Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
CarMan skrev:fast nu var det ju inte den summan det skiljder !
degnell hade viserligen volvoanställdsrabatt, men han gjorde ju sin service för 100:-

sen så skulle jag ialla fall vara osäker på om allt görs.
om man nu har ett service protokoll där det står kontroll, rengörning vevhusventilaton. hur kan man var säker på att all bilverkstan vet vad hanska göra på just din bil? det är inte en säkert att han vet eller ser nippeln om sitter på insugets undersida, ännu mindre vet han att haska tabort o rengöra den. eller?
Det finns otaliga exempel här, och på andra Volvo-forum, om saker som missats när bilar servats av Volvo/Bilia. Hur kan man vara säker på att Volvo/Bilia alltid gör allt rätt?

Stora skillnaden, som jag ser det, är att en mindre verkstad är otroligt mycket mer rädd om sitt rykte och att kunderna åker därifrån nöjda! Volvo/Bilia bryr sig inte om små privatkunder, det är folk med firmabilar som är hela grunden i kundunderlaget. Dessa kunder bryr sig inte lika mycket om kostnaderna eftersom det är arbetsgivaren som betalar. Sen kommer det alltid finnas bilägare som har inställningen att min Volvo ska minsann ALLTID ha original, vad det än gäller: Service, reservdelar, torkarblad, läderrengöring...om Volvo sålde luft att fylla däcken med så skulle de säkert kunna sälja det också! :D Det är dessa kunder som Volvo/Bilia lutar sig mot, därför behöver de inte bry sig om de som ifrågasätter...

Den lilla verkstaden behåller, och får nya kunder, på att göra ett så bra jobb de kan. Nöjda kunder rekommenderar verkstaden vidare till sina vänner som i sin tur rekommenderar vidare till sina vänner. Om lilla verkstaden slarvar, eller försöker blåsa kunden, så varnar kunderna i stället sina vänner och blir därför inte så långlivad i branschen. Jag har aldrig mött en Volvo/Bilia anställd som verkligen varit engagerad och intresserad av de problem jag haft med bilen, däremot har jag mött många "småfixare" som brinner för sitt jobb och ser varje problem som en utmaning. Med det inte sagt att ALLA på Volvo/Bilia är ointresserade, så är det ju naturligtvis inte, men detta är en "sjuka" som många riktigt stora företag drabbas av, det personliga engagemanget tynar bort... :roll:
av krippa
Jag har lämnat in bilen på Bilia (Sthlm) flera gånger. Numera (till skillnad från förr) blir jag alltid väl bemött, de tar sig tid till att undersöka mina frågor, mekanikerna är intresserade och tillmötesgående och jobben utförs utan några klagomål från min sida.

De (Bilia) verkar dock vara lite självgoda och tycka att jag som kund minsann ska anpassa mig till deras rutiner som finns för att deras jobb ska gå så smidigt som möjligt och vara så effektivt som möjligt (tjäna mer pengar). Sen att det kan bli ohyggligt ineffektivt för mig som kund verkar de bry sig mindre om.

Som exempel återkallades min bil för en tid sedan för att de skulle sätta dit en liten klämma på en servoslang. Jag var tvungen att åka dit på morgonen och lämna in bilen och få en lånebil under dagen och hämta bilen på kvällen. För ett litet pyttejobb som väl inte tar mer än fem minuter, som borde fixats genom att jag kom förbi under dagen och de satte dit klämman medan jag tittade på! Jag har flera exempel, men ni fattar vad jag menar.

Jag lämnar numera in min bil på verkstad för nästan allt, dels för att jag inte längre har tid att fixa själv, och dels för att jag inte tycker det är så roligt längre som jag tyckte förr. Av de anledningarna så är det ganska irriterande att de inte är flexibla mot kunderna. Ibland känner jag att det är struligare och tar längre tid att lämna in bilen på Bilia jämfört med att göra det själv.

Detta kan få mig att välja en mindre verkstad i framtiden, som jag tror inte har de här problemen med stordrift som Bilia har.

Sen är det ju det där med spolarvätskan förstås...
Användarvisningsbild
av greeeken
JAg kan förstå vad Carman säger.
Men å andra sidan gör jag det inte.
Du säger att en mindre verksta kan missa nått.
Vem säger att dom KOMMER att missa nått?
Vem säger att en volvo verksta inte missar det.
Ska man göra servicen själv så tar man säkert reda på fakta o följer ett protokoll.
Det gör iallafall min meck o än så länge är jag nöjd.

Som du säger så är själva kamremsbytet billigt, det är resterande service som ingår som gär att det skjuter i höjden.
Kanske borde volvo valt att ha kamremsbytet separat.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:JAg kan förstå vad Carman säger.
Ska man göra servicen själv så tar man säkert reda på fakta o följer ett protokoll.

Som du säger så är själva kamremsbytet billigt, det är resterande service som ingår som gär att det skjuter i höjden.

Jag som är o branchen kan ju dra en paralell till när jag servar en annan bil än volvo. jag har inte 100 koll på bilens svagheter o msar säkert det där lilla extra som en märkes veksa vet om bilen.

men som dom flästa föstår så säger jag inte att en volvo verksta inte kan missa, eller att en allbilsverksta missar.
det jag säger att man blir duktigare på nåt om man bara har ett märke.
(hur är det hemma? ni lär käna till hu eran egen TV fjärr funkar, me kanske inte är lika duktiga på grannens? )
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:Jag har nyss hämtat min från 16000 mil service.
Notan blev 5195.65:-, jobbet gjordes på/av "volvo"

Carman!, vad är det för nippel du pratar om, står inget om den på fakturan.

/L
den svår åtkomliga nipeln sitter på turbobolar.
det lär inte stå nått om den på fakturan, presis som att det inte står att dom kollat motorfötet höger nedre...
men i service protokoler så står det kontroll/rengörning vhusventilation eller nått liknande
av Psyko

Du är naiv om du inte tror att det missas lika mycket på mindre verkstäder.
Dessutom saknar dom kunskapen om många bilar dom jobbar med.

Det kommer väldigt ofta bilar från Mekonomen Verkstäder som dom klantat/slarvat med.
Dessutom är dom inte med i MRF vilket betyder att dom skiter i vad ARN säger.
Har varit med om att dom hävdar att dom bytt kamremmar på bilar som gått av redan efter 1 År,
dom har INTE varit bytta kan jag säga.
av Fred
Psyko skrev:Det kommer väldigt ofta bilar från Mekonomen Verkstäder som dom klantat/slarvat med.
Har varit med om att dom hävdar att dom bytt kamremmar på bilar som gått av redan efter 1 År,
Precis som det säkert kommer in bilar på Mekonomen Verkstäder som Volvo/Bilia har slarvat med...

Det enda som jag med relativ säkerhet kan säga är att Volvo/Bilia tar ut överpriser och det är väl helt ok...så länge folk är villiga att betala.

Sen måste jag fråga Psyko, att Mekonomen inte är med i MRF har väl egentligen inget att göra med ifall de bryr sig om ARN eller inte? Medlemskap i MRF gör väl inte automatiskt att man följer ARN, eller har jag missat något? :roll:
Användarvisningsbild
av greeeken
Psyko skrev:

Det kommer väldigt ofta bilar från Mekonomen Verkstäder som dom klantat/slarvat med.

Personligen tycker jag att du har fel.
Visst håller man på med 1 o samma märke så kan man säkert bilen ut o innan.
Men där ökar chansen väldigt mkt att man börjar hoppa över småsaker som av erfarenheten säger att det funkar de inga problem.
Det kan du inte förneka.
En allbilsverksta kanske sysslar me 10 volvobilar i månaden.
Där tror jag att dom är mer nogranna.
Men det tjänar inget till att försöka överbevisa den andre. Alla har oliak uppfattningar.
Själv är jag ruskigt alelrgiskt mot verkstäder som tar överpriser, vare sig dom heter volvo, saab datsun eller nissan.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det som jag märkt på jobbet, o även till viss del här, är att folk i allmänhet vill hs orginsl delar, o vill serva bilen på märkesverksta. men då man tror att det är billigare att köpa pirat, eller serva bilen hoss en allbilsverksta så intalarman sig olika saker o går blint på vad andra säger m.m.

har ett bra exempel på en Winstar som en okal välkänd bilverksta med gott rykte om att klra allt som ingen annan klrar. dom hade haft bilen i omgångar o länge utan att hitta felet (tror tillomed det bytts en del saker).
Kunden lämna tillslut in bilen hos oss (vi lagar även Ford) en av våra fordmekaniker felsökte i 15-20 minuter, sen dömde han ut luftmasse mätaren, en sådan bestäldes o det var som en ny bil)
vi tar säkert dubbelt så mycke i timmen. men vi vart ändå många många tusenlappar billigare. Och framförellt så var bilen hel när kunden hämta bilen. (mottligt kul att projsaflera tusen o bilen fortfarande är trasig, ganska lite tröst att timpeningen var låg)
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
Psyko skrev:

Personligen tycker jag att du har fel.
Visst håller man på med 1 o samma märke så kan man säkert bilen ut o innan.
Men där ökar chansen väldigt mkt att man börjar hoppa över småsaker som av erfarenheten säger att det funkar de inga problem.
Det kan du inte förneka.
En allbilsverksta kanske sysslar me 10 volvobilar i månaden.
Där tror jag att dom är mer nogranna.
Men det tjänar inget till att försöka överbevisa den andre. Alla har oliak uppfattningar.
Själv är jag ruskigt alelrgiskt mot verkstäder som tar överpriser, vare sig dom heter volvo, saab datsun eller nissan.
10 bilar i månan, ja jag vet att det är taget ur luften. men säg att det är så o verkstan har 2 makaniker, då blir det ca 1 bil / mekaniker i vecakn. (volvo har ju flera olika modeller, o det skiljer på olika årsmodeller på samma modell, det skiljer ju sen också på olika motoralternativ på samma årsmodel m.m.)

Jämför det med mig, jag gör 6-8 bilar / dag. det blir 30-40 bilar / vecka.
det tar altså nästan ett år för allbilsvcerkstan att samla påsig lika mycke erfarenhet som jag samlar in på en vecka.
(vist är det roligt med statestk, man kan vända o vrida hur man vill :wink: )

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]