Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Då är det ingen ide att diskutera Polestar alls eftersom de tydligen inte har med effekt uppgradering att göra !
Men eftersom ni är så väl insatta kan ni svara på frågan:

Kommer det någon effektuppgradering till Drive 1,6d , D3 och D3 2,4 AWD och i såfall när?
av dst02
till DrivE sägs de inte komma någon optimering enligt flera i den här tråden men det finns ju istället BSR PPC som Jag själv går i tankarna på att skaffa. Till de andra kommer det säkert inom kort.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
KKR skrev:
dst02 skrev: bara skönt med lite extra pulver vid omkörningar och ut på påfarter å annat.
Om man vill ha det, har man inte valt fel motor då om man valt 1,6D?
Jag är lite benägen att hålla med dig KKR. Skall man ha mer så skall man välja en större motor. Trimpotentialen är ju nästan linjär med motorstorleken med undantaget att trimpotentialen minskar något med ökad cylinderstorlek.

Jag petade in siffrorna original och med RICA-Trim för 1,6D, 2,0 D3 samt D5. Man kan se att ca 20-25% verkar vara rimligt vad man kan klämma ut och fortfarande ha bra driftsäkerhet. 1,6D tror jag inte har mycket mer potential än 139 hk om man inte skall riskera saker och ting. Den som verkar ha mest trimpotential kvar verkar vara 2,0 D3 men jag gissar att RICA varit lite försiktiga här med tanke på att grundkonstruktionen är helt ny och jag gissar att man kommer öka på trimningsgraden när motorn visat att den håller måttet :)

Bild
av Enzo
dst02 skrev:
Freddi skrev:
dst02 skrev:Att summera detta kanske är att de är bäst att vänta med trim tills garantin gått ut.
Eller välja en trimsats från en firma där motorgaranti och växellådsgaranti medföljer så länge du har nybilsgaranti kvar från Volvo? http://sv.bsr.se/products/ppc/volvo-maskingaranti/

De där låter ju riktigt bra!
Fast det kan bli dyrt om du smäller ...
av matzen10
Freddi skrev:
Enzo skrev: Fast det kan bli dyrt om du smäller ...
Hur då?
Jag tror Enzo menar att försäkringsbolaget sätter ner inlösenpriset på bilen om de upptäcker trimsats i någon form.
Ex: En S60 med 6000 mil på mätaren betingar ett riktvärde vid inlösen som ska stämmas av mot normalt slitage för miltalen o.s.v.
Om de upptäcker att bilen är trimmad så kan nog försäkringsbolaget sätta ner priset på bilen vid inlösen. T.ex. så kanske de kan hävda att bilen slitits onormalt mycket maskinellt med trim, jämfört med en "normal" S60.

Detta är bara vad jag tror att Enzo menar men det låter rimligt, som antagande, för mig.

När jag smällde påtalade de inget om trim. Å andra sidan var jag inte skyldig heller så det kanske passerade förbi just därför?!
Men jag är oerhört cynisk när det gäller försäkringsbolag...speciellt Volvia!!

M V H
---> Matz
Tysta sommardäck V90

Har fram till nu kört en V90 T6 -2021 med 245[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]