Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av igelkottar
Den som inte frågar, lär sig säkert inte så mycket heller. :D :wink:
så det är bara att fråga.
av K.Björkman
Låter bra det, tackar vi för:)
av K.Björkman
Hej! Det sitter två stycken relän på expansionskärlet...Det ena går ju till spridarna, och den andra till ac:n..( tror jag ) Är det någon som har koll på vilken som är vilken? Jag har ju gjort rent båda två, och bilen startar ju lite när den vill..Så jag vet inte vilken av dom som är till spridarna...
Tacksam för svar..

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Jocke S.
K.Björkman skrev:Hej! Det sitter två stycken relän på expansionskärlet...Det ena går ju till spridarna, och den andra till ac:n..( tror jag ) Är det någon som har koll på vilken som är vilken? Jag har ju gjort rent båda två, och bilen startar ju lite när den vill..Så jag vet inte vilken av dom som är till spridarna...
Tacksam för svar..

MVH Kristofer
Relä till AC: Grön/svart kabel, grön/röd kabel, röd/vit kabel, svart kabel (jord).

Relä till spridare: Grön/röd kabel, blå/gul kabel, röd kabel (konstant batterispänning), svart kabel (jord).
av K.Björkman
Ok, tack så mycket..Då vet jag vilken som är vilken..:)

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du skrev att du hör bränslepumpen då du vrider på tändningen...
Det betyder att bränslerelät skickar spänning vidare till LMM, styrenhet, tomgångsventil och styrning av spridarrelä.
Spridarrelät får 12 volt styrspänning via den blå/gula kabeln.
av Tusse
Slit tag i den blå jordkabeln från batteriets minus, försök att få den att snurra lite, där den är ansluten till chassieplåten. Det allra bästa är naturligtvis att byta ut den samt slipa rent vid anslutningen till plåten.

Du kan även testa med 1st startkabel, då bilen ej vill starta.
Anslut startkabeln till batteriets "MINUSPOL" samt den andra änden till tex någon bärande chassiedel (Helst plåtren) tex, en av bultarna till fjäderbenet. Går bilen i gång nu så vet du vad du bör byta. (Minuskabeln till batteriet) Tyvärr ett mkt vanligt fel när bilen vägrar starta. Den gamla kabeln är förmodligen helt full av GRÖN kabelröta.
av lam
Byt insprutningsstyrenheten som sitter på höger sida om handsfacket
titta på Bosch nr tex 0280 000 595 och ut och leta på skroten 800-1500:- eller inbytes på volvo 7000:-

och eller byt impulsgivaren 300:- på volvo
du kan mäta impulsgivaren mellan stift 1 och 2 på impulsgivaren (siffrorna syns om du trär av damasken) och där skall du ha 150-180 ohm

Detta funkade för mig
av K.Björkman
Hej igen! Tack så jättemycket för all hjälp..Den har varit ovärderlig..Och nu verkar det som att bilen fungerar som den ska ( bytte spridarrelät )
Den har startat varenda gång nu i över två dagar..Så problemet verkar löst..:)
Men som sagt, tusen tack för hjälpen!

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sätt en provlampa i kontaktstycket på en av spridarna, blinkar den när du kör på starten så får dom ström iaf.

1 mm är ju ingenting tänker jag

När det kommer till start av värmaren […]

Ny katalysator till B234F

Fick kapa av det främre avgasröret prec[…]

Rost- och galvsläpp

Då är det en extremt stor lackskada som[…]