Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
S60AWD2.5T skrev: Angående fakta i fallet, vet vi egentligen ens att det hänt?
Om vi skall diskutera i ett forum vet vi endast ena partens inlaga men det förstår väl alla?

Det är helt rätt, vad vi vet är en sidas syn på saken. Säger inte att den sidan ljuger men ingen vet ju egentligen vad som sagts från Verkstans sida.

hör inte hit, en endå....

kolegan hade en kund i fredags. en Renault som inte starta.
han konstatara att det var fel på startmotorn & ringer kunder o får prata med en dam/tant, hun kan inte ta beslut & lämnar telafoen till "gubben"

han får reda på vad felsökningen kostar & hur mycke det totalt kommer att kosta efter reprationen är klar.
givetvis ojarhan sig örver priset m.m. men han bestämmer sig för att vi ska laga bilen.

en startmotor beställs (kommer några timmar senare) efter 13:00 ringer kinden & talar om att han har en bil inlämnad som inte startar & undrara varför ingen ringt honom....

stor förvirring ppstår, men kunden får hela historien & alla priser igen & han ojar sig lika mycke nu, men ska ha den reparerad.

(tyver så var jag inte kvar när bilen lämnades ut på kvällen, så jag vet inet om han var lika förvånad då)
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:
Frigge skrev:
S60AWD2.5T skrev: Angående fakta i fallet, vet vi egentligen ens att det hänt?
Om vi skall diskutera i ett forum vet vi endast ena partens inlaga men det förstår väl alla?

Det är helt rätt, vad vi vet är en sidas syn på saken. Säger inte att den sidan ljuger men ingen vet ju egentligen vad som sagts från Verkstans sida.

han konstatara att det var fel på startmotorn & ringer kunder o får prata med en dam/tant, hun kan inte ta beslut & lämnar telafoen till "gubben"

han får reda på vad felsökningen kostar & hur mycke det totalt kommer att kosta efter reprationen är klar.
givetvis ojarhan sig örver priset m.m. men han bestämmer sig för att vi ska laga bilen.

en startmotor beställs (kommer några timmar senare) efter 13:00 ringer kinden & talar om att han har en bil inlämnad som inte startar & undrara varför ingen ringt honom....

stor förvirring ppstår, men kunden får hela historien & alla priser igen & han ojar sig lika mycke nu, men ska ha den reparerad.

(tyver så var jag inte kvar när bilen lämnades ut på kvällen, så jag vet inet om han var lika förvånad då)

Då orkar man nog inte leva efter devisen "kunden har alltid rätt".
Hoppas det här till undantagen dock.

Annars har väl detta fall inget med topic att göra,m hoppas jag ;-)
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:
Frigge skrev:

Då orkar man nog inte leva efter devisen "kunden har alltid rätt".
Hoppas det här till undantagen dock.

Annars har väl detta fall inget med topic att göra,m hoppas jag ;-)
jag tror kunden i fråga råka ut för en större bilolycka för en 5 år sedan, kanske hände nått då?
Användarvisningsbild
av Bosa
Är väl lätt hänt att ganska elementära orsaker förbises när man idag förlitar sig på vad datorn säger.
av matlun
Hej igen,
Precis som någon skriver så är vi två som använder bilen och tänkte därför inte på att mätaren stod still. Nu används trippen noggrannt!

Det var frun som fick stopp, lämnade in bilen och aven hämtade ut vilden då jag var på tjänsteresa.

De skulle börja felsöka, hon ringde vid lunch tid och kollade.
De sa att det inte var mjukvaran (dvs troligen testade de uppgradera) och skulle fortsätta kolla.

De ringde senare tillbaka och sa att det var soppatorsk, bilen kunde hämtas ut. Hon hämtade den efter vekstaden var stängd och fick förklaringen att soppan var slut, de hade fyllt på några liter.
"Prova att fylla tanken så hoppar nog givaren tillrätta igen", var deras kommentar. "Återkom om problemet kvarstår".
Hon frågade tyvärr inte då vad det skulle kosta... Inte heller upplyste någon henne om detta heller vid någon av samtalen. Vi kunde aldrig tro att det skulle bli så dyrt självklart.

Dvs de har inte fixat fel med bensingivaren, den hade bara hängt sig av någon anledning!

Det vi betalade för var som jag skrev:
-systembaserad felsökning ca 900kr
-kontroll bränslepumpstryck ca 500kr
-Står byte av bränslepumpen ca2500 (när jag senare frågade var detta själva kontrollen av pumpen, de hade inte bytt men det var en fastkostnad för samma sak då de tagit bort pumpen och satt dit samma).
-Mjukvara ca 750kr totalt

Förstår att felsökning kostar men man blir förvånad att de inte kunde kolla soppan först. Hällt i ett par liter innan de lagt 3h på att montera ner pumpen.

Nån som vet hur Bilias felsökningsschema ser ut, finns inte en sån enkel sak med ?

Vi har lärt oss en hel del av denna dyra historia men helst hade jag ju velat ha ner kostnaden på nåt sätt. Verkstaden var inte så sugen på det och inte det minsta hjälpsam. Suck!

ps. Borde de inte kunna ge tillbaka lite i goodwill vad gäller ett sånt här skitfel på en 3 år gammal "premiumbil"?
Veckan efter fick vi dessutom skicka in bilen för emisionslampan lyste och en lambdasond byttes på emissiongarantin.
Hittils har vi haft fler fel på Volvon än vår 8år gamla Opel.
Senast redigerad av 1 matlun, redigerad totalt 0 gånger.
av S60AWD2.5T
Det låter inte bra.
På verkstaden igen, men det blir ju svårt att veta vad de sagt frugan....
Men enligt beskrivningen verkar det fattas ett samtal från verkstaden.

Att de inte ens fixat det primära felet med bränslemätaren är ju helt uppåt väggarna då de hadde tanken nere???
av matlun
S60AWD2.5T skrev: Att de inte ens fixat det primära felet med bränslemätaren är ju helt uppåt väggarna då de hadde tanken nere???

Frågade efteråt (innan vi sett fakturan) vad detta skulle kosta. ca 5000-6000 sas det. Troligen pga att motsvarande jobb behövdes göras igen :-(

Det verkar dock som om den funkar som den ska. Men trippen är alltid på nuförtiden!
Användarvisningsbild
av CarMan
när du specar vad du betalat för så ser det normalt ut, enda anmärkningen är att mjukvara ser lite dyr ut, tycke den borde kostat 300-400:-

som sagt så är det ju en mäniska som felsöker & hur fort man hitar beror ju på vem som felsöker. men du ser ju inte ut att ha fått betala för tiden utan har betalat en fast kostnad för felsökningen= spelar ingen roll hur länge dom hållit på.

nu fram går ju också att verkstan faktiskt har haft kontakt med er under felsökningen, men varkan dom eller ni har ju sagt nått om priset tyver.

ligger du på kan du kanske få dom att slopa kostnaden för mjukvaran helt, eller dra ner den till hälften. det andra ser normalt ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
matlun skrev:
ps. Borde de inte kunna ge tillbaka lite i goodwill vad gäller ett sånt här skitfel på en 3 år gammal "premiumbil"?
Veckan efter fick vi dessutom skicka in bilen för emisionslampan lyste och en lambdasond byttes på emissiongarantin.
Hittils har vi haft fler fel på Volvon än vår 8år gamla Opel.
vist är det surt när bilen pajjar & desutom när det kostar mycke att laga den. men det är ju inte verkstans fel. dom har varken byggt eller konstruerat den !
av S60AWD2.5T
CarMan skrev: nu fram går ju också att verkstan faktiskt har haft kontakt med er under felsökningen, men varkan dom eller ni har ju sagt nått om priset tyver.
Det ät där verkstaden har brustit.
Om nu allt i berättelsen stämmer.

Det går inte alltid att försvara detta handlande.
Samt att det pimära felet ej är fixat.
En givararmatur skall inte hänga sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]