Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Backspeglar är egentligen bra om de får röra på sig. Det är ju därför funktionen finns...
Ytterst sällan jag haft problem med att de fastnat infällt.

Dessutom smidigt att se om man låste bilen...
av AndS
Har haft backspeglar som knackat/hackat och även inte rört på sig, låsning syns ju om man aktiverat blinkersblink. Så de kopplas bort när det börjar bli minusgrader. ;-)
Användarvisningsbild
av bem
Man får väl på vintern försöka noga få bort is och snö runt backspeglarna när det nu inte går ha dem utfällda jämt (gick på min förra bil V70 MY14, men på min V90 MY22 går det inte).
Det är ju en elmotor som fäller in/ut backspeglarna. Vad händer om en eller bägge backspeglarna är fastfrusna? Känns lite tveksamt fastfrusna backspeglar hanteras av systemet, men det kanske inte händer nåt?
/Bo
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Det sitter en belastningsvakt till elmotorn. Går det för tungt så stänger den av motorn. Kommer sedan att fungera som vanligt när isen är borta.
av III
Även om de håller så är det ju lite av ett problem om en eller båda fastnar i infällt läge och det inte töar på länge. Ett onödigt problem om man klickar bort funktionen. Man kan fälla in dem de gånger man parkerar så det behövs och det inte är risk för att frysa fast.
av least
bem skrev:Man får väl på vintern försöka noga få bort is och snö runt backspeglarna när det nu inte går ha dem utfällda jämt (gick på min förra bil V70 MY14, men på min V90 MY22 går det inte).
Det är ju en elmotor som fäller in/ut backspeglarna. Vad händer om en eller bägge backspeglarna är fastfrusna? Känns lite tveksamt fastfrusna backspeglar hanteras av systemet, men det kanske inte händer nåt?
/Bo
Det händer inget skadligt.
Speglarna övervakas genom ett överströmskydd, om spegeln sitter fast stannar mekanismens elmotor.
Detta skyddar även säkringen från att lösa ut i onödan.
Användarvisningsbild
av bem
AndS skrev: tor 25 nov 2021, 09:09 Vill inte ha dem infällda fastfrusna, behöver dem trafiken.
Exakt, och det är huvudanledningen att Volvo borde ha en inaktivering, som förr, på infällning av backspeglarna vid låsning av bilen.
Visserligen går vi mot mildare klimat men ännu blir det köldknäppar och även snö ibland, åtminstone i mellansverige och norrut. Volvo borde tänka även på de som använder bilen i vinterväder. Men det kanske blir så när man skall tillverka bilar som skall funka för medelbilisten i Världen eller hur man nu resonerar hos Volvo. Jag retar mig på att Volvo plockar bort funktioner som är bra och användbara för oss som bor där det är lite vinter på vintern. Volvo har ju tidigare haft funktionen inaktivering av automatisk infällning av backspeglar vid låsning. Hade det i min förra Volvo. Men så kom nån hos Volvo på tydligen att den funktionen skall inte finnas längre (i alla fall inte på 2022:or med Google Android Automitive infotainment, som på min V90). Obegripligt.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: tor 25 nov 2021, 09:11
Det händer inget skadligt.
Speglarna övervakas genom ett överströmskydd, om spegeln sitter fast stannar mekanismens elmotor.
Detta skyddar även säkringen från att lösa ut i onödan.
Skönt att höra.
/Bo
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Google utvecklarna har det säkert i sin backlog som i jämförelse med annat har en lägre Business Value i nuvarande värdeström - korrigeras genom att lyfta detta med Volvo Cars Produkt Manager eller Owner för backspegeln :-) Agilt

V70N 2005:a, 140 HK, bensinare som jag kör ha[…]

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]