Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC70-D5
Varför inte följa tillverkarens åtdragnings moment vid montering av hjulbultar 110nm, så har man aldrig problem. sedan använder man Neverseez på gängan och inte på konan. man rengör även nav vid hjul byte...Så funkar det ! ! !
av S60AWD2.5T
Volvos låsbultar är bra.
Det gäller bara att dra dem med förstånd och inte med mutterdragare eller ett skaft som inte pekar 90 grader.
Det är en lätt match att få bort dem från plåtfälgarna med från fälgar där de sitter insänkta (alu9 är det väl inte lätt?
jag kör med volvos plus micro. Samt bilen larmad med nivåsensor.

Skulle E-tuna vara värre än "stan"?
Användarvisningsbild
av camaro69
S60AWD2.5T skrev:Volvos låsbultar är bra.

Skulle E-tuna vara värre än "stan"?
Inga problem med Volvos låsbultar.

Som svar på din fråga:
Oh ja, fråga grammse. :wink:
av perhall
men fälgstången (heter det så?) som följer med gör ju att trycket blir snett och då går fälglåset sönder. man kan ju tycka att de kan skicka med verktyg så att grejerna håller...
Användarvisningsbild
av MonsterJonte
Nu vet inte jag exakt vilken modell av låsbultar jag har men när jag köpte min bil (beggad) på volvo i januari så rekomenderade säljaren att jag inte skulle använda dom efter jag bytt till sommarhjul. Anledningen var att att dom hade väldigt lätt att gå sönder och gjorde dom det blev det inte roligt sa han.
Användarvisningsbild
av Kallemalt
Torra och rena gängor, sen brukar jag "putsa" av navcentrum och ytan mot bromsskivan och detta funkar skeetbra ! :D :-O)
Användarvisningsbild
av speedboat
hel problemet är nog tyvärr så att många drar lås bultarna med mutterdragare typ 320nm :-O) har själv haft låsbara på mina 3 sista bilar utan problem drar aldrig dom med maskin
mvh speedboat
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har skrivit det förr och gör det igen, det är inget större fel Volvos låsbultar.
Jag har jobbat mycket i däckhallen på Volvo PV och monterat av och på bokstavligt talat tusentals hjul utan att paja en enda låsbult, detta trots att vi alltid använde maskin.. Har man ansvar för att byta mellan sommar och vinterhjul på +150 bilar så använder man inte momentnyckel och drar för hand.
En förutsättning för att det skall gå att använda maskin är dock att det är rimligt kalibrerade maskiner.

Drar man för hand så ser jag det som i stort sett omöjligt att förstöra låsmuttrarna, använder man momentnyckel så ÄR det omöjligt.
Problemet är väl gumminissarna som måste byta på alla möjliga olika bilar och byta efter alla möjliga hobbyklantars egna fuckups, dom ställer givetvis på maskinerna allt vad tyget håller.... Byter man hjul hos en sådan så kräv att de drar för hand och helst med momentnyckel eller gör det själv..

Då får man inga problem.

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu vet jag inte hur låsbults-bulten ser ut som man skruvar i, men VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ: ATT MAN SKA DRA LÅSBULTARNA FÖR HAND!? :shock:

Gäller både privatperson och firma :wink:

/Kalle
Dimljus Volvo v60 2020

Tänkte höra fick en uppdatering på[…]

Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]