Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ett faktum som man trots allt inte kan bortse helt ifrån är att BMW har bilvärldens högsta återköpsfrekvens, och det tyder väl i alla fall på nöjda kunder. Visserligen är den undersökningen något/några år gammal, men dom lär fortfarande ligga i topp.

Pratar man kvalitet så ligger BMW utan tvekan bra till i bl. a JDPowers totala undersökningar, men den toppas väl som vanligt av Lexus. Volvo ligger väl tyvärr kvar någonstans längre ned på listan.

Här är en av de senaste, och den är en smula överraskande i alla fall för mig, som inte tittat på den på ett tag: http://www.jdpower.com/autos/ratings/se ... remium-car

/Thomas
av bilgalen
Vad spelar det för roll om Volvo bygger världens säkraste bilar om man somnar bakom ratten av tristess? :wink:

Skämt åsido...men man får faktiskt se till både aktiv och passiv säkerhet, inte bara passiv!

Personligen köper jag ju hellre en lite begagnad Bmw, Audi istället för en ny Volvo. Men det beror nog mest på att jag inte alls är förtjust i Volvos nyare modeller. Bara det enkla faktum att det inte finns en vettig sportstol att beställa till nyare Volvomodeller gör ju att det verkar som man ska vara 50+ för att skaffa Volvo.

Men jag hoppas på nya S60, blir den som nya S80 fast mindre så blir den snygg!! Kan de sen få till lite inredningskvalité också så blir det en sån alla dagar i veckan.
av addeer
BMW må vara fina bilar men jag skulle alldrig köpa en tycker inte de är värda pengarna, så mycket bättre än Volvo är de inte. Precis allt kostar extra till en BMW nääää tyskarna går inte hem hos mig det ska vara svenkt stål !! :-);
av bilgalen
addeer skrev:BMW må vara fina bilar men jag skulle alldrig köpa en tycker inte de är värda pengarna, så mycket bättre än Volvo är de inte. Precis allt kostar extra till en BMW nääää tyskarna går inte hem hos mig det ska vara svenkt stål !! :-);
Nu är ju Volvo PV ännu så länge Amerikanskt :)
av Volvo mitt val
Intressanta diskussioner men min erfarenhet av såväl Volvo som BMW är att de är likvärdiga både vad gäller kvalité och bilarnas gångegenskaper. Jag har nu kört S80N 3,2 AWD 1100 mil och bilen går superbt,tyst,skramelfri,bra drag i motorn och mycket bekväm. Måste erkänna att jag kör lika gärna BMW men med utrustning jag har skulle bilen ha kostat 250.000:- mer! Då kan man inte jämföra bilarna. En del talar om inredningskvalité. Hur definierar man det? Det är mycket subjektiva värderingar.Jag uppfattar inedningskvalité som bra och uppfattar ingen större skilnad mellan S(= och BMW 530!

Kan bara råda den som tycker Volvo är bäst -köp den och den som tycker BMW är bäst - köp den! Men glöm inte säkerheten. En modern bil utan Wiplaschstolar!!! BMW saknar detta!Alla informationssytemen i BMW är antingen på tyska eller engelska-är det kvalité! Till BMWs fördel talar en något mindre bensinförbrukning.
av bilgalen
Volvo mitt val skrev:Men glöm inte säkerheten. En modern bil utan Wiplaschstolar!!! BMW saknar detta!
Nä, det saknas inte. Men man måste köpa till dyrare stolar som tillval. Håller självklart med om att detta är dåligt, men det saknas iaf inte.
av Volvo mitt val
bilgalen skrev:
Volvo mitt val skrev:Men glöm inte säkerheten. En modern bil utan Wiplaschstolar!!! BMW saknar detta!
Nä, det saknas inte. Men man måste köpa till dyrare stolar som tillval. Håller självklart med om att detta är dåligt, men det saknas iaf inte.
De komfortstolar som BMW säljer för 20.000:- är inte riktiga whiplaschstolar! De är betydligt bättre men absolut inte tillräckliga! I en bil som BMW borde detta vara standard!!
av dali
Steff 99 skrev:Vem är så tokig så att man betalar 700-800 tusen för en Volvo :roll:
Tänk på att man kan få en riktig kvalitetsbil för så mycket pengar 8)
Vem är så tokig att man betalar 700-800 tusen för en bil ... :roll:

Ser man ekonomiskt på det så är ett nybilsköp något av det minst smarta man kan göra. Jag har gjort några (bl a en BMW) och kommer knappast att göra om det. Har man väl satt sig i en 1-2 år gammal bil och insett att man får 98% av nybilsupplevelsen till 70% av priset så får man sig en tankeställare.

Bilar som kostar 700-800 nya är ännu värre, där får man 98% av nybilskänslan till 40-60% av nypriset. Det kostar att ligga på topp.
av bilgalen
Volvo mitt val skrev:De komfortstolar som BMW säljer för 20.000:- är inte riktiga whiplaschstolar! De är betydligt bättre men absolut inte tillräckliga! I en bil som BMW borde detta vara standard!!
Källan till detta påstående??

Håller självklart med om att whiplashskydd borde vara standard även i Bmw.
Användarvisningsbild
av Funk
En aspekt som talar till BMW:s fördel är hur kunderna upplever service och mottagande på verkstäderna, där ligger Volvo en bit efter, men knappast på den urusla nivå som VAG-gruppen ligger. Både Volvo och VAG jobbar på det, även om VAG fortfarande verkar ha mycket långt att gå. Och alla nya bilar behöver service och reparationer, det kommer ingen ifrån, skillnaden på servicenivå då det händer något slijer en del och påverkar också bilägandet.

En analys av Whiplash protection: http://www.thatcham.org/ncwr/pdfs/crash ... n_2006.pdf
Och det verkar tyvärr som BMW inte ligger i nivå med bl.a Volvo..

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]