sewe skrev:När jag lämnar in på volvo för att byta remmen så frågar jag efter pris så säger han , det kostar xxxx kr att byta men om pumpen måste bytas så kostar det xxxx kr, ok sa jag ring om pumpen är dålig, dagen gick och inget samtal och jag hämtade bilen och frågade om pumpen och den va bra svarade han, om remmen går av då blir det automatiskt MITT fel alltså för jag inte har koll på vad som ska bytas och då utgår ingen garanti för dom har inte bytt pumpen för VOLVO tyckte det va onödigt.
Så kan det inte funka, knut 65 eller ulla 55 som inte har en aning om bilar ska alltså stå för fiolerna för att dom har för dålig koll om remmen går av, knappast dom kommer ingenstans med det, isf ett fall för KO
Vi vänder på hela kalaset? Är det verkstans ansvar att ersätta skador orsakade av din pump som gått 36000 mil?
Ulla o knut gör exakt som dom blir tillsagda och det finns GOTT om anmälningar på ARN där det tvistas om liknande saker.
Alla tvister utgår ifrån att en mekaniker gjort en BEDÖMNING. Har mekanikern fel i sin bedömning eller för den delen om ett lager lämnar in av ren otur så sker skadan. Verkstan är INTE skyldig att ersätta nånting alls.
VAG har tidigare varit i blåsväder för en liknande sak. En av dom fordonen står på min gård nu efter renovering. Man hade inget miltal för kamremsbyte på skoda 1,8T nämligen. Man REKOMMENDERADE att remmen skulle kollas efter ett visst antal mil. Kunden har lämnat in för översyn, men har blivit ivägskickad varje gång med uppmaningen att vi kikar igen om 1000 mil.
sista gången nu så var allt godkänt utan knussel. 130 mil senare stannade bilen och 8 avgasventiler var skräp. Remmen var rensad.
VAGs svar på det hela är att det är SVÅRT ATT SE och att man inte bär ansvaret. Ansvaret är KUNDENS, kunden kunde bett om ett byte vid den REKOMMENDERADE intervallen som inspektionen skulle ske på.
VAG hade ett förslagspris: 22850kronor skulle topplocket gå på att fixa. Det man bjöd på var förtur i kön..
ARN har inget att säga i frågan.