Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
Och nu har Expressen hittat det också...

http://www.expressen.se/motor/1.1877066 ... 60-och-v70
Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar, känner igen problematiken.
- Det upptäktes först på XC60, men senare också hos V70. Hur många bilar det handlar om kan jag inte svara på, säger han.
De moderna duschmunstyckena som monteras på Volvos modeller sprider spolarvätskan i ett fint moln över rutan, istället för i kraftiga strålar som på lite äldre bilar. Problemet är vätskan trycks ner för lågt av fartvinden. I vissa länder har man istället valt traditionella kulmunstycken, som fungerar bättre i hög fart.
- Vi bedömde inte Sverige som ett högfartsland. Men från och med nu utrustas även de XC60 och V70 som ska till Sverige med kulmunstycken, säger Bo Larsen.
Användarvisningsbild
av Falk
JHg skrev:Och nu har Expressen hittat det också...
Jag hörde att expressen.se/motor skulle skriva om det (de bryr sig nämligen om vad vi skriver på jagrullar.se )... :roll: :P
Blev ju en balanserad & informativ artikel... :-)-)
av Slezii
Hade en tråd om det förra vintern

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=36465

Jag har en S80 med uppvärmda munstyken och enligt Volvo så finns det ingen lösning på problemet(som enligt de var inget känd problem,men som sagt det var förra vintern)

Konstigt att man tillverkar bilar med samma dåliga munstyken 3 år(min är 2007-a) efter att man misslykats med något.
av Pzycic
Jag har inte detta problemet, för mig är det tvärtom. Står jag still så kommer det så är det mer som den sprutar över bilen istället för på rutan, grymt bra på motorväg dock.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Årets citat ..... :mrgreen:
Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar

Vi bedömde inte Sverige som ett högfartsland.
av freezingalaskan
Jag har försökt att följa denna tråden noggrant, och det verkar som om de flesta av er har MY 2010 bilar med spolarproblem.

Jag hämtade en MY 09 XC70 i maj förra året (overseas delivery), körde ungefär 352 mil på två veckor och det mesta av det var på autobahn. Jag har nu bilen i Alaska och kör nu förstås i vinterväder. Jag har inte märkt alls att spolningen skulle vara så som ni beskrivit här. Strålen går högt up på rutan, och heller inga problem vid högre farter. Jag har värmda spolare och jag kan se att de inte är justerbara.

Så, kanske det är värt att titta på delar från tidigare modeller för V70 och XC70? Är det skillnad mellan USA spec bilar och svenska?

Hoppas att ni får en lösning på detta.

freezingalaskan
Användarvisningsbild
av consensus
VolvoB20 skrev:Årets citat ..... :mrgreen:
Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar

Vi bedömde inte Sverige som ett högfartsland.
Enkelt, då är det bara att kila ner till verkstan och be att få byta till de tyska Autobahnmunstyckena! För inte säljer man svenska lågfartsmunstycken á la prostatastråle till Tyskland?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]