Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
Vikterna idag är lite högre än förr, men det hade varit intressant att prova en 82hk bensinare (b21:a) i en v70. Sen hänger man på ett 1600kg släp efter den.
av perhall
B20 hade 82 hk, den var riktigt seg med husvagn.
70-talets B21 med 100 hk (utom 75 så den hade 97) var bättre
244 GL 80-tal med B23 (kom som MY81) var en bättre dragare än 2,0F V70II kan jag tro, 1330 i tjänstevikt och bra vrid på låga varv.
Skulle gissa att en sådan orkar med en husvagn bättre än en 2,0F..
PH
av robski
BogdanBamseGrill skrev:har 2.0f med automat samma automatlåda som resten av modellerna?
vet bara att manuella har 5 istället för 6 växlar.

sen undrar jag om någon här har en 2.0f med automat och kan säga hur mkt den varva i 100kmh?

glömde fråga vad förbrukningen ligger på vid landsvägskörning också

tack på förhand :)
2,0f har en dubbelkopplingsväxellåda med 6 växlar som kallas för powershift av liknande typ som Vag:s dsg-lådor. Fördelen med denna kontra en vanlig automat med momentomvandlare är att man inte får någon ökad förbrukning jämfört med den manuella versionen tack vare att drivlineförlusterna minimeras medans nackdelen är att starterna kan bli lite ryckiga innan man lärt sig hur kopplingen arbetar.

Var tvungen att åka iväg och testa utväxlingen, min 2,0f powershift ligger på ganska exakt 2500 varv i 100 km/h.

Ren landsvägskörning vet jag inte exakt men under vår semester så drog vår bil 0,98/mil med etanol i tanken. (Mest landsväg/motorväg, nån sväng in i stadskörning, 2 vuxna 2 barn, fulla packning med barnvagn osv.)
av perhall
Fast powershift drar ändå mer. För T4 7,5 i EU-mix och utan 6,8. 10% mer, alltså. Vet inte om Powershift har s/s, T4 hade 7,0 innan den fick s/s så det är ändå en avsevärd skillnad.
För 2,0F är ju varvet betydligt lägre med powershift, ca 2650 i 100 mot 3200 (verklig ej mätarfart), det sparar säkert 10% så den borde ha lägre EU-mix med powershift men det har den väl inte 2,0F?/PH
av Linqid
perhall skrev:Fast powershift drar ändå mer. För T4 7,5 i EU-mix och utan 6,8. 10% mer, alltså. Vet inte om Powershift har s/s, T4 hade 7,0 innan den fick s/s så det är ändå en avsevärd skillnad.
För 2,0F är ju varvet betydligt lägre med powershift, ca 2650 i 100 mot 3200 (verklig ej mätarfart), det sparar säkert 10% så den borde ha lägre EU-mix med powershift men det har den väl inte 2,0F?/PH
Powershift har inte S/S, åtminstone inte T4 MY12.
av BogdanBamseGrill
robski skrev:
BogdanBamseGrill skrev:har 2.0f med automat samma automatlåda som resten av modellerna?
vet bara att manuella har 5 istället för 6 växlar.

sen undrar jag om någon här har en 2.0f med automat och kan säga hur mkt den varva i 100kmh?

glömde fråga vad förbrukningen ligger på vid landsvägskörning också

tack på förhand :)
2,0f har en dubbelkopplingsväxellåda med 6 växlar som kallas för powershift av liknande typ som Vag:s dsg-lådor. Fördelen med denna kontra en vanlig automat med momentomvandlare är att man inte får någon ökad förbrukning jämfört med den manuella versionen tack vare att drivlineförlusterna minimeras medans nackdelen är att starterna kan bli lite ryckiga innan man lärt sig hur kopplingen arbetar.

Var tvungen att åka iväg och testa utväxlingen, min 2,0f powershift ligger på ganska exakt 2500 varv i 100 km/h.

Ren landsvägskörning vet jag inte exakt men under vår semester så drog vår bil 0,98/mil med etanol i tanken. (Mest landsväg/motorväg, nån sväng in i stadskörning, 2 vuxna 2 barn, fulla packning med barnvagn osv.)

tack för svaret :)

2500rpm i 100kmh är alltså med 6e växeln i på automaten?

hur är bilen då man växlar "manuellt"??

samma som på vanliga automatare där det tar 1-2sekunder innan den lägger i nästa växel?

eller slänger den i växeln lite fortare?

finns det någon anledning att ens växla själv?
av robski
Stämmer att det är på 6:e växeln, preics som de andra lådorna tar det någon sekund för den att växla i manuellt läge.

Enda gången jag har användning för att växla själv är om man behöver göra en snabb omkörning på tex 2+1 vägar då man kan förbereda omkörningen genom att växla ner ett snäpp, motorn kräver lite varv...
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]