Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den här tråden har blivit några veckor gammal, men jag såg i dag en variant (?) som kanske kan vara intressant för någon.
Jag har själv en V70 -08 med motorvärmare och intag framför vänster framhjul. Förövrigt fabriksmonterat eftersom det är en FFV.
Det jag såg i dag var en V70 med ett intag framför höger framhjul. Nu hann jag inte att se vänstersidan, men alla instruktioner säger att intag till motorvärmare skall sitta på vänstersidan. Det var någon form av service/firmabil, NCC. (Vägbyggbolaget) Men jag kan tänka mig att man har gjort så för att kunna koppla in en batteriladdare separat på högersidan. Det har ju framförts tankar här i denna tråden om att man vill kunna ansluta enbart en batteriladdare som inte behöver rätta sig efter motorvärmarens drifttider och funktioner. Eller båda samtidigt. Eller t.ex enbart köra laddaren på den varma årstiden.
Intagskabeln med plastlocket och alla tillbehör går ju att köpa i lösa delar. Man kan t.o.m. välja DEFA intag och batteriladdare om man har Calix motorvärmare, eller tvärtom, om man vill vara helt 100 på att inte i en stressig situation koppla in fel enhet. DEFA och Calix-kontakter passar inte i varandra. Och båda fabrikaten har "smartladdare" i sitt utbud.
Nu vet jag att det finns timer och annan elektronisk styrning som kan sköta det här med ett och samma intag, Men varje extra detalj kostar några tusenlappar. Det kanske finns någon fördel med ett separat stabilt och kapslat laddarintag om man inte vill ha lösa sladdar hängande i grillen eller under huven? Jag kan tänka mig att ett företag som har några hundratal servicebilar vill ha en viss enhetlig och ändamålsenlig standard på bilarnas utrustning.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]