Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Tur att det finns de som fortfarande gillar att trampa på en pedal och växla själv för då slipper de titta på mina eventuella objekt. En gång automat alltid automat.
av Marbas
dave skrev:Det är mer moment som måste loggas i hjärnan + att du, främst i stadstrafik, får mer och lägga till på "att göra kontot" om du skulle få telefon, du har precis kommit igång efter ett rödljus, du ska då växla, hålla avstånd, ta upp mobilen och titta framåt för nästa rödljus, koppla etc. Med automatlådan minskar du en del av dessa moment. Så det är faktiskt lite säkrare med automatlåda! Sen iofs kan ju bevisligen vilken idiot som helst gasa upp en bil i 190, det är sedan då det ska stoppas som man ser vem som är bra och dålig förare...

Dave
Visst blir det "mer att göra" när man kör... Men om man anser sig bli mindre trafiksäker pga att man har manuell låda bör man absolut överväga att inte köra alls. Hur blir det om det börjar regna, du står vid ett rödljus, samtidigt som telefonen ringer och radion är på högsta volym? Och det dessutom sitter en sketasnygg brud i bilen jämte :lol: ? Nej, tycker man att en manuell låda är mer trafikfarlig än en manuell så ska man nog åka taxi, eller buss, åtminstone för att tänka på oss andra i trafiken.

Sen finns det givetvis andra anledningar till att välja automat eller manuell, men jag anser att trafikesäkerheten ska INTE påverkas av valet, för då har man inte lärt sig hantera en bil och borde inte ha körkort.
Användarvisningsbild
av dave
Tja om nu diskussionen hade handlat om förmågan att köra bil relaterat till manell eller automatlåda så kan du nog skriva dig harmynt för din sak. Det var dock ICKE det som jag skrev. Mitt påstående är baserat på de två utryckningskörningsutbildningarna jag gått, där lärarna tagit upp detta, + mina år bakom ratten med tunga fordon och automatlåda.

Dave
Användarvisningsbild
av cmp67
För tio år sen hade jag sagt "aldrig en automat!"
Nu har jag en och har inte ångrat mig en sekund.
Men som någon skrev tidigare så borde trådskaparen själv prova att köra båda varianterna.

PS. Farsan hade en Mercedes diesel, en årsmodell -78 eller nåt. 240 D med automat.
Tråkigaste bil jag någonsin kört. Dagens automater är klart mycket bättre.
Mitt råd är att köpa en 2.5 T automat
av ovlov
Har kört husvagn både med automat och manuell, och min uppfattning är att det är betydligt smidigare att köra med automat när man kommer in på campingen och skall ställa vagnen på plats. Brända lameller luktar inte gott! (Automatoljan blir varm och "åldras snabbare", men det är lättare att byta olja i en automat än att byta koppling på en manuell...)

Aktiv körning med en manuell låda ger större påkänningar på drivlinan. Har kört sönder en manuell låda genom "oförsiktig hantering av koppling o gas" :twisted: (växellådshuset sprack!) Men det var på en Saab så det var inte så svårt att köra sönder den. Det blev dyrt & lärorikt :oops:

Inne på min 2a Volvo med automatlåda, och jag lär rulla vidare med automatväxlade bilar i fortsättningen också...
Användarvisningsbild
av Kurvan
Självklart ska man ha automat! Hållå det är 2007! :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ovlov skrev:Har kört husvagn både med automat och manuell, och min uppfattning är att det är betydligt smidigare att köra med automat när man kommer in på campingen och skall ställa vagnen på plats. Brända lameller luktar inte gott! (Automatoljan blir varm och "åldras snabbare", men det är lättare att byta olja i en automat än att byta koppling på en manuell...)

Aktiv körning med en manuell låda ger större påkänningar på drivlinan. Har kört sönder en manuell låda genom "oförsiktig hantering av koppling o gas" :twisted: (växellådshuset sprack!) Men det var på en Saab så det var inte så svårt att köra sönder den. Det blev dyrt & lärorikt :oops:

Inne på min 2a Volvo med automatlåda, och jag lär rulla vidare med automatväxlade bilar i fortsättningen också...
Wow... hur kör du som "toastar" kopplingen vid backning med husvagn, gubb-rusning eller :lol:

Och lyckas spräcka hela växellådan, crossväxlar du utan kopplingen eller :shock:

Låter som du gjort helt rätt val med automat :lol:

Nu skulle ju killen ha en diesel och den är björnstark, drog upp 2200-2300 kg båtsläp ur sjön uppför brant ramp. Bara lägga i 1an och släppa upp kopplingen så går den upp nästan på tomgång utan något slirande alls på kopplingen, brända lammeller finns det ingen risk för alls.
Användarvisningsbild
av jea_99
Jag har automat och trivs med det men ibland så är det skönt med manuell låda.
av Steff 99
Ja det finns ju de som fortfarande har nylonskjorta och myggjagare, låt dessa köra manuellt och drömma sig tillbaka till bilens barndom..vi övriga som upptäckt att utvecklingen har gått framåt åker automat. :lol:
av Marbas
Underligt, de som kör automat måste hävda sig här på forumet genom att smutskasta dem som tycker mer om manuellt, medans de som kör manuellt försöker hålla sig till ämnet och komma med synpunkter på just ämnet... (utom detta inläg då).

Återigen, tycker att det är mer körglädje med manuell låda, men fattar givetvis att det handlar om tycke och smak. Själv vill jag ha manuell låda då jag känner att jag har full koll på drivningen när jag kör (framförallt med tunga släp eller husvagnen). Dessutom så verkar ju automatlådorna krångla mer än de manuella, åtminstone om man följer inläggen här på forumet...

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]