Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gooose skrev:Man lossar väldigt försiktigt kontaktstyckena på styrenheten på haldexen (går lätt sönder)
Sedan skruvar du bort 2 st skruvar som håller styrenheten
innanför sitter 2 st grejjer den mindre av dom är det som strular tryckgivaren
Kolla noga när du lossar styrenheten hur grejjerna sitter så inte "brickan" hamnar åt felhåll

Svårare än så är det inte ;-//

//Goose

Hade också felet med ingen drivning på bakhjulen på min XC70-05. Var inne på Volvo och felsökte och fick följande felkoder.
DEM 0006 Matarpump, felaktig signal.
DEM 0007 Hydraltryck, felaktigt värde (gulmarkerat som jag förstår betyder att det är ett intermittent fel)

Mecken tyckte att pumpen behövde bytas som också gjordes för 4 700,- med nice price rabatt för äldre bilar än 6 år. (ordinarie pris 6700,-)
Det var ett rätt ordentlig jobb då kardanen måste lossas för att få bort pumpen. Han släckte sedan alla felkoder och bilen driver nu på bakhjulen,

När jag läser av inne i bilen så finns det fortfarande felkoder i DEM modulen, problemet är man ju inte ser vilken kod det är bara att det finns fel.

Måste också inte alla dessa koder släckas inför en besiktning ??

Byttes nu pumpen i onödan och kan det vara så att tryckgivaren fortfarande är trasig ??

Tacksam för svar !

/per
Djasp...

När DEM 0006 är satt så tyder detta på fel på hydraulpumpen och rätt naturligt kommer DEM0007 då en trasig pump ger ett felaktigt tryck

Det som kan hända är att hydraulpumpen tar med sig Styrenheten (DEM) som sitter på AOC enheten/haldex kopplingen därför kan det vara så att felkod kvarstår pga pumpen tex skurit och fått DEM att brinna upp eller något liknande men en felkods utläsning är det dags för
Något säger mig att verkstadens felsökning och pumpbytet att reparationen inte är klar då systemet inte fungerar
Så dom får väl fortsätta ....
Jag har bytt ett par DEM som luktat riktigt illa (bränd elektronik) PGA kass pump

Mhunter...

Inga spec verktyg för att byta tryckgivaren endast en insex nyckel för att lossa styrenheten(dem)
Det kommer lite olja inget du behöver efterfylla men kolla gärna nivån när man ändå är under och gräver

Och det är vid pump bytet man tar ner kardan+medbringare som är lite större jobb/ och specifika verktyg och kunskap kan behövas

//Gooose
gooose skrev:Djasp...

När DEM 0006 är satt så tyder detta på fel på hydraulpumpen och rätt naturligt kommer DEM0007 då en trasig pump ger ett felaktigt tryck

Det som kan hända är att hydraulpumpen tar med sig Styrenheten (DEM) som sitter på AOC enheten/haldex kopplingen därför kan det vara så att felkod kvarstår pga pumpen tex skurit och fått DEM att brinna upp eller något liknande men en felkods utläsning är det dags för
Något säger mig att verkstadens felsökning och pumpbytet att reparationen inte är klar då systemet inte fungerar
Så dom får väl fortsätta ....
Jag har bytt ett par DEM som luktat riktigt illa (bränd elektronik) PGA kass pump

//Gooose

OK! Tack för den infon! Gooose
Nu funkar ju fyrhjulsdriften, så hela styrenheten borde väl inte ha brunnit. Finns det delar som kan bytas i den eller är det hela eller inget ??
Felkoden var ju också intermittent (bara ibland alltså)...vad kan det vara ett tecken på ?
Styrenheten är det samma som styrbox och kostar 14000kr ??

/per
Jag misstänker att jag har bortfall i fyrhjulsdriften (end framhjulen spinner på is). Läste därför av felkoderna idag, men ingen felkod ang DEM?? Tycker jag verkar skumt.. (var dock några andra koder som jag vet felar)
Har ett avbrott på MOSTnätet (via en def del) men detta bör väl knappast påverka haldex??
Tips?
Defekt hylsa mellan vxlåda och vinkelväxel? Kontrolleras enklast med att hiva seg under bilen och känna om man kan rotera mellanaxeln eller inte. Kan du rotera mellanaxel medan bilen står i Park=defekt hylsa (evt, vinkelväxel).
OK! Tack för den infon! Gooose
Nu funkar ju fyrhjulsdriften, så hela styrenheten borde väl inte ha brunnit. Finns det delar som kan bytas i den eller är det hela eller inget ??
Felkoden var ju också intermittent (bara ibland alltså)...vad kan det vara ett tecken på ?

/per[/quote]

Ja styrenhet/styrbox/DEM =14000:-

Vilken felkod har du som är intermitent?? DEM 0007??

//Gooose
gooose skrev:OK! Tack för den infon! Gooose

/per
Ja styrenhet/styrbox/DEM =14000:-

Vilken felkod har du som är intermitent?? DEM 0007??

//Gooose[/quote]

Ja! Den var gulmarkerad på skärmen och enl. mecken är då intermittent !
Fyrhjulsdriften funkar ju efter pumpbytet, men han avläste inte felkoderna efter pumpbytet då tiden hade runnit iväg och han var tvungen att ta in nästa bil. Kan det vara så att det behöver göras igen efter bytet ??

Ska kanske tillägga att mecken hade jobbat ca. 30år på olika volvo verkstäder, men det var första gången han bytte en oljepump.
Han kändes inte så säker på detta om jag ska vara ärlig, men trevlig.
Senast redigerad av 1 Djasp, redigerad totalt 0 gånger.
Raymond skrev:Defekt hylsa mellan vxlåda och vinkelväxel? Kontrolleras enklast med att hiva seg under bilen och känna om man kan rotera mellanaxeln eller inte. Kan du rotera mellanaxel medan bilen står i Park=defekt hylsa (evt, vinkelväxel).
Menar du kardanen med mellanaxeln? Vilken annars? Dvs vilken sida haldex? Man måste inte hissa upp hjulen för denna "test"?
Hylsa bytt och fettad i förebyggande service tidigare.
Raymond skrev:Kardanaxel ja, den mellan haldex och vinkelväxel. Nei, med alla fire hjul på marken och bilen i Park skal kardanaxel INTE gå att snurra på.
Sitter Haldex baktill, vid bakaxeln? (har ej kollat under än så därför har jag ingen aning) Annars med alla 4 hjul på marken, så kan man väl inte vrida kardanen, då bakhjulen står på marken och "låser"?

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]