Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hansi skrev:nu har jag lyckats mäta utsignalen från hallgivaren det var 4.75v när startmotorn gick o ch 5v med bara tändningen på, när jag testade tände motorn o gick ca 10sekunder
Du ska mäta den när du drar runt motorn för hand, som sas tidigare i tråden. Annars vet du inte om du får signal just vid rätta ögonblicket. Dra motorn ett varv runt lugnt och sakta och kolla vad du får på mätaren under tiden. Den ska pendla mellan 0-1 V (låg) och 2-5 V (hög). Och tändningen ska vara påslagen, samt alla sladdar inkopplade till givaren.
spänningen från hallgivaren växlar från 0.1 till 5,5v men det gick inte att dra runt motorn ett helt varv på en gång för det var så trångt det fick bli lite i taget om nu det inverkar på resultatet
hansi skrev:spänningen från hallgivaren växlar från 0.1 till 5,5v men det gick inte att dra runt motorn ett helt varv på en gång för det var så trångt det fick bli lite i taget om nu det inverkar på resultatet
Då verkar den inte stendöd i alla fall. Gjorde du det när den inte startade ? Nä du behöver inte dra hela på en gång. Ju saktare desto bättre he he .. så du hinner se omslagen.
Kan ju vara Hall givaren även om din mätning verkade vara ok ..... enklast ifall du kan låna en fördelare och provbyta med. Eller handla på skroten. Givaren är fastnitad i fördelaren .. lite knåpigt att byta.
Har du kollat att du inte har gnista på något av stiften nu ?
Hm, ja du har ju redan bytt det mesta .. Fast ett problem med det är ju att du kan ha bytt in ett nytt fel. Vore nog värt att byta tillbaka gamla tändmodulen. Blev den inte lite sämre efter det bytet.
Sen är det ju diverse kablage ... Lite knepigt att felsöka nu när den inte startar.
Men om du har fast fel nu, ingen gnista på något stift ska det ju gå att hitta.
Tändspolen var inte bytt väl ....
hansi skrev:jodå jag har bytt tänspole med och skiftat tändmodul flera gånger, det enda jag inte bytt är den dosan inne i bilen men den är visst väldigt dyr har jag hört
Jo, enda vettiga alternativet till en gammal bil är ifall man får den på skroten ... Nån självplock skrot som inte har oförskämda priser.
I brist på nån vettig ide .... prova bogsera igång den. Om batteriet blivit segt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]