Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det jag tänker mest på är nog oljebyte och bromsar. Problemet är att bromsar inte inskränker sej till billiga beläggbyten utan bli kompletta byten med ok, belägg och skivor istället, normalföraren är ett problem för bilindustrin idag. Normalföraren använder sina bromsar för mjukt när dom väl används. Som det är idag har en normalförare av en vanlig v70 svårt att hålla bakskivorna fria från rost. Detta eftersom dom flesta inte använder bromsen speciellt hårt ens idag. Återigen MAX 30% bak alltså. En fjutt på bromsen och MAX 30% av den fjutten hamnar bak. Det är alltså inget under att saker och ting beckar ihop. Därav min förkärlek för fordon med trummor bak om man ska köra mjukt. Oken får ingen motion och klossarna rostar fast på nolltid. Skivorna blir skräp. Att ecodriva gör inte saken bättre om man nu inte infört att t.ex hålla 90 och låta abs systemet jobba ca 1gång/ vecka. Det är nämligen vad som krävs för att hålla minimum rörelse på ok och skivor egentligen för en bil av den storleken. Det du sparar i bensin på just bromsningen KAN bli ditt dyra utlägg. Det behöver inte bli så men det blir lätt så iallafall i spariver.

Men inte ens programvaran är utrustad för ecodriving. En bra ecodriving är att minimera pumpförluster, att alltså hålla full gas på låga varv/ hög växel för att hålla öppet spjäll och nyttja motorns vridmoment. Nu nyttjar inte alla den tekniken. Men ett är säkert och det är att styrdonet gillar inte att knacksensorerna jobbar livet ur sej och att motorn hela tiden måste hålla nedställd tändning och uppfetat bränsle , en del modeller på opel till exempel har känsliga knacksensorer för att motorns styrning är just kritiskt, att hålla på så några mil tänder ofelbart motorlampan och du ombeds att åka in på service. Tändstiften är inte ens dom konstruerade för att ligga på samma typ av last hela tiden, samma bil har spannet 5, 6, 7 på hårdhet beroende på hur DU kör. Är man intresserad av ecodriving kan man faktiskt börja där först. Hur väl stämmer dina stift med just din körning? Allt går att tuna in, men då bryr sej inte allt för många för tändstiftstabellen säger att det bara finns ett stift. Allt vi gör, görs för att minimera en förlust på ett annat ställe.
Det som också blir en nackdel för motorn är att den helt enkelt jobbar monotont. Dom är inte konstruerade som stationära motorer för enpunktslast utan dom är konstruerade för att faktiskt glida en hel del upp och ned på varvtalen. Det gör t.ex att vevhusventen jobbar helt annorlunda vid vanlig körning än om vi alltid kör på samma vis. Man kan se på sotbildningen i topplocken till och med om en motor gått monotont eller inte. Det är svårt att säga om det blir skador då dom inte uppstår idag utan kanske om 5år. Dom kanske aldrig uppstår, men ökad service blir det. Ecodriving är absolut inte fel, men man måste anpassa det till olika bilar. Det som är lönsamt i en liten opel corsa behöver inte alls vara lönsamt i en v70 i slutändan när vi gör avräkning, även om man vill sälja till folk att det är så..
av jumu01
Tid är pengar och samtidigt motioneras bromsarna också! :lol:
Jag har inte än stått och gråtit vid en tankning!
Användarvisningsbild
av isak
är någon uppdaterad i dag, finns det motoroljor till gasbilar som har samma bytesintervall som bensin, diesel? kanske en skitkostnad men skall räknas in i kalkylen.
för 1,5 år sedan fanns inte något som var godkänt till MERCEDES modeller.
isak
Användarvisningsbild
av isak
ingen som vet?
Användarvisningsbild
av Guligan
Pettson > jag är beredd att hålla med dig i stora delar, på morsans 850 har vi bytt skivor bak i stort sett varje år. Yes, den är alltså "kärringkörd". 100% "eco driving" är naturligtvis inte bra för fordonet. Men kanske att tillämpa 80-90% av körtiden såsom ekonomikörning är nog inte fel. Ungefär som man (iallafall jag) kör till vardags, lugnt för det mesta och fullt ös ibland.

Jag ser i allafall fram emot att gå kursen, kanske inte mycket revolutionerande nyheter, men garanterat ett trevligt tillfälle att fräscha upp kunskaper och testa lite bil på bana.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Det jag tänker mest på är nog oljebyte och bromsar. Problemet är att bromsar inte inskränker sej till billiga beläggbyten utan bli kompletta byten med ok, belägg och skivor istället, normalföraren är ett problem för bilindustrin idag. Normalföraren använder sina bromsar för mjukt när dom väl används. Som det är idag har en normalförare av en vanlig v70 svårt att hålla bakskivorna fria från rost. Detta eftersom dom flesta inte använder bromsen speciellt hårt ens idag. Återigen MAX 30% bak alltså. En fjutt på bromsen och MAX 30% av den fjutten hamnar bak. Det är alltså inget under att saker och ting beckar ihop. Därav min förkärlek för fordon med trummor bak om man ska köra mjukt. Oken får ingen motion och klossarna rostar fast på nolltid. Skivorna blir skräp. Att ecodriva gör inte saken bättre om man nu inte infört att t.ex hålla 90 och låta abs systemet jobba ca 1gång/ vecka. Det är nämligen vad som krävs för att hålla minimum rörelse på ok och skivor egentligen för en bil av den storleken. Det du sparar i bensin på just bromsningen KAN bli ditt dyra utlägg. Det behöver inte bli så men det blir lätt så iallafall i spariver.

Men inte ens programvaran är utrustad för ecodriving. En bra ecodriving är att minimera pumpförluster, att alltså hålla full gas på låga varv/ hög växel för att hålla öppet spjäll och nyttja motorns vridmoment. Nu nyttjar inte alla den tekniken. Men ett är säkert och det är att styrdonet gillar inte att knacksensorerna jobbar livet ur sej och att motorn hela tiden måste hålla nedställd tändning och uppfetat bränsle , en del modeller på opel till exempel har känsliga knacksensorer för att motorns styrning är just kritiskt, att hålla på så några mil tänder ofelbart motorlampan och du ombeds att åka in på service. Tändstiften är inte ens dom konstruerade för att ligga på samma typ av last hela tiden, samma bil har spannet 5, 6, 7 på hårdhet beroende på hur DU kör. Är man intresserad av ecodriving kan man faktiskt börja där först. Hur väl stämmer dina stift med just din körning? Allt går att tuna in, men då bryr sej inte allt för många för tändstiftstabellen säger att det bara finns ett stift. Allt vi gör, görs för att minimera en förlust på ett annat ställe.
Det som också blir en nackdel för motorn är att den helt enkelt jobbar monotont. Dom är inte konstruerade som stationära motorer för enpunktslast utan dom är konstruerade för att faktiskt glida en hel del upp och ned på varvtalen. Det gör t.ex att vevhusventen jobbar helt annorlunda vid vanlig körning än om vi alltid kör på samma vis. Man kan se på sotbildningen i topplocken till och med om en motor gått monotont eller inte. Det är svårt att säga om det blir skador då dom inte uppstår idag utan kanske om 5år. Dom kanske aldrig uppstår, men ökad service blir det. Ecodriving är absolut inte fel, men man måste anpassa det till olika bilar. Det som är lönsamt i en liten opel corsa behöver inte alls vara lönsamt i en v70 i slutändan när vi gör avräkning, även om man vill sälja till folk att det är så..
-Tändstift, sotning, knackning, fullnadsgrad och pumpförlutser är ju inga problem på en disesel.

-Bromsar är heller inte problem vid eccodriving om man vet hur man kör, rulla ända fram till stoppet eller rödljuset lite då och då och bromsa hårt någon gång per dag så uppstår aldrig några problem (kostar ju inget bränsle).

Nä för mig så får eccodriving sakern att hålla mycket längre efter som man inte frestar det mesta lika mycket, bromsarna tex håller ju i evighet för de är ju bara under den fuktiga tiden på året man behöver motionera dem.
av *pettson*
Guligan skrev:Pettson > jag är beredd att hålla med dig i stora delar, på morsans 850 har vi bytt skivor bak i stort sett varje år. Yes, den är alltså "kärringkörd". 100% "eco driving" är naturligtvis inte bra för fordonet. Men kanske att tillämpa 80-90% av körtiden såsom ekonomikörning är nog inte fel. Ungefär som man (iallafall jag) kör till vardags, lugnt för det mesta och fullt ös ibland.

Jag ser i allafall fram emot att gå kursen, kanske inte mycket revolutionerande nyheter, men garanterat ett trevligt tillfälle att fräscha upp kunskaper och testa lite bil på bana.
Meningen med infon var inte att avråda folk från ecodriving. Man ska däremot veta vad man ger sej in på. Inte för att det är fel, men för att det inte ska bli.. fel.
Använder man en del tankeverksamhet om i kombinationen MIN BIL+ ecodriving för att bena ut möjligheter och fällor så går det säkert utmärkt. Det jag ville påvisa var att det är inte alltid svart eller vitt. Det som fungerar 100% för en bil kan bli en utgift för en annan. Man måste alltså själv implementera sina kunskaper i sitt dagliga körande mot den bilen man har. Precis som du är inne på.
Om du har färddator så kan du göra ett experiment. Ut på en 90 sträcka (gärna lång och rak) håll 90, ta bränsleförbrukningen momentant. Släpp ca 0,5 till 1cm på gasen. Bilen ska nätt och jämt kunna hålla hastigheten. Checka igen.. Bara en sån liten sak gör stora utslag på förbrukningen och det skadar inte en bil på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ur utbildningsprogrammet:
-Hög växel (varva aldrig över 1500 rpm med dieseln ens under acc)
Kan dom inte dela med sig av den insikten till dom tomtarna som programmerar geatronic-lådorna på dieslarna?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, eller till de andra tomtarna som konstruerat en för vek växellåda som inte klarar av höga vridmoment på låga varv, eller till oss konsumenter som inte vill betala hur mycket som helst för en automat som håller!?

OBS OBS OBS, inlägget skall tas som ett skämt!! Vet inget om automatlådans hållbarhet, det var bara en gissning.. :wink:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]