Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
Micce1980 skrev:@Derank, Bara på AWD tyvärr som jag inte har ;-)
@Doomis, Man använder ju det för nöje med, sportläge och växla vid ratten så har man lite sköt :)
Jo, det är snygga också för den delen ;-)
Derank skrev:på xc60 iaf finns det en knapp du trycker in i brant nerförsbacke så ökar motorbromsen.
Som andra skrivit går detta bara att använda i låg fart, för HDC fungerar bara på ettans växel. Den måste läggas i innan funktionen kan aktiveras. Dessutom påverkar det inte motorbromsen ett smack. Färden nedför backarna regleras med färdbromsen, som lägger sig i så fort det går snabbare än 10 km/h.

Att trycka på gasen för att motorbromsa blir förstås kontraproduktivt. Det hörs ju bara på beskrivningen.
Användarvisningsbild
av LeifA
Monterade min padelratt idag, fick byta farthållarknapp, annars bara bulta dit.
Bilagor
20221114_201430.jpg
20221114_201430.jpg (2.89 MiB) Visad 626 gånger
Användarvisningsbild
av Nexus
Fördelen med paddlar är att du kan växla manuellt utan ha lådan i sportläge.
Jag växlar upp en växel innan lådan gör det och sparar lite bränsle intalar jag mig ;-)

Jag gjorde det mest för se om det fungerar sen gillar jag ha utrustning inte alla andra har.
@LeifA, Hade du sportratt innan men eller kom det med på köpet nu?
monza skrev: fre 11 nov 2022, 07:58 Ja ni. Kul initiativ :-) Känns som det mesta har testats på i det här forumet.
En allmän funder på paddlar för växling:
Vad är den praktiska fördelen med växelpaddlar på ratten? Är det att man kan har möjligheten att växla "halvmanuellt" och det utan att släppa ratten, eller är det andra fördelar också? Eller är faktorn mer åt "nice to have för att det går"-hållet?

Mvh
Beror på låda. Min BMW har en ZF automat 8 växlar som jag tycker gör ett perfekt jobb. Man väljer Ekonomi, Supercomfort, Comfort, Sport eller Supersport så sköter lådan resten och jag har tryckt på paddlarna typ en gång på 5 år för att se om de funkar då lådan växlar bättre själv utan min hjälp.

Har även kört en XC70 D5 -11 automat. där vxlade jag ofta och mycket själv för jag tyckte aldrig den låg på rätt växel :-)
Användarvisningsbild
av LeifA
Micce1980 skrev:@LeifA, Hade du sportratt innan men eller kom det med på köpet nu?
Hade vanlig ratt med värme i. Tycker det är bra att bara trycka i en växel som passar bättre just vid det tillfället.
Ursäkta om jag lyfter en gammal tråd, men vill inte starta en ny tråd.

Jag har en V70 -16 classic, tillverkad 2015. D4 VEA FWD mao 8 stegade lådan.
Jag har ingen rattvärme.

Är det plug & play om man köper en ratt med paddlar ?
Känns som det är olika bud i alla trådar jag går igenom, vissa säger man måste dra eget kablage ?
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]