Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
AndS skrev: ons 23 feb 2022, 07:47
S65D skrev: tis 22 feb 2022, 20:59 6. Inget att tänka på så länge något som två mil i minskad räckvidd per tank inte betyder världen för dig
Nja, det inlägget gällde elbil "en Polestar 2 Long Range dual motor så tappar du 2 mil i räckvidd på att gå upp från 19" till 20"" och tar vi hybrider/elbilar så är just räckvidd det man fokuserar på i dagsläget för den som funderar i den riktningen

Och hur man uppfattar det är väldigt subjektivt, vissa märker ingen skillnad när det gäller komfort/spårning/etc där andra lätt märker skillnad under samma förhållanden. Självklart även beroende av däckstyp och dess slitage, samt att komfort/spårning/etc blir mera markant i skillnad i takt med att däcken slits.
Byte från slitna till nya däck av samma fabrikat ger stor skillnad.
Att det snackas Polestar 2 och dess räckvidd i en S/V90-tråd framgår, däremot ökar rullmotståndet även för diesel- och bensinbilar.

Nja, hur tänker du nu? Är ditt tips att de som testat dimensionen ska skriva att ”allt är subjektivt” eller utgå ifrån att personen har slitna däck och tala om dålig komfort och spårning?
av AndS
För bilar med någon form av eldrift påverkas den relativa körsträckan mera utifrån hur långt man kan köra innan det behöver laddas och med hybrid innebär det att den tidigare går över till fossildrift.

Mest en notering om att påverkan gällande komfort/etc med bredare och lägre profil blir mera märkbar med ökat slitage, sedan är vi olika, subjektivt, hur vi märket av det.
Jag kanske märker direkt att en bil har en tendens att vara spårkänslig medan du tycker att den rullar perfekt om vi kör samma bil ;-)
Användarvisningsbild
av S65D
AndS skrev: ons 23 feb 2022, 13:29 För bilar med någon form av eldrift påverkas den relativa körsträckan mera utifrån hur långt man kan köra innan det behöver laddas och med hybrid innebär det att den tidigare går över till fossildrift.

Mest en notering om att påverkan gällande komfort/etc med bredare och lägre profil blir mera märkbar med ökat slitage, sedan är vi olika, subjektivt, hur vi märket av det.
Jag kanske märker direkt att en bil har en tendens att vara spårkänslig medan du tycker att den rullar perfekt om vi kör samma bil ;-)
Visst. Mitt svar vände sig dock till en trådstart som inte yttrar något om varken el- eller hybridbil. Anser att nackdelen med de hjulen är att de minskar räckvidden - fast nu hade ju trådskaparen redan 19” (som dessutom är bredare) att utgå ifrån. Kändes därav inte riktigt rimligt att föreslå 17” för ökad komfort, mindre slitage eller något längre räckvidd och därav gjorde jag inte det heller.

Har du själv erfarenhet om hjulen i fråga så dela med dig, berätta också gärna om det hjul du skulle rekommendera istället. Blir lite givande då.
av AndS
Enkelt, behåll dina 19" och välj inte större hjul.
Med 21" blir det större ofjädrad vikt och lägre profil på däcket (blir i 99% så) för att få plats.
Effekten av det finns beskrivet.
Vad jag kör på är ointressant då jag har en CC.
Användarvisningsbild
av S65D
AndS skrev: ons 23 feb 2022, 18:42 Enkelt, behåll dina 19" och välj inte större hjul.
Med 21" blir det större ofjädrad vikt och lägre profil på däcket (blir i 99% så) för att få plats.
Skiljer inte jättemycket i profil mellan 19, 20 och 21”. 19” med sina 40 ihop med bredden 255 får väl ändå räknas som lågprofil?

Håller med, det blev ointressant.
av AndS
Japp, ofjädrad vikt är hela hjulets vikt och generellt brukar det öka med större hjulstorlek.
av AndS
Lite historia och varför jag estetiskt ogillar stora hjul där de tappar i helhetsutseende. Använde bilar förr till lite annat än transport och då var syftet med stora hjul att få plats med större bromsar.
Idag ser man bilar med 21-22" och så sitter skivor/ok som får plats i 17", en liten plutt i mitten och i värsta fall röd/gulmålade .
Min subjektiva åsikt ;-) men ta gärna några steg tillbaka och betrakta även utsende ur ett helhetsperspektiv. Vill se "sportig" ut men är det inte. :-)
av SundanceKid
Jag har en elbil hemma som jag tror har bakhjul som är 305 breda, möjligtvis 295 kanske.
Den är ganska snål ändå! Tänk vad snål den hade blivit med 185-däck.
av AndS
Nu är den här tråden fälgar, men om det finns de som är intresserade av elbilar och påverkan av olika utrustning, körförhållanden, väder, etc, och även val av hjul så finns det appar där man kan lägga in olika förutsättningar för att se hur körsträckan påverkas. Intressant att se hur körsträckan kan påverkas med 25-30%.
av HJH
AndS skrev:Enkelt, behåll dina 19" och välj inte större hjul.
Om jag har räknat rätt:

245/35 på 21” = h = 85,75 mm
255/40 på 19” = h = 102,00 mm

De fälgar jag har 12,7 kg.

21" 5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut (som mina) 13,9 kg
245/35 R21 96

21" 5-Double Spoke Black Diamond Cut (grova med böj vid däcket) 13,8 kg
245/35 R21 96Y XL

Skillnaden är liten så jag är inte med på varför utfallet skulle bli så stort.
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]