Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
schnazzen skrev:Där har du FEL!!!!!
Performance t.ex.....en högtalare i var dörr (4st) samt en diskant i var dörr, samt längst bak en i var stolpe.

Har du Premium Har du 2 högtalare i var framdörr......1 i var bakdörr, en i instrumentbrädan.
Samt en diskant i varje dörr samt 2 där bak.
2 i fram, 2 i bak och 2 längst bak = 6.

Inga diskanter finns i min 04 i alla fall och den har preformance!?
av schnazzen
Konstigt.....

Då måste de va något speciellt med din kärra.
På bägge mina privata V70n så har det suttit diskanter längst bak.
Och i 7 av firmans V70n samma sak.......
Men de e kanske bara på Österlenbilar det är så :-)
Ser just nu i VADIS (har tyvärr inte det nya VIDA) att det som säljs till att sätta bak på V70n är just.....diskanter....

De ser ut nästan som högtalare....men det är diskanter. Detta får man enkelt bekräftat om man brassar på lite volym och sedan sätter till örat. Med varning för framkallning av tinnitusskador....
av NCR
schnazzen skrev:Konstigt.....

Då måste de va något speciellt med din kärra.
På bägge mina privata V70n så har det suttit diskanter längst bak.
Och i 7 av firmans V70n samma sak.......
Men de e kanske bara på Österlenbilar det är så :-)
Ser just nu i VADIS (har tyvärr inte det nya VIDA) att det som säljs till att sätta bak på V70n är just.....diskanter....

De ser ut nästan som högtalare....men det är diskanter. Detta får man enkelt bekräftat om man brassar på lite volym och sedan sätter till örat. Med varning för framkallning av tinnitusskador....
Udda..jaja, jag har ändå bara den här bilen i fyra dagar till så..:)
Användarvisningsbild
av CarMan
schnazzen skrev:Hejsan! Har gjort ett antal sådana här installationer.

MItt tips, brodithållare som du klickar fast. Sitter som berget och lämnar inga märken. Hållaren bör du köpa en Sonyericsson original som du skruvar fast i broditbygeln.

Jag brukar sätta mina installationer framför luftutblåset till höger om ratten. För då döljer man enkelt kabeln genom att dra in den i förvaringsfacket bredvid stereon. (Om man har ett sådant) Borra ett hål i OVANSIDAN av förvaringsfacket och dra in kabeln där. Anledningen att du bör borra i ovansidan är att då syns det inte om du sen ska sälja bilen UTAN handsfree.

Dra ner kabeln till pedalerna....finns plats. Att lägga kabelhärva bakom stereon är inget att rekommendera då där är trångt som pocken! Jag brukar köpa Trions muteboxar. För övrigt de som tillverkar de flesta muteboxar. De har till ALLA volvobilar. Bara att klicka i. Den är även förberedd för Sonyericssons handsfreenheter. Så när du kopplar muteboxen till din Sonyericssonenhet så får du ut telefonljudet ur vänster dörrhögtalare och stereon tystnar. Perfekt. Slipper du SE egna skramlande skräniga högtalare. Mikrofonen sätter du lämpligast till vänster om solskyddet precis i skarven för då kan du bara peta in kabeln bakom listen till dörren och sedan ner till säkringsboxen och vidare mot pedalerna. Trions muteboxar lösen även alla dina problem med strömförsörjning och sådant till din HF....

Själva enheten brukar jag fästa med spripsankare på den plastkåpa som sitter INNERS ovanför pedalerna (lossas med 2 torx). Stripsa kablarna väl med hjälp av ankare. Sen bara smacka tillbaka kåpan och du är färdig.

Behöver du hjälp att hitta rätt grejor så säg till för jag är återförsäljare för sådana här grejor.....

Lycka till!
Siter som bäregt, till låt mig små le.

hur kul är det at ha den där fula kaben från "luftintaget till faket bredvid stereon?

det ska vara stil på en montering, men då får man ju betala lite mer.
av schnazzen
Hehe...ja, såg det på din signatur......

06-orna är riktig trevliga. Min firmabil är en sådan..... Dock en D5'a.
Hoppas du slipper samma problem med låsmekanismen på förardörren som jag hade.... Jobbigt när man inte kan stänga dörren. :lol:

Du kan väl meddela vad du har för högtalare bak i stolparna på din nya bil sen när du fått den så kan vi se om vi har samma..... :-D *skojar bara*

Lycka till med en trevlig kärra!
av schnazzen
Hörru Carman.....man ser ungefär 10 mm av sladden.....de får man stå ut med om man vill ha ett icke originalmonterat HF av denna typen. Har du något bättre förslag kan du väl dela med dig. Ja tackar inte nej o lära mig något nytt........

O nej, ja brukar inte dra kabeln till luftintaget som för övrigt sitter framme vid kylaren.....luftUTBLÅSET....... precis som du såg att en annan användare på samma tråd här hade satt sin Navman GPS.

Är man inte intresserad av att se vem som ringer kan man juh alltid montera sakerna i mittkonsolen så ser man ingenting...så får man svara genom att skrika "JA" om man har en röststyrd mobil.....

Aleternativt skaffar man samma HF-system fast med bluetooth istället då man kan gömma allt bakom instrumentpanelen.....
av dante
Japp! Har precis kollat. Det fanns en dold grå kabel. Den hade jag nog inte hittat i första taget själv!
Då är det bara telepluggen kvar. Jag tar nog en sväng om Bilia imorgon så slipper jag förhoppningsvis att kapa kablar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad sägs om att läsa hela tråden
jag kan också tipsa om att andvända volvos orginal anten
CarMan skrev:ta ström via volvos Y-kabel man monterar bakom stereon
köp volvos hållare, inte såna där pirat man fäster i luftgalret.
enheten under värmepaketet
micken i taket, presis där a-stoplspanelen slutar
högtaleren bakom ljudvallen på lämpligt ställe
av dante
Då var det klart! fick den felande kabelstumpen från Bilia så att det bara var att koppla ihop. Handsfreen fungerar mkt bra.

Tack för hjälpen!
/D
av ime95mos
dante skrev:Tips: om någon annan funderar på att köpa samma handsfree som jag ska använda, Sonyericsson HCB-700, köp den inte på Bilia. De tar 2600 kr. Dustin tar ca 1700 inkl. frakt. Jag köpte dock mute-satsen på Bilia eftersom den är specialgjord för Volvo.
Vad kostade MUTE satsen? Jag har ett HCA-20 SE kit. Hur kopplar jag in ljudet ifrån HF satsen till stereon?
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]