Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
MickeM skrev:Problemet jag har med bromsarna, är att det ofta är fastfruset i en bromstrumma när man använder den på vintern. Den används ganska ofta och det är mycket irriterande.

Justera bromsar inför besiktning varannat år,
Smörja lite typ var 4år, eller byta delar var 10år eller så, är väl inget problem.
Men fastfruset stör mig. Fälgen blir ful av släggbankande, men men.

Jodå, det är rätt justerat, kärvar inte och parkeras utan dragen handbroms.
Kolla så att inte bromswirarna är spruckna i höljet, då tränger det in vatten så wiren fryser fast. Det ska mycket till om det ska frysa inne i trumman om det som sagt inte är en båttrailer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tis 01 sep 2020, 16:32
MickeM skrev:Problemet jag har med bromsarna, är att det ofta är fastfruset i en bromstrumma när man använder den på vintern. Den används ganska ofta och det är mycket irriterande.
Det kan inte frysa fast med torra belägg. Har haft det problemet med båttrailern förr (även på sommaren). Men sedan jag började köra någon km med handbromsen dragen efter varje gång trailern varit i vatten har det inte varit problem med det. Har ett snöre med en ögla som jag hänger på handbromsen så det "bromsar lite lagom" och kör tills jag inte kan hålla fingrarna på trummorna
Se till att vajrarna löper lätt så hjulen snurrar lätt. Trögar ddet aldrig så lite så ligger backarna mot trumman och står det då och blir fuktigt, kan det vara "kört" nästa gång du ska köra
Nu var det ju mitt hästsläp och mitt bilsläp som ofta frös fast och inget av dessa har varit nere i sjön till skillnad mot mitt båtsläp. :-o :-( :party: :-o

Det räckte med fukten i luften/regn där de stå parkerade utomhus för de ska kunna frysa fast / fastna.

Men som sagt, att köra fram 10 cm efter backning räckte för att beläggen inte ska ligga nära trumman nog för att fastna av fukten.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]