Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Ni ger mig dåligt samvete, har just ätit en banan från Equador, det finns ju svenska äpplen... var bilen tillverkas tänker man ju inte alltid på, ett tag byggdes ju Saabar i FInland och vissa Cadillac byggs väl i Sverige. Vill minnas att Volvo ett tag byggde samma bilmodeller i både Sverige och Beligen. Dock är det ju fortfarande bättre för Sverige och Volvo och Torslanda om man köper en XC60 än en Audi, BMW, MB. /PH
Exakt, Det var ju lite av det jag försökte hävda i Geely tråden, Inga problem för Geely att flytta produktionen av Volvobilarna till Gent eller Kina, var man tillverkar grejerna har inte mycket ayt göra med varumärkets hemvisst längre.
av Amli
Tobbev skrev: För övrigt har 7685 XC60 levererats i Tyskland i år, målet var 4972. Undrar vad siffrorna är för GLK.
Hur får man fram ett sådant mål? Varför inte 5000?
av viktore
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Ni ger mig dåligt samvete, har just ätit en banan från Equador, det finns ju svenska äpplen... var bilen tillverkas tänker man ju inte alltid på, ett tag byggdes ju Saabar i FInland och vissa Cadillac byggs väl i Sverige. Vill minnas att Volvo ett tag byggde samma bilmodeller i både Sverige och Beligen. Dock är det ju fortfarande bättre för Sverige och Volvo och Torslanda om man köper en XC60 än en Audi, BMW, MB. /PH
Problemet är lite att vi många gånger bara diskuterar varans ursprung, idag så är inte svenskt alltid svenskt, tillverkningen ligger utanför Sverigesgränser, det innebär att den svenska arbetsmarknaden inte gynnas, men vi konsumenter bryr oss ofta inte, bara vi kan köpa billigt.
Jo , XC60 har väl givit lite ingenjörer i Sverige arbete, men fördelen att välja XC60 framför andra märken med det hänsynen är nog ganska marginell.
I vilket land tror du XC60 till allra största del har utvecklats?
I vilket land tror du alla XC60s motorer har utvecklats?
I vilket land tror du 9 av 10 XC60 motorer tillverkas?
Hur får man fram ett sådant mål? Varför inte 5000?[/quote]

Ja det kan man ibland undra seg. Men det ligger nog mer enn en smarting bak et slikt tall.
Ta en titt på norska tollsattser for inport av bil :-O) eks for hver KW efekt motorn har från och med 91 til och med 130 KW så måste man betala NOK 1297,33 i såkallad efekt avgift til staten. :twisted:
Det skall et mycket spesiellt huvud til før at rekna ut detta. Her rekker det inte med 9 årig skola nei.
Før dom som lurar: detta er bara en liten bit av et mycke mycke kompliserad utrekning från nya tollsatsene som kommer 1/1-10
Jag hadde samma valg når jeg skulle bestille och valde bort mercan på pris/utrustning samt gammal design och motor,(2,2lit). Q5 var på tok før dyr på utrustning så dermed var det kunn xc 60 igjen for min del. Ventar enn så lenge på leverans så om det var lurt får vi se på senare. Eneste minus for mot Q5 i allafall er tillatt slepvikt. Der synes jeg volvo er dårlig med kunn 2000kg. Jmf for eks VW Tiguan som får dra 2500 (track & field med man) tross at det bara er en uppjazzad golf. ?:-/
av Bitez
Jag har inte läst alla inglägg dock så har nog jag kommit fram till ngt vettigt ur min situation. Jag var runt ock tittade på alla dessa märken innan jag beställde min v70. Provkörde Audi A6, Merca E 220cdi, samt v70'n. (jag vet att frågan avser suv'ar dock så är känslan densamma)

Säga vad man vill, Mercan kändes som en dröm när jag körde, shit, kände ingenting vid rondell körningar o så, jag förstår definitivt folk som betalar en förmögenhet för dessa bilar. Komofrten i mercan hittar man nog inte i ngn annan bil.

Audi var trevlig, men kändes inte alls lika rapp som min v70. Men körkänslan var bättre. bara rattens lätthet vid stillastående var ju grymt. man kan nästan blåsa runt ratten då man står still.

Jag tycker att i ren upplevelse så slår både Audi och merca volvon. Men, sen så kommer utrymme, last förmåga då v70'n är överlägsen. Men avgörande landar ändå på priset. Om man nu inte är gjord av pengar, så får man en mycket väl utrustad volvo till priset av en budget audi eller merca. Prioriteringar som sagt :))))))))))))
viktore skrev:
Steff 99 skrev:
Problemet är lite att vi många gånger bara diskuterar varans ursprung, idag så är inte svenskt alltid svenskt, tillverkningen ligger utanför Sverigesgränser, det innebär att den svenska arbetsmarknaden inte gynnas, men vi konsumenter bryr oss ofta inte, bara vi kan köpa billigt.
Jo , XC60 har väl givit lite ingenjörer i Sverige arbete, men fördelen att välja XC60 framför andra märken med det hänsynen är nog ganska marginell.
Så du menar var produktionen sker har mer eller mindre ingen betydelse :roll:
Eftersom det tydligen är var den konstrueras som är viktigast, då kan man stänga Torslanda och tillverka i lågprisland istället.
Är det så man skall tolka din kommentar ?
av viktore
Steff 99 skrev:
viktore skrev:
Steff 99 skrev:
Så du menar var produktionen sker har mer eller mindre ingen betydelse :roll:
Eftersom det tydligen är var den konstrueras som är viktigast, då kan man stänga Torslanda och tillverka i lågprisland istället.
Är det så man skall tolka din kommentar ?
Även om monteringen av just själva bilen inte sker i Sverige så betyder det inte att det inte finns andra delar som tillverkas i Sverige. Utvecklingsarbete av både bilar och motorer sysselsätter till allra största del ett icke försumbart antal svenska arbetare.
Klarare än såhär kan jag inte uttrycka mig 8)
Fast sen får vi ju också räkna in ägarbilden. Volvo är ju i dagsläget Amerikanskt och kanske snart Kinesiskt. Så mycket tjänade pengar på Volvobilar hamnar ju i helt andra kontinenter. Köper man en Audi, Bmw eller Merca, ja då är det iaf Europeiska jobb som gynnas.

Så där där med inhemsk bilindustri...kan vi nog glömma för all framtid.
av viktore
bilgalen skrev:Fast sen får vi ju också räkna in ägarbilden. Volvo är ju i dagsläget Amerikanskt och kanske snart Kinesiskt. Så mycket tjänade pengar på Volvobilar hamnar ju i helt andra kontinenter. Köper man en Audi, Bmw eller Merca, ja då är det iaf Europeiska jobb som gynnas.

Så där där med inhemsk bilindustri...kan vi nog glömma för all framtid.
Ha ha ha, man upphör aldrig att förvånas :-O)
så du menar alltså att europeiska jobb inte gynnas om man köper en Volvo? Betyder det inget att många tusen personer har ett jobb i Sverige, genererar skatteintäkter till staten och har köpkraft som konsumenter?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]