Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:käns lite ogenomtänkt att ha bakrutan nervevad...

ja den tog sig fram bra... O jag som lyckats köra fast med en 11bil, som jag hylla så dant förut.
Det är ju ngra år sedan nu, o utspela sig självklart när man gjorde lumpen. Vi var nere i skåne på en övning o jag skulle gömma mig bakom några PBV:er som backet in o gömtsig. det var sankt där dom stog så när jag svänga av från vägen, så slängar jag i farten i lågväxeln o båda diffarna. Diffarna kan man manuvrera under färd, men lågväxeln kräver att man trycker ned kopplingen. Deta gör att jag tappar lite fart, jag kör ju inte allt för fort då jag svänger av vägen o ut i "skogen".
Bilen bromsas ialla fall upp kraftigt av den sanka marken, o står helt stll, när jag släpper upp koplingen. Detta hade väll inte gort så mycke om det inte var för att bilen fortsatte att stå still efter att kopplingen släpts upp.
Bilen stod helt på underedet o vi fick skrapa fram dreg kroken för att kuna winch upp den :-)-)

Kul story men inte kul att sätta en TGB11 på en myr...usch... har varit med om att sätta fordon i sankmark och det är ju enormt jobbigt..framförallt eftersom myrträden tenderar att ryckas upp med rötterna när man fäster winschen i dem..

De tar sig fram grymt bra båda två uppenbarligen...men jag tror det som mest avgör är vilka däck man använder, och markfrigången (möjlighet att köra snabbare). Diffspärr etc är ju mer nödvändigt först när man väl satt sig fast, eller då man inte kan ha så hög fart...å det inte allt för mycket skit bakomspakarna så borde man klara sig undan sådana situationer :-)

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]