Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Fred skrev:Om det är så så är det ju bra. Dock ställer jag mig tveksam till att SBP har sorterat ut alla avgasspecifika felkoder till alla på marknaden förekommande bilmärken och modeller. Vi får avvakta och se helt enkelt, det kommer droppa in fler trådar om det här, var så säkra! :wink:
.
Blir extra roligt när bilprovningen blir privat också och konkurrensutsatt , då kan dom ju ta in lite extra pengar på att tycka att något är fel.
Användarvisningsbild
av flyvert
Kan dom verkligen fälla en bil för en "icke-permanent" felkod?

Ta typ den som jag fick ifjol (och som fortfarande ligger kvar) innan jag bytte lambdasond - det felet är ju inte längre aktuellt?

Felen kan ju oxo bero på en högst temporär & normal felorsak (tjuvluft, avgasläckage, etc. vid arbete med maskinen)?

Att bli tvingad in till originalverkstad för att dom skall nolla felkoden via "WiFi" på 30 sekunder @ 1000 kr låter inte sunt...

Man kanske skall starta business, tjacka en PPC-läsare och börja gå runt i bilköerna före SBP o sälja "nollning" för en spottstyver?

Vad har SBP vunnit på det?
Användarvisningsbild
av greeeken
Ingen dum ide flyvert.
Men man ska komma ihåg att detta gälelr alla bilmärken.
Lär bli ett väldans liv om/när man märker att dom bara ljuger.
av Agneo
Mailade en som jag känner som jobbar på bilprovningen och länkade denna tråden till honom, Jag frågade hur dom ställer sig till tex en felkod på IAM (Intergerad audio modul) eller nåt annat som inte har med miljö/säkerhet att göra och då svara han följande:
Dom felkoder som underkänns på är säkerhets/miljörelaterade,andra felkoder kommer upp som "bra att veta" om du kör volvo med felkoder så e ju inte det sbp-s problem!! audio modul? låter mer som en audi haha
Bra koll dom verkar ha! Jag vill ju inte ha en massa trams felkoder under bra att veta på bes papperet helt i onödan!
Användarvisningsbild
av greeeken
Agneo skrev:Mailade en som jag känner som jobbar på bilprovningen och länkade denna tråden till honom, Jag frågade hur dom ställer sig till tex en felkod på IAM (Intergerad audio modul) eller nåt annat som inte har med miljö/säkerhet att göra och då svara han följande:
Dom felkoder som underkänns på är säkerhets/miljörelaterade,andra felkoder kommer upp som "bra att veta" om du kör volvo med felkoder så e ju inte det sbp-s problem!! audio modul? låter mer som en audi haha
Bra koll dom verkar ha! Jag vill ju inte ha en massa trams felkoder under bra att veta på bes papperet helt i onödan!

Frågan är VAD som klassas som säkerhetsfelkoder. SRS systemet klassas tydligen inte som det
av Fred
Agneo skrev:audio modul? låter mer som en audi haha
Vilket extremt oseriöst svar!! :evil: Jag hoppas verkligen att det blir en mediastorm om detta innan det är dags för mig att besiktiga igen!! :-(O)
av Agneo
Nu skrev ju han kanske lite på skämt det sista efterssom han är opelfrälst och alltid skojar om det men det låter ju som att dom sätter alla andra felkoder dom inte känner igen som miljö/säkerhet under bra att veta!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tror ju knappast att Bilprovning läser ut andra koder än dom som är generiska (enligt standard OBD-protokoll) och hittar troligen inte ens t.ex SRS-fel på en Volvo.

/Thomas
av erbe
Vi kopplar upp bilen till datorn å läser ut om det finns några felkoder eller inte,ett fåtal system kontroleras som har med avgasrening å motorstyrning å göra.
Tomgångsmätning utav avgaserna uteblir,endast vid 2500 mäts numera på bilar från 2002.Nyare diesel personbil mäts helt elekroniskt ingen uppvarvning sker.
Längre framöver blir det troligen flera system som kontroleras ex ABS mm
Vi ser inga andra felkoder ex dörrlås stereo mm mm

Felkoderna är inget vi kan manipulera,de skrivs automatiskt med på protokollet,gamla felkoder ligger kvar tills dom blir raderade ex via PPC
Användarvisningsbild
av flyvert
erbe skrev:Vi kopplar upp bilen till datorn å läser ut om det finns några felkoder eller inte,ett fåtal system kontroleras som har med avgasrening å motorstyrning å göra.
Tomgångsmätning utav avgaserna uteblir,endast vid 2500 mäts numera på bilar från 2002.Nyare diesel personbil mäts helt elekroniskt ingen uppvarvning sker.
Längre framöver blir det troligen flera system som kontroleras ex ABS mm
Vi ser inga andra felkoder ex dörrlås stereo mm mm

Felkoderna är inget vi kan manipulera,de skrivs automatiskt med på protokollet,gamla felkoder ligger kvar tills dom blir raderade ex via PPC
Erbe, det låter som om du jobbar på SBP. Isåfall har jag en fråga att ställa:

Vad skulle hända om jag besiktade min bil hos dig? En av min bils syresonders förvärmning la av ifjol, läste ut felkoder bytte den sen själv. Motordiagnostiklampan slockande, men felkod ligger kvar i bilen (har inte PPC, än...) Blir jag underkänd för att jag gjort bytet själv, men inte släckt felkoden?

/f

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]