Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
AndS skrev: Jag tänker mera i banorna varumärke, liten tillverkare och att man som liten måste hitta nischer man är bra på.
Jo, och det har ju gått bra för Saab.... Grejen är ju att dom vill sälja bilar i grund och botten. Om det är en målgrupp dom lätt kan nå och det finns en efterfrågan på en mindre motor är det ju rent korkat att inte möta den efterfrågan.
Ditt resonemang skulle jag köpa om vi snackade om Mercedes S-klass, BMW 7-serie eller liknande. Men vi snackar om Volvo V70II här...
Volvo har varken kan eller har råd med att försöka hitta de nischer du pratar om. Däremot är det viktigt att dom behåller sina kärnvärden och identitet som t ex säkerhet m.m. Kolla Audi t ex, dom var ungefär lika stora som Volvo för inte så många år sedan. De har radikalt breddat sitt program för att fylla och möte efterfrågan både i form av modeller och motorer.
Jag vågar t o m påstå att Volvo inte vill något annat än att komma ifrån stämpeln som en präktig laståsna!
av riha
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Behövs ingen Awd för att köra hem en soffa :lol:
Var det inte en V70 vi snackade om? Vad ska du med släp till då? Fäll alla sätena och inte med soffan i bagaget.

Man kan inte få allt. Vill man ha en supersnål bil (så stor bil som V70) som dessutom håller sig under 120g CO2/km så kan man inte hänga på 2000kg på dragkroken. Så enkelt är det.

Ang S40/V50 DRIVe så kan man montera drag, men endast dra 800kg. Annars finns risken att den blir överhettad. C30 DRIVe får inte dra något alls.
Skall man stoppa in hästen där bak också när man skall iväg med den? hehehe

Skulle va intressant att se hur de modifierar en DrivE version av XC70, de kan ju knappast modifiera den så den får dra mindre, då tappar man hela vitsen med den (förutom fyrhjulsdriften som man kan få i en V70 också och markfrigången).
av Nordan
Det blir 2.0D motorn i V70 DRIVe. 138g CO2/km.
Användarvisningsbild
av henka35
Nordan skrev:Det blir 2.0D motorn i V70 DRIVe. 138g CO2/km.
Intressant, så de sänker med 21g CO2/km. Då blir den inte så mycket snålare än vad den vanliga 2.0D redan är.

//Henrik
Användarvisningsbild
av halmstaden
V70 2.0D släpper ut 157g CO2. -19g dvs. Bränsleförbrukningen är väl ganska linjärt proportionell gentemot CO2-utsläppen. (?)
Sänks då CO2 från 157 till 138 är det 12,1%. Förbrukningen: 0,879 x 0,59 = 0,519 l/mil.
Audi A6 2.0 TDIe skryter ju om att dra 0,53l/mil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
DRIVe är ju tänkt att vara den snålaste/renaste bilen i sin klass. Så räkna med att den på pappret är bättre än konkurrenterna.
av marcbe
Inte en siffra rätt där, varken map motor eller förbrukningssiffror, men det är ju fritt för alla att spekulera. :D
Användarvisningsbild
av poseidon
Hmm, om det inte är 2.0d så blir det ju 2.4d för de lär ju inte pilla ner en 1.6d i V70II.
av marcbe
poseidon skrev:Hmm, om det inte är 2.0d så blir det ju 2.4d för de lär ju inte pilla ner en 1.6d i V70II.
Nej, det lär de ju inte...eller? :mrgreen:
av Nordan
marcbe skrev:
Inte en siffra rätt där, varken map motor eller förbrukningssiffror, men det är ju fritt för alla att spekulera. :D

Jag hoppas att jag har fel. Jag vill ha en V70 DRIVe under 120g CO2/km....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]