Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vart sa jag att Volvo är särskilt billig? Lägg inte ord i mun på mig tack! Jämförde du utrustningsnivån och den var lika?
Jag säger inte att Volvo håller en hög kvalitet, jag säger att oavsett märke så kan man få problem. Ni läser då som ni vill.....
Jo, jag har bytt handbromsbackar på min bil, nej jag har inte ägt den sen den var ny men har alla sevicepapper på den.
Vad var poängen med jägar-jämförelsen? Nä, han hade inte tur att han överlevde, men kanske otur att det blev snöstorm....

Nåja, jag ska inte fortsätta debatera detta, jag har också haft bilar som gått sönder i parti och minut (Fordar, andra Volvo-bilar) men jag kan ändå inte påstå att jag har den sakkunskapen att säga att alla Fordar är skit (eller vilket märke det nu är).
Nej jag har inte fixat listerna på min V70N, ännu. Fick även se nu att listerna på frugans S60 började bulla sig.
Mina är dessutom väldigt matta och fula. Blir nog omlack om jag orkar mer.

Nu även dags för övre motorfästen.
Dessutom upptäckte jag på resan hem idag att motorn rycker ibland, missat.
Så nu är det dags att köpa en felkodsavsläsare.

Det där med TUR.
Att en bil håller är inte tur, utan bygger på skicklighet av de som bygger bilen.
Precis som jägaren som klarar en snöstorm utan att dö på kuppen.

Och det där med skicklighet, knappast skickligt att under många år bygga upp ett kvalitetsrykte och riva ned det på kort tid.
Alltså kan jägaren inte förutse vädret (avsaknad av väderrapport) så lär han sig hur man ska överleva för han ger sig ut.
Precis så skall en biltillverkare agera. Han använder sina kunskaper om materialval och lämpliga leverantörer och ger sig inte in i billighetslösningar med leverantörer som inte klarar uppdraget.
Men prispressar man leverantörerns till förbannelse och väljer oprövade alternativ så har man övergått till att chansa och då är det inte skicklighet utan tur man bygger på.
Tur som väldigt lätt förvandlas i otur.

Någon som vet vad motorstörningar kan bero på?
Enstaka misständningar.
4-5 st, på 20 mils resa.

Jo jag lovar, jag ska köpa riktiga sorten av felkodsavläsare och inte budgetvarianten från Biltema.
http://www.ppc-diagnos.com/

mvh Roland
Efter en motortvätt, så började min misstända efter några dagar.....vatten hade trängt ner i tändstiftsbrunnarna med kortslutning som följd....då fick jag precis det fenomenet med misständningar ibland.....kör en V70N 2,4T -00.
Så här ser det ut på min V70. jag kör som en mes eljest hade det blivit dubbelt upp antar jag.
På min 2001 med 13250 mil: :-O)
1 st Lamdasond
2 st Krängningshämmarlänk fram
1 Total uppgradering CAN
2 Bromsbackar fram
1 Nedladdning av mjukvara ETM
1 Nedladdning av mjukvara ETM
1 Uppdyrkning av dörr byte Hö.fr. PDM
1 Strömställare PDM VO9452961
1 Konsol Hjälpram Kat.upphängn.
1 Luftmassemätare
2 Krängningshämmarlänk Bak
1 Krängningshämmarlänk vä. Fram
1 Övre Motorfästet
2 Länkarmspaket fram
2 Fjädersäten fram
2 lagring stötdämpare fram
1 4-hjulsmätning
1 Bakre avgasklämma
2 krängningshämmare Bak
2 Krängningshämmarlänk bak
1 Har ett Gasspjäll med VIT etikettjävel. Fallerar inom 3000 mil ? :-(O)
premiumbil hmhmhmhm,
åkte Mercedes C-klasse för många år sedan iofs men aldrig varit i närheten av detta fenomen. Åkte även Renault R16 med 7000 mil per år, aldrig ett bekymmer. :-DD
Det enda jag kan tänka mig är att bilarna har blivit sämre i framvagnar o bakvagnar. tacka fan för att man ser 10 år gamla volvosar precis ALLT är ju bytt på dessa flera gånger dessutom.
Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]