Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Men ökade gjorde den väl inte heller sett till pengavärde/inflation osv, men den den sjönk inte speciellt mycket heller. Det var samma med vår Passat när vi sålde den. Köpt för 250k, körd 4000 mil och sen såld av firman för 260k.
Lövet skrev:En ekonomisk situation som aldrig kommer upprepas och som förklaras av komponentbrist, ändrade skattesystem och minskad dieselbilsförsäljning. Idag kostar en dieselbil 600.000kr+ och 50.000kr i skatt första tre åren. Så det säljs inga nya(7% av försäljningen eller vad det var) och så fantastiskt andrahandsvärde har de inte.
Kan det inte bidra till att dom beggade som finns ute håller värdet då tro? Man slipper malus och den värsta värdeminskningen. Samt tanken på att köpa en dieselspis för 600k.
av Lövet
batmac skrev:Men ökade gjorde den väl inte heller sett till pengavärde/inflation osv, men den den sjönk inte speciellt mycket heller. Det var samma med vår Passat när vi sålde den. Köpt för 250k, körd 4000 mil och sen såld av firman för 260k.
Jag menar bara att det enbart var de som köpte innan priserna drog iväg som kunde dra nytta av de ökade begpriserna på diesel. Det var en engångseffekt.

Köper du en dieselbil idag för 600k kan man inte gå runt och tro att den kommer stå still i pris. Verkligen inte. Tittar man på tre år gamla Passat 4M idag kostar de runt 300k, en ny kostar minst 550k om man räknar med skatten. 250k på tre år är ju inte lite. Dessutom kombinerat med en helt annan drivmedelsskostnad jämfört med en elbil. Hybrider verkar inte vara nämnvärt bättre. (Inte elbilar heller, det är samma i % men där har man ju en helt annan rörlig kostnad).

Så de som köpte begagnad diesel innan Malus, komponentbrist och ökade nybilspriser - grattis. Men för de som kom sent till festen finns inget att hämta där. (Om man inte älskar att dra runt på en husvagn, då finns annan logik)
Användarvisningsbild
av batmac
Lövet skrev:Jag menar bara att det enbart är de som köpte innan priserna drog iväg som kan dra nytta av de ökade begpriserna på diesel. Det är en engångseffekt. Köper du en dieselbil idag för 600k kan man inte gå runt och tro att den kommer stå still i pris. Verkligen inte. Tittar man på tre år gamla Passat 4M idag kostar de runt 300k, en ny kostar minst 550k om man räknar med skatten. 250k på tre år är ju inte lite. Dessutom kombinerat med en helt annan drivmedelsskostnad jämfört med en elbil. Hybrider verkar inte vara nämnvärt bättre. (Inte elbilar heller, det är samma i % men där har man ju en helt annan rörlig kostnad).
Jag glömde bara citatet, det där var menat till kommentaren om V90 som "ökade" i värde :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: Igår, 20:44
KnotVillage skrev:Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.

Köpte den för 5 år sen för 287000 på firma, sålde den för 240 till Riddermark, dom sålde den efter 3 dagar för 298.

5 år och 3800 mil ökade värdet på bilen.

Den som köper den måste skatta, köpa nya däck/fälgar samt byta kamrem inom 1300 mil.
En ekonomisk situation som aldrig kommer upprepas och som förklaras av komponentbrist, ändrade skattesystem och minskad dieselbilsförsäljning. Idag kostar en dieselbil 600.000kr+ och 50.000kr i skatt första tre åren. Så det säljs inga nya(7% av försäljningen eller vad det var) och så fantastiskt andrahandsvärde har de inte.
På "bygg-sidan" kostar Passat TDI från 501800 och skatt på ca 35K/3 år. :-)
Jag var och kikade på en sån (demobil, under 1K mil) men den såldes ganska omgående till en person i södra Stockholm.

Det finns SUVar som har skatt på under 10K/år, bla. CX60 så det är långt från alltid den är 50K/3 år.

Man hade väl kunnat önska att servicear på elbilar speglade den faktiska åtgärd som utförs vid verkstadsbesök, att fler kör på "Tesla-spåret".
Användarvisningsbild
av batmac
fjohan82 skrev:Man hade väl kunnat önska att servicear på elbilar speglade den faktiska åtgärd som utförs vid verkstadsbesök, att fler kör på "Tesla-spåret".
Haha ja verkligen, en viss nivå av service (typ en genomgång) är vettigt, men såg denna skärmdumpen i en grupp för Enyaq, är ju så man trillar av stolen. Men pengarna ska väl in..
Bilagor
538611920_10238061537666263_5826706445342466748_n.jpg
538611920_10238061537666263_5826706445342466748_n.jpg (113.39 KiB) Visad 216 gånger
av Lövet
fjohan82 skrev:På "bygg-sidan" kostar Passat TDI från 501800 och skatt på ca 35K/3 år. :-)Jag var och kikade på en sån (demobil, under 1K mil) men den såldes ganska omgående till en person i södra Stockholm.
501 är den jag tänkte på. Då saknar den metallic, drag, bensinvärmare mm som alla vill ha. 541.900kr och då saknas fortfarande vinterdäcken. 14k per år var den skatt jag hade i huvudet men det måste varit gamla passaten. Du har rätt i att det "bara" är 11.400kr per år ;)
fjohan82 skrev:Det finns SUVar som har skatt på under 10K/år, bla. CX60 så det är långt från alltid den är 50K/3 år.
Det är ju en plug-in hybrid?
fjohan82 skrev:Man hade väl kunnat önska att servicear på elbilar speglade den faktiska åtgärd som utförs vid verkstadsbesök, att fler kör på "Tesla-spåret".
100% med dig. Framförallt på elbilar tycker jag det är närmast bedrägeri att koppla nybilsgaranti till att man servar på verkstad. Inte så att batteriet håller sämre av att man fyller på spolarvätskan själv. När oljebytena försvinner så brister logiken.
av Lövet
batmac skrev:Haha ja verkligen, en viss nivå av service (typ en genomgång) är vettigt, men såg denna skärmdumpen i en grupp för Enyaq, är ju så man trillar av stolen. Men pengarna ska väl in..
Det där är vansinne. Jag tror inom kort att köparna kommer lära sig att batterierna går inte sönder under garantiperioden ändå och slutar serva på auktoriserade verkstäder. Det är 100% trams att koppla garanti på batteri och elmotor till att man låtit en verkstadskille smörja gångjärn och fylla spolarvätska för 4800kr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: Igår, 21:16
fjohan82 skrev:På "bygg-sidan" kostar Passat TDI från 501800 och skatt på ca 35K/3 år. :-)Jag var och kikade på en sån (demobil, under 1K mil) men den såldes ganska omgående till en person i södra Stockholm.
501 är den jag tänkte på. Då saknar den metallic, drag, bensinvärmare mm som alla vill ha. 541.900kr och då saknas fortfarande vinterdäcken. 14k per år var den skatt jag hade i huvudet men det måste varit gamla passaten. Du har rätt i att det "bara" är 11.400kr per år ;)
fjohan82 skrev:Det finns SUVar som har skatt på under 10K/år, bla. CX60 så det är långt från alltid den är 50K/3 år.
Det är ju en plug-in hybrid?
100% med dig. Framförallt på elbilar tycker jag det är närmast bedrägeri att koppla nybilsgaranti till att man servar på verkstad. Inte så att batteriet håller sämre av att man fyller på spolarvätskan själv. När oljebytena försvinner så brister logiken.
Ja, men en tomhylsa är också en bil ;-)

Den CX60 jag tänker på är inte PHEV-modellen, jag tänker på den raka dieselsexan som man har monterat ett 48V mildhybridsystem på.
Jag fick köra till Örebro för att hitta en demobil att provköra. 8-)
Denna har en skatt på 9541kr/år: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 0-18526057
Hur Volvos mildhybrider kan ha flera tusen mer i årsskatt än denna är en gåta för mig.

Återstår att se om fler tillverkare hakar på Tesla, 5-10K/år i service är inte rimligt.
Det talar starkt för amerikanen, framförallt för mig som håller efter min bil.
av Lövet
fjohan82 skrev:Den CX60 jag tänker på är inte PHEV-modellen, jag tänker på den raka dieselsexan som man har monterat ett 48V mildhybridsystem på.
Jag fick köra till Örebro för att hitta en demobil att provköra. 8-)
Intressant. Den trodde jag faktiskt inte såldes i Sverige. 9500kr är "billigt" för en dieselsexa trots allt. En Audi Q7 har över 20 tusen i skatt med dieselsexa.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?