Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1502191
xAx skrev: Går det verkligen att installera denna rem utan lyft? Själv har jag ingen lyft utan måste lyfta höger hjul med garagedomkraft och liggandes arbeta med att få på remmen, men det verkar vara otroligt trång. Dessutom är kompressorn högt placerad och en balk i vägen. Går det verkligen att installera remmen ifråga liggandes från hjulhuset?
Ja det gör det. Jag har bytt alla remmar på flertalet V70 mha garagedomkraft på garageuppfarten och inga som helst problem.
av xAx
#1502242
berrabus skrev:
xAx skrev: Går det verkligen att installera denna rem utan lyft? Själv har jag ingen lyft utan måste lyfta höger hjul med garagedomkraft och liggandes arbeta med att få på remmen, men det verkar vara otroligt trång. Dessutom är kompressorn högt placerad och en balk i vägen. Går det verkligen att installera remmen ifråga liggandes från hjulhuset?
Ja det gör det. Jag har bytt alla remmar på flertalet V70 mha garagedomkraft på garageuppfarten och inga som helst problem.
Berrabus, vill du vara vänlig och redogöra för en arbetsbeskrivning i grova drag (tänker främst på vilken remskiva jag ska börja med att lägga på remmen, hur mycket kompressorn ska lossas och hur den ska bändas tillbaka i position samtidigt som skruvar ska återskruvas mm). Dumma frågor kan tyckas men jag bävar lite inför detta jobb. Ser jäkligt jobbigt ut!
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503096
Såg nått klipp på YouTube att man sätter den som är lite elastik så långt man kommer fjätrar den med ett buntband och drar sedan på den med en hylsa på ridginyckeln finns med teleskopförlängning på...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av berrabus
#1503123
xAx skrev: Berrabus, vill du vara vänlig och redogöra för en arbetsbeskrivning i grova drag (tänker främst på vilken remskiva jag ska börja med att lägga på remmen, hur mycket kompressorn ska lossas och hur den ska bändas tillbaka i position samtidigt som skruvar ska återskruvas mm). Dumma frågor kan tyckas men jag bävar lite inför detta jobb. Ser jäkligt jobbigt ut!
Bilden i inlägg #150927 viewtopic.php?f=56&t=169726&start=10, jag trär på remmen där den skall vara i det inringade gula, tar ett spärrhandtag med 10mm hylsa och använder en av bultskallarna i det inringade gula, andra handen håller fast remmen så gott det går på själva kompressorhjulet och sedan vrider jag runt med spärrhandtaget.
När du kommit på "knepet" går det lätt. SVåraste är att få remmen att sitta kvar på innersta hjulet men man kan säkert använda buntband som nämnts tidigare. Jag gör det inte och jag lossar inte heller kompressorn.
av xAx
#1503127
berrabus skrev:
xAx skrev: Berrabus, vill du vara vänlig och redogöra för en arbetsbeskrivning i grova drag (tänker främst på vilken remskiva jag ska börja med att lägga på remmen, hur mycket kompressorn ska lossas och hur den ska bändas tillbaka i position samtidigt som skruvar ska återskruvas mm). Dumma frågor kan tyckas men jag bävar lite inför detta jobb. Ser jäkligt jobbigt ut!
Bilden i inlägg #150927 viewtopic.php?f=56&t=169726&start=10, jag trär på remmen där den skall vara i det inringade gula, tar ett spärrhandtag med 10mm hylsa och använder en av bultskallarna i det inringade gula, andra handen håller fast remmen så gott det går på själva kompressorhjulet och sedan vrider jag runt med spärrhandtaget.
När du kommit på "knepet" går det lätt. SVåraste är att få remmen att sitta kvar på innersta hjulet men man kan säkert använda buntband som nämnts tidigare. Jag gör det inte och jag lossar inte heller kompressorn.
Om jag förstått dig rätt berrabus, så demonterar du alltså INTE den yttre remskivan utan trär på remmen på den inre för att därefter hålla remmen på kompressorns remskiva med höger hand och samtidigt vrida övre remskiva med ett spärrhandtag på en av de fyra bultskallarna med vänster hand? Ska försöka mig på det i morgon igen efter att ha hämtat mig från midsommarfirandet.
av xAx
#1503285
berrabus skrev:Ja precis. Men höger eller vänster hand, du märker vilket som funkar :)
HELVETE, berrabus, DET GICK PÅ NOLLTID!!! Hade aldrig fått på remmen utan din hjälp och utan dina instruktioner. Slet hela dagen i torsdags med olika metoder som jag hittade på nätet och på tuben utan framgång. Någon som är några hack starkare än jag hade nog fått på den med endast handkraft genom att greppa övre remskiva och hålla remmen på kompressorn och samtidigt dra runt båda remskivorna samt trycka remmen mot motorblocket. Jag demonterade hasplåten under motorn för att lättare komma åt att greppa kompressorns remskiva. Tusen tack för din ovärderliga hjäp!!!
#1503343
Javisst är det en härlig känsla när den bara glider på :)
Första gången jag gjorde det hade jag läst det jag hittade och funderade på om jag verkligen skulle byta den. När jag väl gjorde det var känslan, va var det bara det här :)
#1590738
Väcker denna tråden lite med två frågor. ska byta remmarna när jag ändå hade isär och bytte magnetkopplingen på ac'n.
1. Den nya remmen till ac'n gick på väldigt lätt om jag jämför med den gamla och den nya är inte lika spänd tycker jag. Jag valde en bosch rem (tänkte att det var bra kvalitet) som jag köpte på autodoc och det är samma mått m.m. och den är märkt elestisc. Så det ska vara rätt rem men blir lite orolig att den sitter för löst.
2 Hur vanligt är detta, se bilden (torx fästet sprack)? Är det bara byta spännaren eller kan man få på remmen. Spännaren är inte så gammal.
20240930_180731_2.jpg
20240930_180731_2.jpg (864.06 KiB) Visad 345 gånger
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]