Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ber om ursäkt om jag utryckte mig otydligt men

Nej det är en vanlig "enhjuling" och det är för övrigt egalt då jag står stilla (mao alla hjulen står stilla) och inte har någon växel i utan bara slår i gång motorn så börjar den att bete sig...
Skall gundligt kontrollera alla pullsgivare blåsa rent runt dessa och sedan så vet jag inte vad man skall kunna hitta på mer...
Har i och för sig bara Ohm mät givarna inte kollat om dessa giver en induktiv spänning om jag snurrar på hjulen men det borde inte ha någon betydelse då pumpen morrar då jag står still???
Antar att detta slutar om jag tar bort minuspolen och "nollar"sys ( så var det nämligen då jag monterate den nya ecu:n för då lossade jag minuspolen)
Regards // Per
Ett annat konstaterande är att det räcker med att jag slår till nyckeln så jobbar ABS-pumpen planlöst om jag lossar en ABS - sensor så tystnar den ?:-/
lossade de bakre först (sitter samankopplade) och pumpen slutade att leva sitt eget liv och tänkte att nu har jag möjligen ringat in felkällan men så slog jag i från tändninge och la till den ånyo varvid pumpen åter morrade så jag lossade VF och det blev tyst :twisted:.
Detta intikerar antagligen bara att lägger en givare av så gör systemet det med.
Men av vilken anledning så vill pumpen arbeta??? :???:
Lossade HF och pumpen morrade iaf detta var ett steg i rätt riktning...
Men måste dra o knega så jag hinner inte byta sensor nu
I somras hade jag ungefärligt problem som dig, lampor i instrument panelen började lysa upp och hastighetsmätaren dog lika så tripmätaren och mätaren för hur lång bilen gått. omstart på bilen fungerade, men kom efter en stund tillbaks igen.
Läste ut felkoder med hjälp av en polare som jobbar på verkstad.

Fel på vänsterfram hastighetsgivare felaktig.

Provade med att byta den ihopp om att det skulle bli bra, men utan resultat. Givaren inhandlades givetvis på volvo. Raderade felkoden och körde vidare. men samma kod återkom.

Frågade polarens chef om vad de kunde vara för fel då.

Då nämnde han tand hjulet givaren läste av, mycket riktigt så saknades en tand på tandhjulet som jag tar för givet som utlöser detta.

Innan detta med att hastighetsgivaren dog samt trippmätaren dog etc. så kom ja på att något var fel eftersom inte farthållaren fungerar, och den fungerar inte om det är felkoder på exempelvis hastighetsgivare.

Bilen är avställd nu under vintern, men snart ska den in till volvo för att byta diverse slitageprylar, i hopp om att farthållaren fungerar samt att detta problem med hastighetsmätaren slutar muppa sig :)

Vill även tillägga att detä r en V70 T5 -99
Åter hemma efter ett nattjobb...
Kunde inte låta bli att smyga förbi garaget på vägen upp i stugan misstänkte den högra sensorn i går men på vägen till arbetet så tänkte jag till lite extra och undrade "varför i h***vete skulle pumpmotorn jobba om jag lossade den högra sensorn??? borde vara den andra som sänder ut motsägelsefulla signaler...
Well in i garaget och kopplade ur den VÄNSTRA givaren och anslöt en nyinförskaffad sensor (icke monterad) och då var det tyst i stugan :roll:
Fåt gjöra en djupdykning i detta senare i dag för Nu skall jag gå o´ch knoppa har ett antal möten att genomlida senare + att jag skall besikta Mondeohelvetet som står på gården (sonens som bara dyker upp då det är problem ex "bilen måste skattas ha nytt batteri bes" tankas mm mm mm) nu har jag iof haft nytta av den då jag inte klarar mig utan en extrabil... :roll:
Har bytt den starkt misstänkta givaren och pumpen är tyst men ABS-lampan lyser ( har iof inte kört ) bilen då jag har haft annat för mig så jag vet inte om det är definitivt
Precis som du beskriver beter sig min v70xc -99.
Har lött kretskortet som hade flera kallödningar.
Givarna har jag mätt upp på absmodul-kontakten men ska mäta igen mer exakt, principen då man snurrar hjulet och mäter AC. Är dom okej så är det kransarna jag får undersöka...
Som sagt inte roligt att meka i kylan som varit.

Meddela gärna om hur du löste ditt prob.
:-} (B) (RO) Nu djävlar funkar det!
Som Zäta mycket riktigt påpekade så slocknade lampan efter att jag kommit upp i lite fart.
Och felet var kass ABS-Givare Vänster fram (har haft en sprucken pulsgivare (kuggkrans) där tidigare så den hade mekaniskt tuggat lite på givaren men det var för ett år sedan...
Och hur jag löste det jo genom att jag köpte en främre givare och "torrkopplade" den till kontaktstycket som sitter unden säkringelådan och då slutade min ABS-Pump att morra i tid och otid... (P) TACK TILL ALLA SOM HJÄLPT TILL

Ps jag har en 10spolars (blåa spolar) omlödd ECU liggande en ATE nr 9472650till en mycket förmånlig kostnad
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Konklution: Ohm mätning av ABS-Sensorer är ingen bra indikator på om det är fel på sensorn utan visar bara om det är kabelbrott.
Felkällor som ex kuggkransproblem och mekanikt slitage mm märks inte om du bara mäter ressistansen (Ohm)
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]