- fre 11 dec 2009, 17:49
#352265
Det jag tänker mest på är nog oljebyte och bromsar. Problemet är att bromsar inte inskränker sej till billiga beläggbyten utan bli kompletta byten med ok, belägg och skivor istället, normalföraren är ett problem för bilindustrin idag. Normalföraren använder sina bromsar för mjukt när dom väl används. Som det är idag har en normalförare av en vanlig v70 svårt att hålla bakskivorna fria från rost. Detta eftersom dom flesta inte använder bromsen speciellt hårt ens idag. Återigen MAX 30% bak alltså. En fjutt på bromsen och MAX 30% av den fjutten hamnar bak. Det är alltså inget under att saker och ting beckar ihop. Därav min förkärlek för fordon med trummor bak om man ska köra mjukt. Oken får ingen motion och klossarna rostar fast på nolltid. Skivorna blir skräp. Att ecodriva gör inte saken bättre om man nu inte infört att t.ex hålla 90 och låta abs systemet jobba ca 1gång/ vecka. Det är nämligen vad som krävs för att hålla minimum rörelse på ok och skivor egentligen för en bil av den storleken. Det du sparar i bensin på just bromsningen KAN bli ditt dyra utlägg. Det behöver inte bli så men det blir lätt så iallafall i spariver.
Men inte ens programvaran är utrustad för ecodriving. En bra ecodriving är att minimera pumpförluster, att alltså hålla full gas på låga varv/ hög växel för att hålla öppet spjäll och nyttja motorns vridmoment. Nu nyttjar inte alla den tekniken. Men ett är säkert och det är att styrdonet gillar inte att knacksensorerna jobbar livet ur sej och att motorn hela tiden måste hålla nedställd tändning och uppfetat bränsle , en del modeller på opel till exempel har känsliga knacksensorer för att motorns styrning är just kritiskt, att hålla på så några mil tänder ofelbart motorlampan och du ombeds att åka in på service. Tändstiften är inte ens dom konstruerade för att ligga på samma typ av last hela tiden, samma bil har spannet 5, 6, 7 på hårdhet beroende på hur DU kör. Är man intresserad av ecodriving kan man faktiskt börja där först. Hur väl stämmer dina stift med just din körning? Allt går att tuna in, men då bryr sej inte allt för många för tändstiftstabellen säger att det bara finns ett stift. Allt vi gör, görs för att minimera en förlust på ett annat ställe.
Det som också blir en nackdel för motorn är att den helt enkelt jobbar monotont. Dom är inte konstruerade som stationära motorer för enpunktslast utan dom är konstruerade för att faktiskt glida en hel del upp och ned på varvtalen. Det gör t.ex att vevhusventen jobbar helt annorlunda vid vanlig körning än om vi alltid kör på samma vis. Man kan se på sotbildningen i topplocken till och med om en motor gått monotont eller inte. Det är svårt att säga om det blir skador då dom inte uppstår idag utan kanske om 5år. Dom kanske aldrig uppstår, men ökad service blir det. Ecodriving är absolut inte fel, men man måste anpassa det till olika bilar. Det som är lönsamt i en liten opel corsa behöver inte alls vara lönsamt i en v70 i slutändan när vi gör avräkning, även om man vill sälja till folk att det är så..
Men inte ens programvaran är utrustad för ecodriving. En bra ecodriving är att minimera pumpförluster, att alltså hålla full gas på låga varv/ hög växel för att hålla öppet spjäll och nyttja motorns vridmoment. Nu nyttjar inte alla den tekniken. Men ett är säkert och det är att styrdonet gillar inte att knacksensorerna jobbar livet ur sej och att motorn hela tiden måste hålla nedställd tändning och uppfetat bränsle , en del modeller på opel till exempel har känsliga knacksensorer för att motorns styrning är just kritiskt, att hålla på så några mil tänder ofelbart motorlampan och du ombeds att åka in på service. Tändstiften är inte ens dom konstruerade för att ligga på samma typ av last hela tiden, samma bil har spannet 5, 6, 7 på hårdhet beroende på hur DU kör. Är man intresserad av ecodriving kan man faktiskt börja där först. Hur väl stämmer dina stift med just din körning? Allt går att tuna in, men då bryr sej inte allt för många för tändstiftstabellen säger att det bara finns ett stift. Allt vi gör, görs för att minimera en förlust på ett annat ställe.
Det som också blir en nackdel för motorn är att den helt enkelt jobbar monotont. Dom är inte konstruerade som stationära motorer för enpunktslast utan dom är konstruerade för att faktiskt glida en hel del upp och ned på varvtalen. Det gör t.ex att vevhusventen jobbar helt annorlunda vid vanlig körning än om vi alltid kör på samma vis. Man kan se på sotbildningen i topplocken till och med om en motor gått monotont eller inte. Det är svårt att säga om det blir skador då dom inte uppstår idag utan kanske om 5år. Dom kanske aldrig uppstår, men ökad service blir det. Ecodriving är absolut inte fel, men man måste anpassa det till olika bilar. Det som är lönsamt i en liten opel corsa behöver inte alls vara lönsamt i en v70 i slutändan när vi gör avräkning, även om man vill sälja till folk att det är så..