Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
CarMan skrev:dessa föroreningar är det man får om man etar in kontaktstyckena (blir även samma om man skarvar kablarna)
Aha ok, jag vet faktiskt inte om kablarna är skarvade, men jag förmodar att de pillat på kontaktstyckena, för sist den var in på verkstaden så "kontrollerade" de den främre sonden. Vad kontrollera innebär vet jag inte, men lampan lyser fortfarande och problemet kvarstår. Så de skulle kolla upp vad byte av sonden ev. båda sonderna skulle kosta (om de måste bytas i par, som det står i vadis).

CarMan: Tror du fortfarande att det är fel på LMM? ska jag försöka mig på att byta den igen? Isådanafall är det någon som har ett bra tips på hur man får loss röret mellan LMM och turbo/vevhus, utan att slita sönder alltihop? Jag tycktes ta i för kung och fosterland men icke att den ville släppa (och ja, jag hade lossat på klämman :D)
Användarvisningsbild
av emwtur
CarMan skrev:när det gäller just den MAF som trådskaparen har så har volvo gått ut extra med att man absolut inte får byta huvet löst på den, då den är kalibrerad. (dom lägger inte ned tid o pengar på att informera om detta för skojs sjul !!!)
Orsaken kan ju vara så enkel som att annars kan inte Volvo garantera avgasvärdena innan adaptionen justerat in sig

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
emwtur skrev:
CarMan skrev:när det gäller just den MAF som trådskaparen har så har volvo gått ut extra med att man absolut inte får byta huvet löst på den, då den är kalibrerad. (dom lägger inte ned tid o pengar på att informera om detta för skojs sjul !!!)
Orsaken kan ju vara så enkel som att annars kan inte Volvo garantera avgasvärdena innan adaptionen justerat in sig

/emwtur

Nu är jag inte med, hur menar du? (vet du hur bränsle systemet jobbar? eller tog du bara nått ur luften?)
Användarvisningsbild
av emwtur
Mitt emellan !
Om man resettar adaptionen - vilket man bör göra vid LMM byte, så ANTAR jag att en kalibrerad LMM kommer att ge mycket bättre avgasvärden redan från start !
OM man har en okalibrerad LMM så kommer avgasvärdena att bli lika bra men inte förrän adaptionen adapterat ( eller va faan det heter ) - den krassa verkligheten är idag att lagkrav och dito formalia går före både kundens pengar och bilens körbarhet !

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
både ja o nej.
det jag menar är at en kalibrerad maf kommer att visa rätt mängd luf som paserar, under alla förhålanden. & bilen har då rät toleranser åt alla håll, o varnar bara med felkod om något är fel.
en fel kalibrerad Maf, man få turbolens eller dyrlkt, som betersig oliak på olika varv, samt att den som du beskriver inte hamnar i mitten från start)
i verkligheten är man aldrig i mitten så det är för mycke på en motor som spalar in när det gäller at hamna rätt (det är därför man behöver lamdasond)
liggen man mycke fel så når man gränsvärde för lamdasond, utna att man igentlgenär där. detta kan bli svårt att hitta om det bara felar på ett vist varv (turbolens i maf vid ett spesefikt tillfälle)
Användarvisningsbild
av Krewken
Men finns det nått bra sätt att få loss röret mellan lmm och turbo? törs jag använda nått verktyg för att dra/rycka ut röret från lmm? jag får inte bort med bara handkraft
Användarvisningsbild
av emwtur
Min personliga uppfattning är att styrdonet inte bryr sig så mycket om exakt hur mycket luft som passerar LLM:en - den går mera på att "förra gången det var så här mycket, så fick jag spruta in så här mycket bränsle för att lambdat skulle vara rätt." det är det som är adaption !

bilen är trots allt körbar utan LMM - men man riskerar att sabba katten om man kör för länge utan LMM

MIN personliga uppfattning !
MIN, MIN
/emwtur

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]