frasse4 skrev:Ja en äldre bil är billigare men osäkerheten gällande milkostnad en är högre. Ett dåligt hjullager, läckande pack box, dålig koppling så är kalkylen åt skogen. Det är ju den stora vinsten med att köpa helt nytt, ett enkelt bilägande. Garanti, ibland gratis försäkring och första service och liten risk att något går sönder, men kostar ju mer.
Säkerhet däremot utvecklas ju betydligt snabbare än bränsleförbrukningen vilket i sig kan vara en anledning att välja en nyare bil. Många små/mellanstora bilar idag är lika säkra/säkrare än en 12 år gammal s80. Men visst, man får mycket säkerhet för pengarna i en gammal Volvo i den prisklassen.
Jovars men jag tror de allra flesta bilägare är vaksamma på totalkostnad per mil.
Lägger man på en tjuga per mil på mina ganska låga 25 kr/mil - för en nyare kärra men avsevärt större värdeminskningkostnad - så omsätts detta genast till en merkostnad på 40.000 om man kör 2000 mil per år. OBS: per år! Det kan repareras en hel del för de pengarna om det skulle visa sig behövas. Säkerhetsmässigt ser jag en bil som S80N anno -07 som riktigt bra, även komfortmässigt outstanding, man åker tyst och väldigt säkert (extra tyst med laminerade sidorutor som i mitt fall).
Har testat konceptet med att hålla riktigt gamla bilar vid liv typ 20+ år men detta var tröttande i längden med den tid och energi jag har att lägga. Min "sweetspot" ligger på bilar i intervallet 7-15 år, med ett undantag en BMW från -97 som jag fortfarande tycker är helt enastående i alla avseenden och kan inte komma mig för att sälja den för det pris jag skulle få ut. I det fallet så har jag ju givetvis tagit över allt vad service heter för egen maskin men det visade sig vara väldigt lättsamt och billigt att fixa till en bråkdel av normal servicekostnad på verkstad.
Som synes är jag inte en person som sätter värde i att köra med nyaste bilmodellerna, enbart driven av nytta + nöje som jag ser det per krona per mil.