Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som jämfört T5 och T6, vad har ni kört bilen i för läge eco, comfort eller dynamic, har det varit samm på båda, misstänker att dynamic på borde ge det bästa varje bil har att erbjuda.

I komfortläge kan allt vara mappat för komfort och då blir det inte så så stor skillnad kanske.......bara en tanke för att jämföra äpplen med äpplen. Jag själv upplever en jätteskillnad på D5 mellan Comfort läge och Dynamic läge i respons och det är väl just upplevelsen man hakar upp sig på, siffrorna talar sitt eget språk. Nu vet jag inte om det bara är växellådan som ändrar sin programmering eller om gas respons kurvor även ändras. Är det bara växellådan så har man gjort ett riktigt bra jobb på D5 i alla fall.......
Stor skillnad med T5 i dynamic och comfort, helt klart. Man märker som du säger mycket på gasresponsen och hur den växlar. Jag vidhåller dock att T6ans AWD (utöver pållarna och kompressorn förstås) är markant snabbare då den sticker direkt medan T5ans nos som sagt reser sig och börjar kraffsa med framhjulen. Med lite finlir så justerar man det snabbt förstås.
Däremot blir jag nyfiken på hur mycket som skiljer V90 T5 mot V90CC T5 AWD, kollar man specen så är V90 T5 0.4s snabbare 0-100 trots CC's AWD. Luftmotståndet? Eller adderar fyrhjulsdriften så mycket tyngd?

Notera att det var ganska långt mellan körtillfällena av T5 och T6.
grillchips skrev: mån 30 jul 2018, 23:59 Stor skillnad med T5 i dynamic och comfort, helt klart. Man märker som du säger mycket på gasresponsen och hur den växlar. Jag vidhåller dock att T6ans AWD (utöver pållarna och kompressorn förstås) är markant snabbare då den sticker direkt medan T5ans nos som sagt reser sig och börjar kraffsa med framhjulen. Med lite finlir så justerar man det snabbt förstås.
Däremot blir jag nyfiken på hur mycket som skiljer V90 T5 mot V90CC T5 AWD, kollar man specen så är V90 T5 0.4s snabbare 0-100 trots CC's AWD. Luftmotståndet? Eller adderar fyrhjulsdriften så mycket tyngd?

Har du kollat utväxlingen? Kan ju skilja mellan modellerna?
grillchips skrev: mån 30 jul 2018, 23:59 Stor skillnad med T5 i dynamic och comfort, helt klart. Man märker som du säger mycket på gasresponsen och hur den växlar. Jag vidhåller dock att T6ans AWD (utöver pållarna och kompressorn förstås) är markant snabbare då den sticker direkt medan T5ans nos som sagt reser sig och börjar kraffsa med framhjulen. Med lite finlir så justerar man det snabbt förstås.

På bilar med någorlunda rimliga effektuttag som T5 är väl alltid awd långsammare på pappret pga tyngd och mer mekanik att skyffla runt. För lite effekt för att det ska ge utslag i bättre tider. I praktiken varierar det väl med vädret..
AWD har till syfte att ge bättre driv och stabilitet vid sämre underlag, dvs grus, blöt väg och framför allt vinterväglag när det gäller våra "svenssonbilar". Sedan har väl inte någon eller några tiondels sekund någon betydelse i acceleration vid val av bil/motor det är bara en psykologisk siffra och inget man väl bryr sig om vid bilköpet utan då ser till helheten.
Kör man på lite slingrigare vägar så uppfattar jag att AWD ökar stabiliteten jämfört med FWD. Men det beror också på bilmodell där t.ex. V90 CC är stabilare än tidigare XC70.
Så svaret bör vara att önskar man en bensinare och det finns alternativ så provkör man och väljer det som man gillar samt utifrån vad man är villig att betala, inte vad andra tycker. :-)
Sedan kan man fundera på hur ofta som man använder de där tiondelarna snabbare acceleration ;-)
SBergdahl skrev: tis 31 jul 2018, 08:51
AndS skrev: tis 31 jul 2018, 07:34 Sedan kan man fundera på hur ofta som man använder de där tiondelarna snabbare acceleration ;-)
Så fort tillfälle ges så klart :-D Annars kan man lika gärna köpa en D3a och dricka öl för pengarna.
Eller kanske köpa en sportbil som är gjord för annat syfte än en "svenssonbil" och räkna teoretiska tiondelar. ;-)
Så en D3 och istället för ölen en sportbil.
AWD på T5 gör skillnad i upplevelse, man känner hur bilen får mer kraft "bakifrån".
Balansen blir trevligare.

Sen om detta gör att bilen är snabbare 0-100, det är en helt annan sak.
AndS skrev: tis 31 jul 2018, 09:03
SBergdahl skrev: tis 31 jul 2018, 08:51
AndS skrev: tis 31 jul 2018, 07:34 Sedan kan man fundera på hur ofta som man använder de där tiondelarna snabbare acceleration ;-)
Så fort tillfälle ges så klart :-D Annars kan man lika gärna köpa en D3a och dricka öl för pengarna.
Eller kanske köpa en sportbil som är gjord för annat syfte än en "svenssonbil" och räkna teoretiska tiondelar. ;-)
Så en D3 och istället för ölen en sportbil.
Om man öht överväger en fetare motor än basmodellen är det väl för att man vill använda den. Annars är det helt onödigt att köpa något annat än just basmodellen.
Jag har haft en T5 FWD, som jag bytte enbart för avsaknaden av AWD. Nu var det inte 0-100 som var orsaken, utan när man var ute i skog och mark men knappt kom därifrån vid lite snö som jag fick nog. Hade min T5 varit AWD hade jag troligen inte bytt.
Men det är ganska stor skillnad att köra dessa båda motorer och bilar, men största skillnade tycker jag det är efter 70-80 km/h då T6 drar på duktigt och bara ökar. Skulle jag bytt idag hade jag nog valt T6 igen, de extra kusarna gör skillnad :-D
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]