En allmän fråga kring övergångsställen, är det bara jag som gärna hade sett ett par lägre satta "Herrgårman" skyltar vid övergångsställen?
De som sitter där är ofta satta så högt upp så att man lätt ser under dem då man närmar sig ett övergångsställe, och därmed lätt men högst ofrivilligt kanske missar väjningsplikten för eventuella gående.
Volvo 240 Etanol edition