Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
parlof skrev: mån 20 apr 2020, 14:05 Korkat nog så är det så att du får den texten att det inte går, vilket det inte gör med direkt start. Men den kommer i alla fall att sätta timern om du använder den (bilen kopplar upp sig en gång per timma när den är i spaläge). Du kommer inte att se den satta tiden i appen förrän bilen har kopplat upp sig, vilket kan dröja upp till en timma (tiden i timern måste vara satt till ett klockslag efter det att bilen kopplat upp sig).
Men som jag skrev i tidigare inlägg, att bilen gick i viloläge torsdag. Lördag satte jag trots det timern till 8:00 söndag. Ungefär 20 timmar i förväg. Voc-appen/Parkeringsklimat/timer är iofs konstig, jag fick ingen egentlig eller tydlig indikation att timern var igång, men jag lät inställningen i timern vara så som jag hade satt den, datum och tid var inställd. Jag gick ner 7:55 söndag för att kolla. Inget liv. Bilen kall. Jag väntade till minst 8:05. Inget liv. Bilen kall. Så jag är tacksam att du försöker hjälpa mig, men det är nåt som inte stämmer här. Det kan vara mitt handhavande med voc-appen hur man ställer in timern. Eller något annat. Synd att det inte finns någon manual/beskrivning med bild om hur man ställer in timern i voc-appen. Fast jag tror inte problemet ligger där.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Jag tolkar det som att problemet ligger i att man inte lyckas pricka den timmen bilen kopplar upp sig för kommunikation
Screenshot_20200420-183754.png
Screenshot_20200420-183754.png (146.69 KiB) Visad 914 gånger
av Car
Den där texten har jag läst förut. Men tyvärr, den är obegriplig. Till exempel: "begränsad tillgänglighet" vad betyder det i PRAKTIKEN?
"Systemet kopplas upp mot nätverket en gång per timme". Vad betyder det i PRAKTIKEN??? Massor med frågor poppar upp som inte får svar. Den som skrivit den där konstiga texten borde avskedas med omedelbar verkan. Hen har inte ens lärt sig att använda mellanslagstangenten.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag tolkar det som att det efter 3 dagar kopplar bilen upp sig en gång per timme för att kolla om du gjort några inställningar.
Eftersom bilen kan fjärrstartas får man väl göra det en gång varannan vecka om man behöver hålla den vid liv.
av Car
Fjonsson skrev: mån 20 apr 2020, 19:11 Jag tolkar det som att det efter 3 dagar kopplar bilen upp sig en gång per timme för att kolla om du gjort några inställningar.
Eftersom bilen kan fjärrstartas får man väl göra det en gång varannan vecka om man behöver hålla den vid liv.
Svar till första meningen: Kanske är det så, vet ej? Det funkar inte så för mig iaf (se inlägg ovan). Men OM det är så då behöver voc-appen uppdateras så att det tydligt framgår vad som är på färde. Nu är det bara tystnad och ingenting.

Svar till andra meningen: Men handen på hjärtat, är det så volvo ska behandla sina kunder? Ska vi oavbrutet behöva manuellt fjärrstarta en ny 2020 års premium bil för att hålla en funktion vid liv? Det är som att förpassas till primitiv 1950-tals nivå.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Drar batteriet ur kan du ju ändå inte starta någon värmare. Efter 3-4 veckor behövde man ofta underhållsladda ett bilbatteri tidigare om den stod oanvänd. Eftersom man som sagt kan starta bilen på distans går det ju att lösa. Eller så kan man kanske programmera värmaren innan man lämnar sin bil. Hur fungerar andra jämförbara bilmärken?
av Car
Batteriet är iaf inte problemet för mig. Har kört den varje vecka sen jag fick den levererad ny i feb.
av parlof
Car skrev: mån 20 apr 2020, 19:46
Fjonsson skrev: mån 20 apr 2020, 19:11 Jag tolkar det som att det efter 3 dagar kopplar bilen upp sig en gång per timme för att kolla om du gjort några inställningar.
Svar till första meningen: Kanske är det så, vet ej? Det funkar inte så för mig iaf (se inlägg ovan). Men OM det är så då behöver voc-appen uppdateras så att det tydligt framgår vad som är på färde. Nu är det bara tystnad och ingenting.

Svar till andra meningen: Men handen på hjärtat, är det så volvo ska behandla sina kunder? Ska vi oavbrutet behöva manuellt fjärrstarta en ny 2020 års premium bil för att hålla en funktion vid liv? Det är som att förpassas till primitiv 1950-tals nivå.
Något går ju bevisligen fel för dig.
Jag använder normalt bilen (XC60 -18) dagligen, men jag har vid flertalet tillfällen när jag varit utomlands aktiverat timern på flyg platsen före avgång (med felmeddelande att bilen är i viloläge). Har sedan gjort en check efter en timma och timern visas som satt i appen. bilen har sedan varit varm vid ankomst till Arlanda (den har då varit parkerad mellan 14-16 dagar).
av Car
Det låter härligt. Och det ska nog gå bra för mig också till slut. Hoppas jag. Jag tror iaf jag har klurat ut det hela. Måste testa först. Jag återkommer när jag vet lite mer.
av Car
parlof skrev: ons 22 apr 2020, 10:52
Car skrev: mån 20 apr 2020, 19:46

Något går ju bevisligen fel för dig.
Jag använder normalt bilen (XC60 -18) dagligen, men jag har vid flertalet tillfällen när jag varit utomlands aktiverat timern på flyg platsen före avgång (med felmeddelande att bilen är i viloläge). Har sedan gjort en check efter en timma och timern visas som satt i appen. bilen har sedan varit varm vid ankomst till Arlanda (den har då varit parkerad mellan 14-16 dagar).
Nu har jag äntligen kunnat testa. Dvs jag har väntat tills bilen gått i viloläge. Därefter har jag ställt in tid och datum, lörd 8:15. Men nej, det går inte. Bifogar skärmdump från mobilen. Där ser man att timern överhuvudtaget inte har registrerat inställning för tid/datum. (OBS! Den dag och tid som syns i skärmdumpet, tors 8:25, är gammal och är INTE vad jag ställde in!)

Appen säger alltså "Kunde inte ange timer."

Nu återstår bara ett test till av mig. Dvs jag ska ställa in timern INNAN bilen går i viloläge. Och se vad som händer då. Om det skulle funka förbättrar det situationen åtminstone marginellt.
Bilagor
Screenshot_20200501-230516_Volvo On Call.jpg
Screenshot_20200501-230516_Volvo On Call.jpg (72.61 KiB) Visad 572 gånger

Lite inne på lambdasonden ändå. S[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]