- lör 20 sep 2008, 23:27
Många bra inlägg, med reservation för sign Freds påhopp på italiens bilteknik. Volvos tekniker borde ta lärdom av sin italienska kollegor/konkurenter. På min Alfa Romeo har jag under 25 års bilåkande lagt ett belopp motsvarande service och reparationer under 1 år på min S 80. Under 2006 (tror jag att det var) fick gasspjäll, bromsslangar, stötdämpare, momentstag, bromsskivor bytas ut, förutom den sedvanliga dyra servicen. Volvos hantering av gasspjällsfrågan har varit katastrofal. Det är kanske bra för företaget att de börjar få svårt att sälja bilar nu, då kanske de måste börja anstränga sig och inse att goda kundrelationer är något att värna om. Inte nog med att man bygger in undermåliga komponenter, man profiterar med kundernas liv som insats. Tur att vi har Svensk Bilprovning som på en 4 år gammal bil upptäcker uppruttna bromsslangar. Utan dem hade jag kanske inte suttit här och skrivit idag. (På min Alfa kan fortfarande inga defekter på 25 åriga originalslangar upptäckas).
Nej; om Volvo hahde ställt upp med kanske halva kostnaden för gasspjället hade kanske min nästa bil blivit en Volvo, men den arrogans och maktfullkomlighet jag möter har gjort mig fullständigt avog till att ha med Volvo/Bilia att göra. Det är två år sen jag hade mina duster, men kom idag in på Bilia för att köpa bromsklotsar, får återigen ett nonchalant och arrogant bemötande, varpå jag tackar för mig och kör vidare till Micro istället, där jag bemöts med proffesionalitet och vänlighet.
Bör väl i rättvisans namn tillägga att det är Bilia i Lund och Malmö jag syftar på, så att ingen blir orättvist utpekad.
Gunnar