Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cycler
Kolllade min V70 precis. Står inget om luftkudde på min bil (skall inte ara någon heller.)

/C
av Frigge
Låt din mek kolla bilen, sen kan du sova lugnt :wink:
Säkert beror felet på att biltypen "borde" ha krockkudde på den sidan MEN eftersom du gjort ett aktivt val att INTE montera den från fabrik har du ingen. Passagerar airbag är standard OM man som kund inte gör det aktiva valet att välja bort den, vilket man kan göra på Volvo.
Detta för att det finns MÅNGA kunder som inte vill sätta sitt barn bakåtvänt i framsätet efter att man stängt av kudden via en nyckel.

För att du ska tro på allt som sagts här på Forumet bör du ändå få det bekräftat via din mek. Sen kan du ju ringa upp paragrafryttaren o lära honom ett o annat :wink:
Användarvisningsbild
av Larre
Vem ska man tro på?

Sakkunning tjänsteman på Vägverket säger att Vägverket ändrar om Volvo meddelar ändring.

Volvo säger att det inte är ett misstag, att det ska stå så och att Volvo inte ändrar.

Någon som vet om Joseph Heller lever? Han skulle fått sig ett gott skratt.

Mecken vidtalad. I morgon bitti är det Kapitel "Gemensam Inspektion" i Operation "Lugna Orolig Småbarnspappa".

PS Väntar fortfarande samtal från en höjdare (?) på Volvo Personvagnar. Tror inte att jag nått tillräckligt högt på fronten.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad exakt står det i ditt papper? kan du scanna in pappret?
Användarvisningsbild
av Larre
Har scannat in den del av registreringsbeviset som kom med posten. Hur lägger man till en bild i ett meddelande här på Forumet? :oops:

Så här står det i alla fall:
"T65C Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde monterad i instrumentpanelen framför främre passagerarplats."

Det ringde en trevlig herre från Volvo Personvagnar. Han berättade varför det är så här. Det är inget misstag. Men han lovade att undersöka om han kan meddela Vägverket ändring på något sätt. Jag behåller förklaringen för mig själv eftersom jag inte tycker den är smickrande för Volvo. Men det verkar ha med kostnader att göra. Han förstod mig men tyckte inte att jag skulle vara orolig och framförallt inte att jag skulle behöva åka in till verkstaden i morgon bitti för att övertyga mig själv. Jag avvaktar besked från vad han kommer fram till. Han sa att den statliga myndigheten inte är så "smidig" att de skulle acceptera ett skrivet brev från honom, som jag förstod att han har "auktorisation" till att kunna intyga från Volvos sida.
av Frigge
Larre skrev:Har scannat in den del av registreringsbeviset som kom med posten. Hur lägger man till en bild i ett meddelande här på Forumet? :oops:

Så här står det i alla fall:
"T65C Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde monterad i instrumentpanelen framför främre passagerarplats."

Det ringde en trevlig herre från Volvo Personvagnar. Han berättade varför det är så här. Det är inget misstag. Men han lovade att undersöka om han kan meddela Vägverket ändring på något sätt. Jag behåller förklaringen för mig själv eftersom jag inte tycker den är smickrande för Volvo. Men det verkar ha med kostnader att göra. Han förstod mig men tyckte inte att jag skulle vara orolig och framförallt inte att jag skulle behöva åka in till verkstaden i morgon bitti för att övertyga mig själv. Jag avvaktar besked från vad han kommer fram till. Han sa att den statliga myndigheten inte är så "smidig" att de skulle acceptera ett skrivet brev från honom, som jag förstod att han har "auktorisation" till att kunna intyga från Volvos sida.
Du har alltså pratat med kundsupport ?
Känner du dig fortfarande osäker ska du självklart åka in till
din Mek. Efter det besöket kommer du vara säker på att det inte sitter en
kudde på den sidan.
Förstår Volvo, eftersom kudden i grund o botten är standard men går via ett aktivt val att "ta bort" ur bilens specifikation att det kan bli vissa problem med Vägverket och övriga myndigheter.
Användarvisningsbild
av Larre
Frigge skrev: Du har alltså pratat med kundsupport ?
Ja, jag ringde Volvo Personvagnar. Fick prata med kundsupport som efter min argumentation skickade mig vidare till en expert på området. Visste inte att man som slutkund kunde prata med någon direkt på Volvo. Det kändes bra att få prata med honom direkt.
Användarvisningsbild
av Larre
Min kontakt på Volvo Personvagnar ringde mig nyss.

Han berättade att han fortfarande jobbar på att ändra för just min bil så att det i bilregistret står att min bil saknar airbag. Han skulle återkomma i ärendet. tycker det känns bra att han hör av sig även om han inte löst uppgiften helt.

Han berättade också att de åstadkommit en förändring i systemen så att denna uppgift ska följa med även om det gäller för enbart ett fåtal fordon. Heder åt Volvo som ändrar rutiner på basis av kundupplevelser. Trodde inte det var möjligt.
Användarvisningsbild
av Larre
Inget har hänt på registreringsbevisfronten de senaste två veckorna. I vägverkets register står att min bil har krockkudde höger fram. Väntar på samtal från kontakten inne på Volvo Personvagnar.

Var inne på verkstaden igår för att beställa öglor under intrumentbrädan att fästa remmarna till bilbarnstolen. Detta eftersom jag vill vara beredd att montera barnstol där, den dag som jag fått nödvändiga klartecken. Då säger mecken att bilar som beställts utan krockkudde har öglorna standardmonterade. Och min saknar öglor. Det gör mig inte tryggare precis. :evil:

Konsekvens:

- Smäller vi med bilen och räddningspersonalen ser att det skulle gå att ta sig in genom passagerardörren fram så kommer de inte att gå in där eftersom det, enligt den uppgift som de harf från VTR, sitter en outvecklad krockkudde under instrumentbrädan där. Detta är vad vägverket har sagt. Så trots att det inte sitter en krockkudde där, så hindrar uppgiften i VTR räddningstjänsten att rädda våra liv.

- Och om det mot precis all förmodan skulle sitta en krockkudde där som utvecklas vid en olycka så kommer Volvos jurist att hävda att jag ju fått information om att bilen är utrustad med krockkudde på passagerarsidan fram. Volvo har ryggen fri och allt ansvar ligger på mig.

Slutsats: jag varken kan eller vågar använda bilen såsom jag beställt den eftersom jag inte spelar med min sons liv som insats. Det enda jag spelar med nu är att chansen att rädda oss i händelse av olycka har minskat eftersom antalet möjligheter att ta sig in i bilen har minskat.

Just nu känner jag mig grymt besviken på Volvo.
Användarvisningsbild
av Larre
Om det är någon som fortafarande följer detta så kommer ett kapitel till här:

Ringde Södra Roslagens Brandförsvarsförbund. Där fick jag uppgiften att de inte ser något problem med vårt fordon, trots de motstridiga uppgifterna. De klipper upp taket i stället.

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

"Snott från nätet" Elektroni[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]